Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vise andres priser, er det lovligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået en idé med at vise priser fra en bestemt branche for at skabe overblik. Må jeg det?

Lad os tage et eksempel: Jeg vil lave en side, der viser priser hvad det koster at gå til fodbold forskellige steder i Danmark, eller psykolog-timepriser i Bogense, eller noget helt tredje. (min idé er ikke nogen af disse eksempler Wink). Ja, ligesom pricerunner, men ikke for en konkret vare du kan købe på nettet og få sendt med posten, men en ydelse.

På min side vil jeg udelukkende skrive prisen på ydelsen, og henvise til kontaktoplysninger og webadresse på det firma, der udbyder ydelsen. 

Prisen opdateres manuelt af mig i denne prisliste, og jeg vil med en disclaimer nævne, at jeg hverken har forbindelse til firmaet, eller kan garantere prisen. Jeg vil også skrive, hvornår prisen er opdateret på min side.

Må jeg det? Er det lovligt - eller er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan jeg ikke se problem i - det bruges jo af mybanker, pricerunner osv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar, det var også min umiddelbare tanke :-)

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 1355
Fra  Bull Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok være opmærksom på at spørge om tilladelse ved brug af logoer, såfremt der skal være et logo ud fra hver pris.

Danmarks eneste officielle Prestashop Webbureau

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

John det er nu min opfattelse at både mybanker og pricerunner indgår aftaler med deres firmakunder om at vise priser...der er muligvis nogle kunder der får vist deres priser gratis, men det må være under en vis grad af accept. Hvis alle kunne fraskrive sig ansvar for den måde de markedsfører andres priser på så er der noget galt.

Trådstarters måde at gøre det på er i den pæne ende, men han spørger om det er lovligt, det tror jeg ikke, det ville være det samme som at sige han har ret til det.

Jeg kunne godt opfinde eksempler der illustrerer hvorfor det er problematisk og mener også der er dom imod at supermarkeder må gøre det.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg kunne heller ikke se hvor det forbud skulle komme fra - så længe det er objektivt. Det er klart, at viser man så en gal pris, så kan man få bøvl - men er det korrekte sammenlignende priser, så er det klart lovligt (og uden logo fra den man viser pris fra)

Den relevante del er 

§ 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.

Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen

1) ikke er vildledende,

2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,

3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,

Jeg tror som ikke Mybanker har aftale med alle banker - mange af disse objektive sammenligningsportaler ville tabe tillid hvis f.eks. 6 spillere på markedet (samme med forsikringsportaler) ikke ville være med - 

Også mange supermarkeder sammenligner indkøbskurve for at vise hvad en sammensat kurv at typiske standard varer koster hos dem og andre

Risiko vil klart ligge i, hvis man ikke følger med/har automatik på plads, så man får vist et supermarked med forkerte priser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så tror jeg ikke vi er helt uenige John, vi lægger forskellig vægt på mulighederne i svaret. Jeg kan godt se at du ser glasset som halvt fyldt og jeg ser det som halv tomt. Du siger det er lovligt med undtagelser, jeg ser en masse eksempler på hvor det kan gå galt og man overskrider sine rettigheder ved at udstille nogen forkert. Det er ikke ulovligt, men kan være ansvarspågivende.

Man får ikke bøde for at gøre det, men derfor kan andre godt tabe penge på dine handlinger, eller manglende handlinger, og det kan godt koste dig dyrt hvis retten giver anklageren medhold selv om det ER lovligt. Må nok erkende at jeg kan se man må drikke øl bare ikke når man kører bil, men øl er lovligt. Så jeg giver mig, men pas på.

Man vil lynhurtigt rende ind i problemer, ellers ville i se det hele tiden. Forbrugerrådet laver tit disse sammenligninger som de er ansvarlige for, men jeg tror ikke butikkerne selv tør udstille konkurrenter dårligt eller med fejlagtig info.

Når du normalt ser sammenligninger på nettet er det tit sådan at man går til f.eks. et firma i stil med partner ads eller google, finder en aftale med billetnet der viser priser på alle fodboldkampe og sætter information fra billetnets side op på sin egen side. Billetnet har så en ret til at markedsføre fodboldklubbernes priser via et link på din side...gennemføres der et salg får du en andel. Dvs. man har en aftale som begge parter kan stoppe.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)