Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering, "du er for lille" - what to do then?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har det seneste stykke tid arbejdet på opstarten af en webshop.

Banken har sagt at "ah, når det var i så lav en sum", som jeg ville skulle bruge af kredit til driftskontoen "så var det intet problem". - De har så alligevel meldt tilbage i dag, at det er for lidt til at det overhovedet kan betale sig for dem.

Det har selvfølgelig ikke været en fast aftale vi havde, hvilket jeg også har været klar over hele tiden, men det har været for at afstemme om det overhovedet var en mulighed. Og efter at de jo har givet udtryk for at i den størrelsesorden ville de nærmest kaste pengene efter mig - så har jeg arbejdet videre på det hele.

Jeg har fået aftaler/møder med flere leverandører (selvfølgelig ingen købsaftaler, da jeg jo netop ikke har haft en klar aftale med banken). Men føler at jeg er kommet tættere på målet, end til bare at give op fordi de siger nej.

Derfor vil jeg høre om der er nogle banker der ikke er blevet "for store" til stadigvæk, at ville lege med en lille fisk? (skal selvfølgelig vokse sig større - ellers er der ingen idé i det)

Der er tale om 100.000 - 150.000 kr.

Som han sagde "så er det jo håndører for dem hvis de skulle risikere at miste dem. Men for lille  en sum til at adm. omkostningerne ville koste for meget for dem"
Han rådede mig til at finde noget familie der kunne skyde penge ind, så jeg kunne finansiere det hele via egenkapital. Men de rige onkler hænger altså ikke lige på træerne på >min< terrasse ;o)


Hvilke andre muligheder er der ellers til sådan "lille en affære"?
Jeg ved selvfølgelig godt, at der findes investorer. Men om det overhovedet er realistisk ved jeg ikke, tror det ikke?


OBS: Der skal siges der er tale om driftsbudgetter/likviditet i forhold til varelager. Etableringen er finansieret via egenkapitalen, hvor der er et O.K. restbeløb tilbage til driften.

Med venlig hilsen
Louise

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise

Jeg vil ikke nødvendigvis svare på dine spørgsmål, men jeg har en ide, du måske kan finde brugbar.

Hvis du mangler kapital til at gå ud og investere det store beløb hos leverandørerne, så kan du vel altid starte småt. Købe få ting ind - sælge dem - og købe flere ting ind. Når du gør det, så får du også testet markedet af, og du får erfaring/netværk mm. indenfor markedet, som kan hjælpe dig, når du har sikret dig din investering.

Bare en lille ide - et sidespring. :-)

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Louise

Det er et meget kendt problem for iværksættere. Jeg havde selv Sydbank til at starte med, men de voksede også og da jeg skulle have gang i ide nummer 2 og havde brug for en mindre kassekredit fik jeg samme besked.

Jeg forsøgte alle de store banker og igen med samme besked - til sidst tænkte jeg at jeg vil forsøge mig med "Lars Larsen" modellen - hvis du har hørt hans historie.

Lars Larsen fik også nej fra alle de store banker da han kom med ideen om Jysk Sengetøjslager, efter de mange ihærdige forsøg blandt alle de store banker forsøgte han med en lille lokal bank i jylland - en meget lille bank, som sagde ja til Lars Larsen.

I dag, adskillige år efter starten af JYSK har lars larsen samme trofaste bank.

Det samme gjorde jeg, fandt en lille bank der vil hjælpe en lille virksomhed - en bank som så fik glæden af at være bank for begge mine virksomheder og jeg har bestemt ikke planer om at skifte igen :-)

Jeg siger ikke at det er nemt men mon ikke der sidder en lille lokal bank evt en lille kæde af banker med et ønske om at høre om din ide? 

Held og lykke med jagten på kassekreditten - arbejd hårdt og hold ved din ide så skal det nok lykkes :)

Med venlig hilsen

Chris Nielsen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Tak for ideen, men.. ;) Der er desværre en minimums ordrebestilling ved de fleste af de leverandører jeg skal bruge. Jeg kender ikke de eksakte endnu (det er det jeg har været i gang med at forsøge, men det er så blevet til møder i næste måned i stedet) Så håber at finde konkrete svar for de forskellige leverandører til den tid.

