Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyopstartet enkeltmandsvirksomhed og freelancer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Fra  What.Art Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er lige startet op og søger lidt råd.
Er der nogen herinde der kan fortælle mig, hvordan det fungerer at være freelance klipper og have en enkeltmandsvirksomhed?
Hvad gør man med lønnen?
Skal man tage en bestemt løn for jobbet?
Hvor finder man overhoved freelance tv/film arbejde?
Er der nogle foreninger man skal melde sig ind i? Jeg har selv kigget lidt på FAF.

Håber i kan svarer på det. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

niklashl:

Hej,

Jeg er lige startet op og søger lidt råd.
Er der nogen herinde der kan fortælle mig, hvordan det fungerer at være freelance klipper og have en enkeltmandsvirksomhed?
Hvad gør man med lønnen?
Skal man tage en bestemt løn for jobbet?
Hvor finder man overhoved freelance tv/film arbejde?
Er der nogle foreninger man skal melde sig ind i? Jeg har selv kigget lidt på FAF.

Håber i kan svarer på det. :)

du kan med fordel læse http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx som er Dansk Film Institut som gennemgår problemstilling freelance og f.eks. klipper og anbefaler bredt, at filmfolk ansætter og ikke bruger selvstændige - slet ikke som honorar - men heller ikke som selskaber osv - uden at være stensikker på skat også ser det som helt selvstændige. De mener f.eks. klipper og sågar instruktør osv bår ansættes. Mere om det her også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det er meget vanskeligt at finde freelance klip til ordentlig løn - men man finder det hos de som producerer film. De entrerer bestemt nogen gange med enkelt stående freelance - men ofte vil det være små film og dokumentar - til meget lille indtjening. De større vil benytte egentlige laboratorier.

Lønnen sætter man der hvor man kan få jobbet og samtidigt er glad - ofte som en samlet pris hvis det er rent freelance klip - for klipning af f.eks. 40 minutter. Man skal givet selv, for at overbevise om selvstændigheden, have alle de nødvendige maskiner til rådighed og ikke bare møde op på et studies værksted kl 8 til 15.

Det er givet meget "on and off" arbejde at freelance klippe (ja at klippe i det hele taget - gælder som du givet ved, alt filmarbejde)

god vind med det  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Fra  What.Art Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det informerende svar. Det er helt bestemt noget jeg vil kigge nærmere på. :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)