Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af fødevare ide

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa 

jeg har en rigtig god ide til en fødevare som ikke er på markedet. Jeg kom på ideen da jeg selv manglede den. 

Er der nogen gode ideer til, hvor man starter, hvis man skal udvikle en ide i kategorien fødevarer?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fødevareindustrien er en branche, der er lidt mere kompliceret end blot en webshop eller andet.

Jeg vil her give dig de ting, som jeg har lært, da jeg selv stod i en opstartsfase af en fødevarevirksomhed.

Fødevaren, der skal produceres, skal produceres i nogle bestemte omgivelser af nogle bestemte mennersker. Hvis du har uddannelse eller erfaringen indenfor området, er dette et stort plus. Du skal ydermere producere dit produkt i nogle bestemte rammer; det skal produceres i et fødevaregodkendt køkken. Det kan være dyrt at købe eller bygge sit eget fødevaregodkendt køkken, så derfor vil jeg anbefale dig at låne et. Det kan være alt ligefra en skole, når den har lukket, en restaurant, der først åbner kl. 16, forsamlingshus eller andet - der er mange muligheder. Ydermere skal du - eller vedkommende, der skal producere fødevaren - være godkendt til det. Dette kræver bl.a. hygiejnebevis og andet - hygiejnebevis er nemmest at få, hvis du har erfaring eller uddannelse indenfor madlavning. Der er en masse ting, som skal være på plads mht. planlægningen også - fødevarestyrelsen kan komme på besøg til hver en tid, og man skal derfor have lavet en detaljeret egenkontrol, hvor man detaljeret beskriver, hvordan man vil sørge for at overholde de forskellige regler.... 

Du skal ydermere godkendes og registreres hos fødevarestyrelsen. Jeg vil anbefale dig at læse videre her, hvor du kan lære meget mere: https://www.foedevarestyrelsen.dk/fvst_ansvar_opgaver/Sider/Startpakke-for-nye-foedevarevirksomheder.aspx

Ydermere er der også en masse punktafgifter, som du skal være opmærksom på. Fedtafgiften er heldigvis blevet fjernet, men der findes dog stadig en sukkerafgift. I en stor kategori lyder lovgivningen således i 2016: "25,97,- for varer, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5g pr. 100g 22,08,- for varer, hvis indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5g pr. 100g".

Du kan læse mere her: http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/chokoladeafgiftsloven

Ydermere er der også en embellageafgift, som du skal være opmærksom på. Du kan evt. læse mere her: http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/emballageafgiftsloven

Alt dette afhænger selvfølgelig af, hvilket produkt du vil producere. 

Det er også vigtigt, at du finder ud af, hvem du skal sælge til. Vil du sælge B2B? B2C via en webshop eller hvordan? Mange tænker straks, at de vil ud i de store supermarkedskæder med det samme, uden de tænker over, hvilke udfordringer det byder på. En ting er, at de store supermarkedskæder har KÆMPE muskler i forhandlingsprocessen, som gør, at de kan presse dig meget langt ned i pris. I forbindelse med at de presser dig ned i pris, vil de også købe en KÆMPE ordre af gangen; 50.000 stk til lagret (selvfølgelig afhængig af dit produkt) kan godt lade sig gøre sommetider. 50.000 er meget at producere, hvis man kun er sig selv i et lille køkken i et forsamlingshus.

Slutteligt skal du være opmærksom på, at din mærkning lever op til kravene. Der skal bl.a. oplyses om næringsindhold og visse andre ting. Læs mere her: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Maerkning/Sider/forside.aspx

Jeg håber ikke, at jeg har skræmt dig væk fra at producere dig eget produkt. Det er kompliceret til start, men det kan sagtens lade sig gøre, når man først får taget på det.

Hvis du er i tvivl om noget, så kan du altid kontakte fødevarestyrelsen, som typisk altid er hjælpsomme og til rådighed - ring eller skriv en mail.

Jeg ønsker dig al held og lykke med dit produkt og projekt!

Tilmeldt 27. Aug 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar hvertfald. Det kan helt klart bruges 😉

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)