Jeg havde fået at vide af en revisor at jeg skulle regne med en minimum ordre på 30 - 40.000, før de ville forhandle med mig. Jeg har så fået at vide af en tidligere selvstændig i branchen og nuværende medarbejder ved et af de brands jeg ønsker at forhandle, at det var lige voldsomt højt. Endvidere har jeg i dag været ved en erhvervskonsulent fra et erhvervskontor som sagde 80.000 - 100.000. Da jeg kom hjem fra mødet lå der en besked i min indbakke, fra en tidl. lærer som faktisk kender en del til branchen som sagde at han ville skyde på de fleste mærker nok ville være villig omkring 10-30.000

Så hvis jeg ser på dem jeg ved der har noget brancheviden i lige den niche, så ligger det "heldigvis" i den lave ende. Men igen, jeg har intet eksakt, og tør derfor ikke sætte mig op efter at jeg kan lave 6 aftaler á 10.000 kr. hver.

Derudover snakkede jeg med en anden bank, som sagde at kunne jeg stille en bankgaranti på 50.000 - 100.000 ville de fleste leverandører være mere end villig (med enkelte udtagelser). Andre har sagt at der skulle falde betaling asap.
Og igen har en 3. sagt jeg sikkert kunne forhandle 30 - 60 eller 90 dage.

Problemer er at jeg jo kun har gisninger om det.

Faktum er, jeg ved der er et minimum, blot ikke hvilket :-) Udover en.

Med venlig hilsen
Louise

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris Widt Nielsen:

Lars Larsen fik også nej fra alle de store banker da han kom med ideen om Jysk Sengetøjslager, efter de mange ihærdige forsøg blandt alle de store banker forsøgte han med en lille lokal bank i jylland - en meget lille bank, som sagde ja til Lars Larsen.

I

Helt enig. 

Lars Dalgaard forsøgte at rejse kapital 73 forskellige steder til hans idé med successfactor (HR System). Alle sagde nej til ham. 

Han fandt alternative måder at finansiere det på - og nogle år senere blev det solgt til SAP for 20 milliarder kroner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en "sjov" forklaring - for lille beløb til adm.omk. Den virker lidt søgt. Det er jo et rent gebyr og rente spørgsmål, så det er snarere noget med besvær med sikkerhed osv. Du kan jo prøve et par andre banker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chris,

Det er lige præcis det jeg selv tænkte. Først ville jeg være loyal - fordi det var min egen private bank. Det næste jeg tænkte, nå nå. Jamen så må loyaliteten jo falde til den lille bank der ikke er "for stor til mig".

Har ikke hørt om Lars Larsens historie, men da jeg sad i bestyrelsen en del år for et kollegie jeg boede på da jeg studerede, kom vi ind på hvorfor vi havde en mindre bank (dette var en bedre rente i dette tilfælde).

Men godt at hører, at der formentlig er nogle til iværksætterne derude. Må se om jeg kan støve dem op! ;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke alternativer var det Jannik? :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe ja John, jeg tænkte det samme.

Han slog på tiden, men brugte omkostningerne for den tid som en forklaring. Men som du siger, man betaler jo gebyr og rente for det.
Men ja, millionerne er nok sjovere som han selv bragte på banen.

Det ærgre mig, bare da jeg nu selv føler at jeg vil fremstå utroværdig når jeg skal til møde med leverandørerne, selvom jeg kun har sagt at det var forespørgsel i forhold til deres krav, når jeg har taget kontakt til dem.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Louise:
Har ikke hørt om Lars Larsens historie, men da jeg sad i bestyrelsen en del år for et kollegie jeg boede på da jeg studerede, kom vi ind på hvorfor vi havde en mindre bank (dette var en bedre rente i dette tilfælde).

Lars Larsen fik skrevet en selvbiografi som blev omdelt til samtlige husstande i Danmark i anledning af Jysks 25 års jubilæum. Den er stadig værd at læse, og ligger online her: http://ipaper.ipapercms.dk/jysk/dk/larsen/2dde2572_46be_4ca4_83d9_7170549a66c9/

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)