Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsparet overskud VSO - bogføring

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar!

> Det hævner sig dog i 2019, da det i stedet bliver en hævning
> i det indkomstår, og dermed gør det sværere at spare op der.

Det er netop denne del, jeg har svært ved at forstå - jeg mener at have læst, at man godt kan hæve til skatten af det opsparede overskud “uden om” hæverækkefølgen. Og hvis jeg tjener 100 kr to år i træk, så kan det da ikke passe, at de 22 kr acontoskat for år 1 går ud over overskuddet i år to selvom de hæves.

Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Hej,

Jeg ved at denne tråd er gammel men er lige i en situation hvor jeg forsøger at gøre mig lidt klogere på VSO aconto skat.

Ved tidligere indlæg i denne tråd: Ole Lynge Andersen, Skrevet 28-12-2018 kl. 12:02:

Ligesom thomasah kan jeg ikke forstå logikken i at en betaling af vso acontoskat i indkomståret skal ses som en privat hævning der jo så underminerer grundlaget for beregning af det opsparede overskud (og dermed de 22% heraf som aconto-skat) hvorefter det hele jo så fluks skal genberegnes (og dette bider sig i halen. I excel kaldet "cirkulær reference")

Ved søgning har jeg fundet følgende:
https
:
//
skat.dk/skat.aspx?oid=1948909&chk=216985 hvor der bl.a. står:

************************************************************************************************************************************
Opsparet overskud med fradrag af virksomhedsskat indgår på virksomhedens konto for opsparet overskud.

Den beregnede virksomhedsskat er overført til den selvstændige forud for hæverækkefølgen i VSL § 5, stk. 1. Overførslen kan ske i løbet af indkomståret, så hele overførslen eller en del af årets overførsler er medgået til betaling af den beregnede virksomhedsskat. Overførslen kan også ske ved at hensætte til senere faktisk hævning. Er hele eller en del af den beregnede virksomhedsskat ikke overført til den selvstændige inden fristen for indgivelse af oplysningsskema, er den manglende overførsel et indskud i virksomheden. Det skyldes, at virksomhedsskat altid skal være overført til den selvstændige.
*************************************************************************************************************************************

Jeg hæfter mig her specielt ved disse 2 sætninger:
Den beregnede virksomhedsskat er overført til den selvstændige forud for hæverækkefølgen i VSL § 5, stk. 1. Overførslen kan ske i løbet af indkomståret, så hele overførslen eller en del af årets overførsler er medgået til betaling af den beregnede virksomhedsskat.


Så jeg holder fast i min hidtidige praksis med at beregne og indbetale acontoskat fra firmakontoen før den 31/12 uden at se det som en privat hævning.
I disse minusrente-tider gør jeg faktisk det samme med moms. Ingen grund til at betale banken renter for de penge som jeg skylder skat ;-)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens K.:


Så jeg holder fast i min hidtidige praksis med at beregne og indbetale acontoskat fra firmakontoen før den 31/12 uden at se det som en privat hævning.
I disse minusrente-tider gør jeg faktisk det samme med moms. Ingen grund til at betale banken renter for de penge som jeg skylder skat ;-)

Det er en gammel tråd, så det havde måske været bedre at starte i en ny.

 

Den praksis er forkert - og hænger på ingen måde sammen med de citater fra tidligere i tråden. Den virksomhedsskat der ikke indgår i hæverækkefølgen er udelukkende den tekniske beregning af virksomhedsskat der stammer fra ændringer til "opsparet overskud"

Det du hæver i løbet af året er ALTID en hævning (mellemregningskonto undtaget) - om de hævede penge bruges til julegaver eller aconto skat er VSO-ordningen fuldstændig ligegyldig.

Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper,

Tak for svar.
Beklager hvis jeg har brudt netiketten ved at tilføje til gammel tråd, men det var netop indholdet i tråden der fik mig til at tvivle og grave længere ned i området.
Men da jeg er oprettet på amino dd. og det var mit første indlæg er jeg selvfølgelig modtagelig for gode råd :-).


Jeg håbet at du bærer over med mig at jeg nu dykker ned i det igen...
For jeg vil rigtig gerne forstå hvad det er du mener med:

Jesper_nl:


Den virksomhedsskat der ikke indgår i hæverækkefølgen er udelukkende den tekniske beregning af virksomhedsskat der stammer fra ændringer til "opsparet overskud"



For det er jo (som jeg ser det) netop det jeg gør: Her i slutningen af december ved jeg på øre hvad mit opsparede overskud er. Den tekniske beregning af virksomhedsskat er så de 22% af det opsparede overskud. Og det beløb (22%) overfører jeg som betaling af vso-forlods-skat fra min virksomhedskonto til skat.

Dette er så den faktiske slut-opgørelse jeg laver. Reelt kan jeg godt finde på pr. kvartal eller deromkring at løfte periodens vso-skat over til skat. Deraf min ordvalg "aconto".

På forhånd tak for din belysning af sagen.

Mvh,
Jens


Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens K.:


Tak for svar.
Beklager hvis jeg har brudt netiketten ved at tilføje til gammel tråd, men det var netop indholdet i tråden der fik mig til at tvivle og grave længere ned i området.
Men da jeg er oprettet på amino dd. og det var mit første indlæg er jeg selvfølgelig modtagelig for gode råd :-).

Tænk ikke over det - det er mere ment som et råd til en anden gang.

Jens K.:

For jeg vil rigtig gerne forstå hvad det er du mener med:

Jesper_nl:


Den virksomhedsskat der ikke indgår i hæverækkefølgen er udelukkende den tekniske beregning af virksomhedsskat der stammer fra ændringer til "opsparet overskud"



For det er jo (som jeg ser det) netop det jeg gør: Her i slutningen af december ved jeg på øre hvad mit opsparede overskud er. Den tekniske beregning af virksomhedsskat er så de 22% af det opsparede overskud. Og det beløb (22%) overfører jeg som betaling af vso-forlods-skat fra min virksomhedskonto til skat.

Dette er så den faktiske slut-opgørelse jeg laver. Reelt kan jeg godt finde på pr. kvartal eller deromkring at løfte periodens vso-skat over til skat. Deraf min ordvalg "aconto".

På forhånd tak for din belysning af sagen.

Mvh,
Jens

Først og fremmest vil jeg lige sige, at jeg aldrig vil råde til at man laver en VSO før man rent faktisk kan indberette sin årsopgørelse. Det kræver et samlet skattemæssigt overblik at lave en VSO - der er ofte alt for mange faktorer som kan flytte ved det mest optimale VSO-opgørelse.

 

At du ved årets udgang ved hvad du kan spare op i VSO'en ændrer ikke på, at du skal fordele alle transaktioner ud af virksomheden (defineret som indenfor VSO'en eller udenfor) på enten mellemregningskontoen eller hævningerne. Den øvelse skal du lave uanset hvad pengene er brugt på.

Jeg siger ikke at, man ikke kan overføre direkte fra virksomheden til skat, men i forhold til at lave selve VSO-beregningen er det uden betydning at man har gjort det. 

 

For lige at uddybe hvad jeg skrev. Så er virksomhedsskatten på de 22% ikke noget man som sådan indbetaler til Skat, den har kun en teknisk funktion når du opgør årets samlede hævninger til din VSO. At du indbetaler lige nøjagtig det til skat som virksomhedsskatten ender på er som sådan uden betydning - hævningerne skal opgøres på samme måde uanset.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)