Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at eje en partners idéer? hjælp...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa..

jeg er havnet i en (måske) slem situation og håber I dejlige aminoer ka hjælpe. :)

Min partner og jeg har et godt forhold og deler nogle projekter og indgik derfor for noget tid siden en aftale på skrift om at inddrage hinanden i alle fremtide projekter/initiativer vi kan komme på.

ja, det var sikkert dumt af mig, for nu har jeg faktisk fortrudt den aftale - jeg føler nemlig at det er endt med at jeg laver alt arbejdet på de projekter vi starter, og han har jo på papiret ret til de 50 %. Så hvis jeg får en ny kunde for hjemmesider, eller vil starte en ny webshop, skal han have 50 % af det. også selvom han ikke har den tekniske kunnen til at lave det, og derfor ender det med at være mig (men sælger jo mig selv til halv pris) :P

så mit spørgsmål er så egentlig, hvordan det er bedst at komme ud af denne aftale? jeg vil gerne fortsat have et godt forhold til ham, og også have ham med I fremtidige projekter, bare ikke alt - kun der hvor det giver mening. ville jo aldrig selv bede om at komme med i et projekt, hvis ikke jeg mente jeg kunne bidrage med den indsats eller økonomi der svarer til min andel. f.eks. har jeg ingen forstand på at være advokat eller revisor, men jeg kan da designe hjemmesider så det vil jeg gerne med i.

har tænkt mig at tage snakken med ham, men hvad nu hvis han stejler og siger at "så skulle jeg jo bare have ladet være at underskrive i sin tid, og nu ejer han halvdelen af alt hvad jeg laver uanset om det er fair eller unfair for mig"?

Og kan jeg være så heldig at en sådan aftale måske endda er ugyldig fordi det ikke er lovligt at "eje halvdelen af alt hvad en anden person sætter i værk"? :P

nå, lang story... håber der er nogen der kan hjælpe lidt med det juridiske i det, eller give et godt råd med på vejen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan ikke hjælpe dig juridisk, men jeg kan give dig et godt råd: tag snakken! Man kan få meget ud af at sætte en kande kaffe over og være ærlig - specielt hvis du kender personen godt. Fortæl sandheden. :-)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:

Hej

Jeg kan ikke hjælpe dig juridisk, men jeg kan give dig et godt råd: tag snakken! Man kan få meget ud af at sætte en kande kaffe over og være ærlig - specielt hvis du kender personen godt. Fortæl sandheden. :-)

Enig. 
Hvis personen ikke er til at tale med, er du nødt til at involvere advokat hjælp. 
Jeg kender ikke udformningen af kontrakten - men måske er den ugyldig. 
Det kommer efter min mening også an på om det er en "kontrakt" imellem to privatpersoner - eller om der er selskaber involveret, da man i erhverslivet har aftalefrihed. 
Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg læser det, så er den en aftale mellem to privatpersoner. Sådan en aftale vil helt uomtvisteligt kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 36, da det vil være et helt urimeligt vilkår at man skulle kunne være bundet i alle fremtidige projekter.

Derudover vil den muligvis kunne ophæves på baggrund af bristede forudsætninger, hvis han enten ikke har evnerne, eller viljen til at drive virksomhed sammen med dig

Dog er jeg enig i, at du bør tage snakken med din partner først.

Tilmeldt 7. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

rigetig gode råd! Mange tak! :) ja, jeg må vel tage snakken med ham og håbe at han kan se det fra min side og hvorfor jeg mener det er en unfair aftale - så må vi se om han sætter hælene i jorden eller om han har ligeså gode intentioner med mig som jeg har med ham :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Bruun:

Som jeg læser det, så er den en aftale mellem to privatpersoner. Sådan en aftale vil helt uomtvisteligt kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 36, da det vil være et helt urimeligt vilkår at man skulle kunne være bundet i alle fremtidige projekter.

Derudover vil den muligvis kunne ophæves på baggrund af bristede forudsætninger, hvis han enten ikke har evnerne, eller viljen til at drive virksomhed sammen med dig

Dog er jeg enig i, at du bør tage snakken med din partner først.

helt enig - jeg vil enda sige den også var gal mellem et firma og en person - og ville kunne tilsidesættes grundet det helt urimelige vilkår. Også enig i at I må tage en snak først - men ellers ville jeg føle mig rolig ved, at den binding ikke ville holde i retten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - tusinde tak for alle de dejlige råd. :) jeg føler mig lidt mere sikker nu. :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)