Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er kommet i kløerne på HK

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge hoveder her på Amino : )

Jeg har en lille forholdsvis nystartet butik, der heldigvis er i sund fremdrift. Desværre har jeg været uheldig (og dum) med hensyn til en medarbejder. Hun startede med at være vikar i butikken ca. 20-30 timer pr. måned og det gik nogenlunde fint. Der er efterhånden blevet travlhed i butikken og  Pr. 3/5-16 tilbyder jeg hende 30 timer pr. uge, det siger hun ja til, men hun vil dog kun have 8 ugers ansættelse til at starte med, da hun ikke vil holde ferie på samme tid som butikken. Hun får supplerende dagpenge... Nå, men efter 6 dage med rod i kassen, manglende kontanter, forkerte varegrupper og konti, konfronterer jeg hende med det og hun skælder mig ud og spørger hvorfor jeg har ansat hende, når jeg hele tiden skal brokke mig.. Senere på dagen sender hun mig en sms, hvori hun kalder mig en sur kælling og gammel brokker og "jeg har sgu ikke taget af kassen, hvis det er det du tror".. Jeg svarer på denne sms, at uorden i kassen ikke er brok og at jeg forventer orden i tingene, når hun er udlært i branchen og får løn derefter. Jeg beder hende om et kort møde inden åbningstid dagen efter d. 12/5. Hun møder op og jeg siger, at det ikke er i orden med den tone, jeg har ikke beskyldt hende for at stjæle, men kassen har flere gange stået åben og der mangler kontanter - en dag kr. 1000.- og at der vil blive opsat videokamera og samtidig vil jeg eller en kollega være tilstede indtil hun har fået lært at slå ind på kassen (skal lige sige at det er samme kasse som hun har kunnet imens hun var vikar).. Det gider jeg ikke, siger hun - Så må du fyre mig.. Det afslår jeg og siger, nej, så må du selv sige op... Hun går udenfor og ringer, kommer tilbage og lægger nøglen til forretningen, siger; Så er jeg syg.. hvorefter hun går.. Jeg udbetaler hendes løn for de dage hun har været på arbejde i slutningen af maj og bliver ringet op af HK, der siger at jeg skal betale sygepenge. Hun er funktionær siger de og hun har siddet og grædt og vil så gerne tilbage på arbejdet. Jeg skal bare betale hende sygepenge og så skal vi holde et møde 3 dage senere og få situationen i orden.. Jeg ringer til en advokat, der siger at jeg skal betale, "det er dyre lærepenge" men jeg skulle have skrevet at der var prøvetid i kontrakten, nu hænger jeg på den i de 2 måneder.. Nå, jeg betaler og hun kommer ikke til mødet, men sender en sygemelding.. Hun kan heller ikke deltage i en telefonisk samtale og da jeg beder om en varighedserklæring, står der at hendes sygdom forventes ophørt d. 3. juli, altså på dagen hvor kontrakten ophører. Jeg har nu betalt løn og sygepenge i 8 uger og nu kommer HK igen og siger at jeg mangler at betale for 14 timer, som hun skulle have arbejdet. Jeg ved at hun ikke har været på arbejde de pågældende dage, men hvis jeg ikke giver skriftlig besked eller betaler inden på mandag kl. 12.00, sender HK sagen til øjeblikkelig inkasso og det bliver meget dyrere mig..skriver de.

Kan det virkelig være rigtigt?? skal jeg bare betale for at fred eller vil HK nu efterfølgende kræve flere sygepenge pr. uge pga. de påståede ekstra timer.

Håber på at en eller anden kan hjælpe med et brugbart svar. Jeg orker næsten ikke at tænke og blive vred over denne medarbejder mere.. Hjælp : )

 

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør mig ondt, og lyder som om at HK (igen) har fejlfortolket situationen og bruger musklerne over for en lille nystartet butik.

Kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke kender juraen, men du får lidt god karma herfra og jeg håber du får den hjælp du fortjener. De fleste nystartede herinde kan sikkert sætte sig ind i, hvorledes det må være at have brug for hjælp, købe sig til den, ikke få den, og stadig skulle betale for den. Av.

God vind.

Fremadrettet, kan det være du skal overveje om du skal ansætte HKere... De bliver nødt til at mærke at deres tilgang til tingene har konsekvenser.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis du kan bevise at hun ikke har været på arbejde de 14 timer, så kan de ikke sende dig til inkasso, hvis du gør indsigelse.

