Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mangler et godt råd vedr. SKAT

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino venner.

Har brug for et godt råd.

Min gode ven er desværre gået konkurs med sin virksomhed. Der var 4 ejere med en pæn stor omsætning. Ca. 30 mill.

En af medejerne som var ansvarlig for økonomien har desværre ikke håndteret økonomien på forsvarlig vis med det resultat at der ikke var penge til moms og skat.

Det betød at virksomheden blev erklæret konkurs.

Min ven var sælgeren med masser af gode kontakter, og man gør jo det i en virksomhed som man er bedst til, og vil mene at han er fuldstændig uskyldig da det var en tidligere medarbejder der har bedraget. Har valgt ikke at gå videre med tiltalen efter råd fra advokat.

Han er startet op igen i et nyt selskab med 4 ejere og sig selv som registreret direktør i selskabsstyrelsen. Dvs, nye lokaler og nyt setup uden de store investeringer. Han ejer 45% af det nye selskab.

Her kommer problemet så og hvad kan man gøre for at slippe for denne sikkerhed over for SKAT. Der er nu kommet et krav fra SKAT som kræver sikkerhed før virksomheden kan registreres. Sikkerheden er på over kr. 600.000,-

Kan man afhænde hans andel til en anden?

Kan han ansættes i virksomheden?

Kan der laves et internt dokument hvor han stadig er medejer?

Har bare brug for et konstruktivt godt råd!

På forhånd tusinde tak :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

digitalen:

En af medejerne som var ansvarlig for økonomien har desværre ikke håndteret økonomien på forsvarlig vis med det resultat at der ikke var penge til moms og skat.

Det betød at virksomheden blev erklæret konkurs.

Min ven var sælgeren med masser af gode kontakter, og man gør jo det i en virksomhed som man er bedst til, og vil mene at han er fuldstændig uskyldig da det var en tidligere medarbejder der har bedraget. Har valgt ikke at gå videre med tiltalen efter råd fra advokat.

Jeg vælger at udfordre begrebet "fuldstændig uskyldig". For der er som en regel en grund til at en advokat råder til at en evt. erstatningssag (for det er vel en sådan sag vi snakker om? en straffesag er jo politi/anklagemyndighedsopgave) ikke skal føres til en domstol!

Din ven kan som direktør ikke bare lukke øjnene og frasige sig ansvaret for den økonomiske del 

digitalen:

Han er startet op igen i et nyt selskab med 4 ejere og sig selv som registreret direktør i selskabsstyrelsen. Dvs, nye lokaler og nyt setup uden de store investeringer. Han ejer 45% af det nye selskab.

Her kommer problemet så og hvad kan man gøre for at slippe for denne sikkerhed over for SKAT. Der er nu kommet et krav fra SKAT som kræver sikkerhed før virksomheden kan registreres. Sikkerheden er på over kr. 600.000,-

Kan man afhænde hans andel til en anden?

Kan han ansættes i virksomheden?

Kan der laves et internt dokument hvor han stadig er medejer?

Har bare brug for et konstruktivt godt råd!

Er det du reelt spørger om; hvordan man kan flyve under radaren og undgå at skulle stille sikkerhed i henhold dansk skattelovgivning.

 

Skat efterspørger ikke sikkerhed med mindre direktør/kapitalejer tidligere har været involveret i en konkurs eller svindel hvor Skat er blevet snydt. Og er din ven "fuldstændig uskyldig" så vil der jo også være rejst enten en straffesag eller privat erstatningssag mod den selskabsdeltager han tidligere har samarbejdet med, sikkerhedsstillelse er også til for at fange dem som driver virksomhed med "bind for øjnene". Går da i øvrigt også ud fra den advokat som har rådet ham, har forklaret at der er flere aspekter i en retssag som det rent erstatningsansvarlige, civilretten kan jo i den sammenhæng bruges til at rense ens eget navn.

 

Kan kun råde til at stille sikkerheden som Skat kræver, alternativt overbevise Skat om den ikke er nødvendig. Begynde at bruge stråmænd, bagvedliggende ejeraftaler og lign. er kun med til at øge risikoen for din ven havner i præcis samme situation igen, og (i mine øjne) et tegn på han måske ikke er "fuldstændig uskyldig" 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville tage fat i en revisor, men så længe han er ejer eller direktør mener jeg ikke kravet vil blive frafaldet. Det kan forhandles, da det ikke mig bekendt må omfatte mere end momsen for en momsperiode/skat

At få ny ejer og direktør kan måske gøre forskel, jeg ved det ikke, når vennen jo stadigt står som stifter - og lokumsaftaler om, at andre tager ansvar men vennen er ejer duer i alle fald ikke. Optioner - fremtidigt ejerskab måske, men jeg ville få råd fra en revisor så der ikke laves en masse, som så alligevel forkastes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Og ja, som virksomhedsejer / leder er man jo aldrig uskyldig da man har et ansvar forbundet med at drive virksomhed. Så er grundlæggende helt enig. Der er bare så mange aspekter i denne sag som jeg kunne skrive side op og side ned om. Men han tager bestemt sit ansvar.

Han har tidligere været involveret i en konkurs, det er korrekt, - derfor reagerer SKAT sikkert som de gør, - og forståeligt. Han ønsker ikke at der laves lyssky aftaler, men han har ingen mulighed for at stille denne sikkerhed og ønsker blot at drive en god og fremadrettet virksomhed. - Og selvfølgelig betale sin skat/moms.

Efterlyser blot hvilke muligheder der er for at drive virksomheden videre i nye omgivelser. Dette sker jo hver dag at en virksomhed går konkurs og starter op igen.

Men tak for dit svar :-)

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg prøve John, og mange tak for dit råd :-)

Man kan jo håbe på at SKAT vil finde en mindelig løsning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Reaktionen er ren standard - Så snart en person som ejer/direktør har været indblandet i konkurs som koster skat/moms over 50.000 kr skal de stille sikkerhedskrav mindst svarende til en momsperiode osv - så det er ikke en vurdering af antal af konkurser mener jeg - blot en som koster skat over de 50t - så er kravet der

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)