Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Guldkorn vedr. patent (måske nyttig viden)

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Så lige et marked der ligger lige for fødderne, men som alt for få sikkert har indset at man kan benytte sig af. Når i har en business ide til f.eks. en speciel cykel men finder ud af, at en anden allerede har lavet opfindelsen før Jer og har taget patentet, det vil få de fleste til at lægge sin ide fra sig uanset om modparten har sat sit patent i produktion. Men der er faktisk en tredie udvej.

Jeg har ikke lige sat mig ind i alle landes lovgivning vedr. patentlovgivning, men folk i vores område der er omfattet af reglerne glemmer nok lidt for tit, at patenter kun gælder i de lande der har tilsluttet sig aftalen mellem landene. Jeg kender kun 5 lande der ikke har tilsluttet sig, men der er sikkert langt flere(?). De 5 lande er til gengæld Kina, England, Tyrkiet og Thailand og Singapore...dvs. store lande med indbyggertal for de 5 markeder på i nærheden af 2mia - det marked kan man bare oprette et firma i, der så sælger dit produkt i samme område. Markedet er næsten dobbelt så stort som EU og USA tilsammen!!!

Bruger vi for mange kræfter på at skaffe patenter, men henblik på at få høje priser i et lille marked? Når vi har lavet vores produkt og vælger at bruge yderligere et år eller to på at sikre rettigheder, hvad koster det os så at vi forsinker projektet så meget?

Hvis man forventer at et produkt har en levetid på 10 år og man første år vil kunne sælge for 10mio men at salget øges med 30% per år. Med patent løber produktet i 10 år - uden løber det i 12 år. Omsætningen vil ikke nødvendigvis stige pga et patent, men det vil prisen og derved avancen. Men når prisen på produktet stiger falder antallet der sælges, men...

Samlet omsætning på 10 år: 130mio

Samlet omsætning på 12år:  233mio.

Hvis du med patentet har en avance på 100% er din profit på 10år 65mio kr. minus de penge du måtte betale for patentet.

Hvis du uden patentet har en avance på 50% er din profit på 12 år 1/3 af 233mio = knap 80mio

Det er ikke nemt at sætte en fast regel for hvornår du bør tage patent, men en af de mest afgørende ting må være at et patent kan være vigtigt hvis du vil producere i et dyrt land. Men hvis man i ovennævnte eksempel have lavet patent produktionen i Danmark men uden patent blev det lavet i polen, så ville man også opnå en produktionspris på det halve dvs35mio x 1,3 x 1,3 = 60mio => avance på 173mio uden at have patent.

Det er ikke altid så enkelt men i dette eksempel viste jeg en situation hvor det er næsten 300% så godt at lave et produkt der sendes hurtigt på markedet uden patent, som hvis jeg havde haft patentet.

Man må jo bare være opmærksom på hvad man har af muligheder og hvad man tror der er bedst for ens produkt.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)