Når det så er sagt, så tror jeg ikke det er nemt at slås mod HK fordi de har ingen forståelse for selvstændige, og de tror at alle selvstændige er forbrydere.

Så hvis det var mig, så vil jeg betale de 14 timer og for alt fremtid sørge for ikke at ansætte HK'ere, sørgeligt men sandt.

Jeg sender også lidt god karma afsted til dig, fordi det er utroligt at ansatte skal slippe afsted med det, fordi de har HK i ryggen.

Og glæd dig så over at du ikke har fået sådan en sag her:

http://dknyt.dk/sider/ritzau_artikel.php?ritzau=1&newsid=43c43a39-36bd-427a-97b6-cf5ac7746c33

Go' weekend og held lykke i fremtiden

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig træls situation :/ Og med mindre du har bevis for at hun ikke har været der, så tror jeg den bliver svær.

En helt anden ting, ville man ikke kunne have fyret hende med øjeblikkelig varsel efter sådan en SMS? Det er jo ikke en opførsel man skal acceptere nogensinde.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder alt andet end sjovt... :-(

Hvis du kan bevise at hun ikke har været på arbejde i de 14 dage, så har HK heller ikke ret i deres krav og derved kan du blot give en indsigelse med det samme på deres krav. De må nemlig ikke sende kravet til inkasso hvis der er indgivet en indsigelse. Hvis der er gjort indsigelse skal HK have deres krav prøvet ved en domstol og have medhold i de har ret til deres krav. Og det vil de ikke have ret til hvis du kan bevise at de ikke har.

Men du skal have klokkeklare beviser på at hun ikke har været på arbejde i de 14 dage. Som alle andre fagforeninger, så har HK juridiske medarbejdere siddende som ikke laver andet end at kende lovgivningen helt ud på fingerspidserne og også ved hvordan tingene kan vendes og drejes. Så med mindre du har et skudsikkert bevis, så kan det være en kamp du taber selvom du har ret.

Ja - det er bare surt og dyre lærepenge. Men trøst dig med en ting: Det er første og sidste gang at du begår den fejl :-)

Men lad det ikke skræmme dig fra at have ansatte i fremtiden. Ikke alle medarbejdere er idioter - kun nogen af dem ;-)

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Om man kunne fyre medarbejderen med udgangspunkt i sådan en SMS er i en gråzone. Men der kunne sagtens være røget en skriftlig advarsel af omkring medarbejderens opførsel og tone. Og hvis det så gentog sig igen kunne vedkommende være retteligt afskediget. 

Men så ville det være med opsigelsesvarslel mm. 

Man skal ud i noget virkelig gralt med noget at der tages fra kassen eller lignende før en medarbejder kan bortvises med det samme uden løn mm.

/Jesper

Fra Rødovre
Tilmeldt 21. Jan 16
Indlæg ialt: 160
Fra  Meal4U ApS Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,


Måske et dumt spørgsmål, men jeg læser herinde flere skrive at man ikke skal ansætte en HK'er?

- Uden at komme ind på det rigtige eller forkerte i det... Hvordan undersøger man egentlig om en medarbejder er medlem af HK eller ej?


Vh,
Meal4U.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Meal4U:

Hej Alle,


Måske et dumt spørgsmål, men jeg læser herinde flere skrive at man ikke skal ansætte en HK'er?

- Uden at komme ind på det rigtige eller forkerte i det... Hvordan undersøger man egentlig om en medarbejder er medlem af HK eller ej?


Vh,
Meal4U.dk

Det gør "man" ikke.

Du kan jo spørge medarbejderen, men det rager faktisk ikke arbejdsgiveren.

At nogen mener at man skal undgå at ansætte HK'ere synes jeg bare er både latterligt og barnligt.

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hverken latterligt eller barnligt. Det handler om at beskytte sin forretning mod 'mafiaen'... Selvom det eneste vi har i denne tråd er et parts indlæg for en der føler sig snydt, synes der at være en række anekdoter der peger i samme retning som ovenstående hentyder til.

Spørg medarbejderen henkastet angående fagforening, og se om det giver noget.. 

Fra Rødovre
Tilmeldt 21. Jan 16
Indlæg ialt: 160
Fra  Meal4U ApS Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fru Hartmann,


Det er vel ikke hverken barnligt eller latterligt, når medarbejderen kan bruge det på den måde?

- Det er jo dybt uretfærdigt, overfor arbejdsgivere som trådstarter?


Vh,
Meal4U.dk

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)