Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalindskud fra fond ved selskabsoprettelse?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej på forummet,

Jeg er ved oprettelsen af et nyt anpartsselskab pludseligt blevet i tvivl om jeg er ved at lave en fejl. Scenariet er som følger: Vi er 2 studerende som oprettet virksomhed til udvikling af en ide. Virksomheden fordeles 30/70, 30% ejerskab til mit holding selskab og 70% til min partner, hun har ikke et holding selskab. Vi har modtaget 60.000 kr fra en fond som er blevet indsat på en midlertidig erhvervskonto. 

Min tvivl går på hvorvidt vi laver en korrekt virksomheds opdeling, når vi ikke indbetaler kapital, men kapitalen kommer fra en fond?

Håber virkelig i kan være behjælpelig :)

Mvh Mads R. Svendsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder som om du skal have fat i en advokat - Altså - To muligheder - personlig virksomhed - i dette fald I/S med skævdeling 70/30 - eller et selskab IVS eller ApS med samme

Hvem har fonden givet pengene til vil være første

og så

Hvis vi taler anpartsselskab så kan I jo slet ikke oprette dette,uden kapitalen bekræftes via bank eller advokats klient konto - og så vil den jo være indbetalt. Man kan jo ikke oprette noget som helst selskab (ApS eller IVS) uden kapitalen indbetales -

Har du et holding allerede og har fonden givet pengene så du kan lade det indgå i det eksisterende holding til 70% - og så givet de 30% af 60.000 til din partner som må have dem personligt eller hvad sker der mon her

Virker som om der er ret store huller i tanken her - fat i en advokat omg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John - først, tak for hurtigt svar.

Jeg var også ret usikker på om min oprindelige tankegang holdte. Fonden har lavet en overførsel til virksomhedens erhvervskonto, dog er virksomheden ikke oprettet endnu. Så fonden har sendt kapitalen til firmaet, før det egentligt er oprettet. Kapitalen står pt i banken, hvilket de vil kunne bekræfte ift. oprettelsen.

Men som du skriver, så er problemet vel at såfremt vi gør det således her, stiger værdien af mit holding selskab pludseligt med 30% af 60.000 kr = 18.000 kr, fordi holding selskabet ejer 30% af en virksomhed, uden at have lavet et kapitalindskud.

Er løsningen at oprettet selskabet som IVS med f.eks. 700 kr (70%) og 300 kr (30%) og så derefter lave et indskud på 60.000 kr fra fonden?

Mvh Mads R. Svendsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

det hele afhænger af hvad fonden har givet til synes jeg - Du kan jo godt skyde ind i dit holding - som kapital - ved forhøjelse og penge skal så skydes ind men stadigt

I har 60.000 kr - hvem er de givet til. Hvis de er givet til jer personligt så I kan eje pengene så kan I bruge dem til at stifte aps eller ivs med 70/30 men er de det?

Det lyder helt umuligt, at fonden har givet pengene uden de er givet til et eller andet - en eller anden specifik - også skattemæssigt? Skal i person beskattes af dem som modtagere - for det skal I hvis I som personer skal kunne bruge dem til at stifte selskab for?

Hvordan vil I "skyde" dem ind i et selskab, hvis I selv opretter IVS eller ApS for 700 kr - Man kan jo ikke bare skyde ind. Enten er det kapital der officielt skydes ind og den skal så være beskattet  -eller det er som lån

Der mangler helt enkelt noget her - og fonden er helt på spanden hvis ikke den har specificeret hvem og til hvad og på hvilke betingelser, den har sat 60.000 kr ind på en tilfældig konto i banken

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Fonden har godkendt ideen til at få kapitalen på de 60.000 kr, dog har fonden holdt på pengene indtil vi havde en virksomhed hvortil de kunne overfører pengene. Da vi så havde brug for at få pengene ud oprettede vi en erhvervskonto, de overførte pengene med det samme og vi gik så i gang med oprettelsen af virksomheden. Så pengene er givet til virksomheden og ikke til os privat.

mvh Mads R. Svendsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

svendsen2032:

Fonden har godkendt ideen til at få kapitalen på de 60.000 kr, dog har fonden holdt på pengene indtil vi havde en virksomhed hvortil de kunne overfører pengene. Da vi så havde brug for at få pengene ud oprettede vi en erhvervskonto, de overførte pengene med det samme og vi gik så i gang med oprettelsen af virksomheden. Så pengene er givet til virksomheden og ikke til os privat.

mvh Mads R. Svendsen

givet til virksomhed - men vel ikke til stiftelses kapital - som lån de kan tabe helt - eller som skal tilbagebetales, skal give royalty - eller anden indtjening 

 de har ikke bare givet 60.000 til en virksomhed (hvis de ved hvad de gør) Det er af stor betydning for deres skat - og for hele projektet

Også dybt mystisk med en erhvervskonto i har oprettet - uden at have et firma - eller i det mindste - være under stiftelse med noget helt konkret - det kan man slet ikke normalt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Også dybt mystisk med en erhvervskonto i har oprettet - uden at have et firma - eller i det mindste - være under stiftelse med noget helt konkret - det kan man slet ikke normalt.

Meget enig i dine betragtninger John. Hvem ejer erhvervskontoen..... Det er ganske væsentligt.

Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke klar over hvorledes de regnskabsfører det, hvilket er det jeg antager dit spørgsmål går på. Men nej, pengene skal ikke tilbagebetales og det er ikke en royalty. Fonden støtter projektet og forventet intet andet retur end at vi afrapportere 4 gange årligt omkring processen. Vi har modtaget vedhæftede dokument angående retningslinjer. 

7446.støttemodtagelse_retningslinier16.pdf

Kapitalen er ikke som sådan givet med henblik på et specifikt formål.

Og ja, det er utraditionelt at erhvervskontoen er opretttet før virksomheden og dette betyder også at vi hurtigst muligt skal have oprettet virksomheden, da banken presser på for at få et cvr nummer de kan knytte til kontoen, frem for pt. mit cpr nr.

Og mange tak for dine svar :)

Mvh Mads R. Svendsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Udfordringen er ikke hvordan fonden behandler det. Men hvordan de har behandlet det og hvem der har fået beløbet udbetalt.

I dine betingelser fremgår det at:

"Inden støttebeløb udbetales skal vi modtage CVR eller CPR nummer samt konto nr. hvortil beløbene kan overføres."

Hvis erhvervskontoen er lavet i dit navn og dit cpr. nr - så er det dig der er virksomheden. I værste fald kan SKAT med argumentet om "rette indkomstmodtager" sige at pengene fra fonden skal beskattes hos dig - og det vil ikke være så godt, hvis udgifterne er afholdt i et andet selskab. 

Hvis man læser videre i teksten fra fonden er udfordringen at ændringer i organisationen kun kan ske efter aftale med fonden. Det er lidt en rodet situation, som I har sat jer selv i.

Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt en rodet situation kan jeg godt se..

Jeg tænker umiddelbart at hvis vi oprettet virksomheden - sørger for at fonden registrere at pengene er udbetalt til CVR nummeret samt at erhvervskontoen bliver tilknyttet CVR nummeret - så er vi tæt på en løsning. Eller, det er i hvert fald lidt således jeg læser imellem linjerne det burde være sket. Det bliver så ikke helt korrekt, fordi der er nogen datoer som kommer i en forkert rækkefølge.

Og grunden til at banken er ivrig efter at få et cvr nummer på, er præcist at det skal undgås at jeg kommer til at blive beskattet af pengene personligt.

Skyder jeg helt ved siden af her? Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)