Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blog og affiliate marketing: Hvordan afregnes skat, moms osv?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jul 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg skal til at starte en blog og vil derigennem benytte mig af affiliate marketing.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg opretter virksomheden (enkeltmandsvirksomhed, momsregistreret?) OG hvad jeg reelt kan få udbetalt. Jeg tænker ikke på hvor meget jeg kan tjene ialt, men mere hvad er der egentlig tilbage af fx 100 kr tjent?

Jeg har nemlig talt med SKAT og de kunne ikke umiddelbart fortælle mig hvorledes virksomheden skulle oprettes, men enkeltmandsvirksomhed kan der vel ikke være noget forgjort i når det er det det er pt. Jeg er dog i tvivl om jeg skal momsregistreres for da bloggen med affiliate links er et "forsøg" kan jeg jo ikke vide om jeg kommer over 50.000 kr om året.

Derudover, hvordan afregnes skat og moms? Affiliate firmaet afregner INTET har de netop fortalt mig, det må man "selv sørge for". Så da jeg aldrig har været selvstændig før, tænker jeg lige: Hvis jeg tjener 100 kr "brutto", hvad skal der så betales og hvordan foregår det og hvad er der tilbage. Synes det er vildt svært at regne ud lige nu hvor alle siger.. "det kommer lidt an på...."

Bedste hilsener, Gerda

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

NySomSelvstændig:

Hej, jeg skal til at starte en blog og vil derigennem benytte mig af affiliate marketing.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg opretter virksomheden (enkeltmandsvirksomhed, momsregistreret?) OG hvad jeg reelt kan få udbetalt. Jeg tænker ikke på hvor meget jeg kan tjene ialt, men mere hvad er der egentlig tilbage af fx 100 kr tjent?

Jeg har nemlig talt med SKAT og de kunne ikke umiddelbart fortælle mig hvorledes virksomheden skulle oprettes, men enkeltmandsvirksomhed kan der vel ikke være noget forgjort i når det er det det er pt. Jeg er dog i tvivl om jeg skal momsregistreres for da bloggen med affiliate links er et "forsøg" kan jeg jo ikke vide om jeg kommer over 50.000 kr om året.

Derudover, hvordan afregnes skat og moms? Affiliate firmaet afregner INTET har de netop fortalt mig, det må man "selv sørge for". Så da jeg aldrig har været selvstændig før, tænker jeg lige: Hvis jeg tjener 100 kr "brutto", hvad skal der så betales og hvordan foregår det og hvad er der tilbage. Synes det er vildt svært at regne ud lige nu hvor alle siger.. "det kommer lidt an på...."

Bedste hilsener, Gerda

Affiliate marketing er jo en forretning som alt andet, med indtægter og udgifter. Indtægterne er jo reklameindtægterne, hvor udgifterne typisk er leje af domæner og webhoteller. Hvis du regner med at omsætte for under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, behøver du ikke momsregistreres. Så kan du jo vælge at køre uregistreret og indberette det som B-indkomst eller oprette en personlig mindre ejet virksomhed (PMV). Regner du med at komme over de 50.000 kr. kan du vælge en enkeltmandsvirksomhed med momsregistrering

Vær også opmærksom på forskelle i momsregler alt afhængig af om det er et dansk affiliate netværk eller et udenlandsk affiliate netværk. 

Uanset hvad, betaler du jo skat af dit overskud. Her afhænger det du har tilbage jo af hvad du ellers har af indtægter. Men en god tommelfingerregel er jo altid omkring 50%. 

Hvis det stadig er på forsøgsbasis, så regner du jo ikke endnu med at komme over de 50.000 kr. Så start uregistreret og indberet din indtjening som B-indkomst, eller med et PMV. Det kræver ikke særlig meget administration og så kan du begynde at lære tingene. 

Held og lykke med projektet. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)