Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af enkeltmandsvirksomhed med underskud - hvad er jeres erfaringer?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Håber at I kan hjælpe mig, da jeg har brug for nogle gode råd og jeres erfaringer i forhold til at købe virksomhed med underskud.

Jeg overvejer meget kraftigt at købe en webshop med legetøj. Det er en enkeltmandsvirksomhed og der er i år et underskud på 2000 kr, men en omsætning på ca. 180.000 kr. Jeg skal betale for det nuværende varelager (ca. 100.000 kr i indkøbspris) og så vil prisen være inkl. webshop og købskartotek - herunder også de forhandlere som der pt distribueres til. Webshoppen sælges, da sælger ikke har haft overskud til kundeplejen og markedsføring i det seneste år.

- Hvad skal jeg være særlig opmærksom på i denne handel? og ville I selv løbe risikoen? :)

- Er der nogle oplysninger jeg skal have på plads inden jeg køber? Tænker her evt regnskab fra tidligere år; hvor mange leverancer der er, så jeg kan lave et mere konkret budget.

- Kan man kræve at materiale til forsendelse indgår i handlen, når det er taget med på årsopgørelsen?

- Er ting der tidligere er købt i firmaet også med i handlen? Her tænker jeg f.eks. på messe-materiale, som har firmaets logo på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal være klar over, at du ikke får den gamle virksomheds CVR = alle aftaler skal fornyes - og den gamle hæfter for alt gammelt - en enkeltmands kan ikke overdrages

Hvad angår hvad du kan kræve, så er der ingen grænser. Hvorfor købe noget der har givet tab til foregående ejer - som jo ikke har fået løn eller andet ( enkeltmands - overskud = løn - underskud = ingen løn bare arbejde og materiale)

ALLE vil sige de ikke har haft tid, og dit problem er blot at se, om du kan forny alle aftaler og tro på, at du har mere tid og bedre evner.  Sælger man IKKE beholde noget ved lukning, alt skal ud - computer og alt uanset afskrevet. Enten du får det eller han sælger til anden side eller til sig selv. Bundlinjen her: Den er IKKE meget værd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke noget at sige til at der ikke er nogen markedsføring.  Der er ikke noget dækningsbidrag at markedsføre for. Jeg ville holde mig langt væk, så attraktivt er det heller ikke at arbejde for ingenting, eller rettere betale 2000 om året for at få ret til at arbejde for ingenting. 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo den slags man normalt vil have en advokat indover med ekspertise i virksomhedsstiftelse og overdragelse blandt andet. Vi kan selvklart ikke rådgive dig i nærheden af lige så godt som en kvalificeret advokat kan, dog koster denne sikkert SYGT mange knaster :(. 

Hvordan vil du selv holde styr på alle former for gæld og aftaler og regler osv? Bare du overser et enkelt punkt kan alle dine penge være væk, hvis der er et eller andet pant eller gæld i varelageret. Du skal sørge for at have dig garderet i hoved og røv og have papir på det, så der ikke kan komme noget uforudset som vælter hele forretningen. 

Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Mange af de ting du skriver er lige netop de ting, som jeg også har skrevet ned på min minusliste. Virksomheden vil nemlig muligvis være afhængig af, at der er samme leverandør og jeg ved jo først når jeg har købt om en sådan aftale kan forhandles. 

Nu er jeg ret ny i det her, men ville det havde været bedre, hvis det havde været et A/S?

Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MarkusK

Tak for dit svar. Nej det var også min tanke, selvom jeg kan se at han har brugt 30.000 kr på Google Adwords - hvilke jeg jo nemt også kommer til. Hvis der ikke er markedsføring udover dette, så kan man ikke forvente kunder.

Ville blot lige have jeres andres mening :)

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

det kommer vel an på hvor meget du skal betale for kundeliste og webshop eller det inkl. i de cirka 100.000 i varelager.

Hvor mange facebook likes og hvor mange har shoppen fået tilmeldt nyhedsbrev (fordi det er jo det som du kan bruge til at få kunder uden at bruge penge på annoncering)

Hvor godt er de bedømt på f.eks. Trustpilot (ikke at man skal stole på dem, men mere at få en ide om de har behandlet deres kunder ordentligt)

Ud af en omsætning på 180.000 er der betalt lagerleje, forsikringer, løn til ejer/medarbejdere ? Fordi det kommer jo lidt an på hvilket omkostninger der er i budgettet og om du kan se at du kan have mindre omkostninger.

Men spørgsmålet er bare om du ikke ville være bedre stillet på at lave din egen shop og købe dine egne varer for den pris du skal give for den anden. Så slipper du også for at betale for for måske et varelager som ikke kan sælges.

En ting som taler for at du skal købe den, hvis nu at shoppen har en masse produkter, produkttekster og fotos, så kan det være værd at overveje at købe den og slippe for at bruge til på at oprette.

Derudover skal du være klar over at betalingsaftaler med f.eks. Nets kan ikke overdrages, der skal søges på ny

Held og lykke med projektet

Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for super gode inputs Marwe :D

Ja de 100.000 kr er med webshop og kundeliste.

Webshoppen er ikke oprettet på Trustpilot og har kun 87 likes på Facebook. Jeg ved faktisk ikke hvor mange der er tilmeldt nyhedsbrevet, men det kunne da være værd at undersøge.

Hjemmesiden er flot med billeder og beskrivelser, men jeg har forhørt mig lidt rundt og det er en standard i magenta og ikke skulle koste det vilde at få lavet - men selvfølgelig lidt tid.

I forhold til varelageret så har jeg også tænkt på det du skriver med at det kan være vare, som de ikke selv kan komme af med og at jeg så muligvis heller ikke vil. Derfor kan det hele jo være spild af penge.

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 551
Fra  HD Trading Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I princippet er det ret enkelt - da du ikke overtager gammelt CVR hvor der kan være gæld og andet, som du vil komme at hæfte for.

Du køber:

Varelager, emballage eller andet som har tilknytning til dette

Webshop

Kundeliste

Leverandøraftaler

Du skal have en komplet liste over alle værdierne (varelager + andet) det er så din opgave at værdisætte dette, selvom kostprisen er kr. 100.000 er det ikke sikkert at det er den rigtige pris (værdi) i dag. Prisen skal være den som gør det muligt for dig at videre sælge med fortjeneste. Der er altid varer som er gamle eller på en eller anden måde ikke kan sælges uden tab.

Det er vigtigt at du får en snak med leverandørerne inden du køber, så du kan sikre dig at aftalerne forsætter. Det må også være i sælgers interesse at forhandler aftaler er på plads, da det vil gøre salget lettere

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)