Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sagsøgt af min partner - hvem skal betale?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står i den uheldige situation, at min forretningspartner vil sagsøge mig. 

Sagen er den at jeg har to forskellige virksomheder, og nu mener min forretningspartner i den ene virksomhed (virksomhed A) at jeg har drevet konkurrerende virksomhed via min anden virksomhed (virksomhed B).

I dag har jeg modtaget en mail hvori han kommer med diverse anklager og han truer med retssag. Jeg er ikke enig i hans anklager og jeg har ikke tænkt mig at give efter. Så jeg tænkte på hvem der skal dække omkostningerne i tilfælde af en retssag?

Jeg tror at han har tænkt sig at bruge vores fælles penge, altså dem vi har tjent sammen i virksomhed A, til at sagsøge mit andet firma. Men kan han gøre dette uden mit samtykke? Efter vi ragede uklar har han brugt penge på revisor bistand m.m. uden mit samtykke. Jeg har indskudt 75% af firmaets kapital, så groft sagt vil han bruge mine egne penge til at sagsøge mig. 

Håber der er nogen som kan hjælpe, det er ikke en fed situation.

Mvh Christian

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at - om han må lade A undersøge om selskabet er udsat fra konkurrence fra en af hovedejerne - vil afhænge af hans rettigheder - tegningsret - er han direktør mm Du kan jo undersøge, om du som 75% ejer kan give ham besked om, at han ikke må anvende penge - evt via generalforsamling sætte ham uden for beslutning - men det vil afhænge af vedtægter og ejeraftaler

Omvendt så vil det jo være dig han sagsøger hvis jeg forstår problematikken - Dig som ejer/aktionær som han mener driver konkurrence med jer selv - hvilket man ikke må.

Jeg tror du skal have fat i en advokat for at se om han har rettigheder der gør, at han kan lade A betale for at få undersøgt om det er udsat fra konkurrence fra en hovedaktionær MEN:

Problemet vil nok mest være hvem der til slut vinder for hvis du som hoved/del-ejer af A driver konkurrence gennem B - så ender betalingen jo hos dig som jeg ser det - forudsat dommeren mener det er korrekt med den konkurrence. Så sagsøger han - så skal du jo i alle fald have en advokat på også i sådan en sag.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret.

Firmaet har ingen formel direktør, og vi ejer firmaet ligeligt. Jeg har godt nok indskudt mere kapital end ham, men har ikke større rettigheder og bestemmelser end ham.
Men selvom vi ejer firmaet 50/50, synes det for mig ulogisk, at han skulle kunne tage kontrol med firmaet og disponere 100% over firmaets finansielle ressourcer. Hvilket jo er det han gør, når han sagsøger mig/mit andet firma. 

Måske jeg skal starte med at få redegjort for hvem det er der sagsøger hvem? Er det ham som privatperson der sagsøger mig eller om det er mit firma han sagsøger osv.??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Korsager:
Firmaet har ingen formel direktør, og vi ejer firmaet ligeligt. Jeg har godt nok indskudt mere kapital end ham, men har ikke større rettigheder og bestemmelser end ham.

Så vi taler om et I/S. Han da personlig gå efter dig. Det er jo dig - der i hans optik - optræder illoyalt. 

I har formentlig allerede talt om problemet - ellers vil det være vejen frem. Det skal være en strid om rigtig mange penge før det kan holde et søgsmål. Hvis det stadigvæk er hans opfattelse at tage juridisk skridt mod dig - så overvej om ikke jeres veje skal skilles.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i kan snakke sammen, ville det klogeste i mine øjne være at acceptere hans opfattelse af tingenes tilstand.

Sig at du ikke er enig,men at du synes i skal finde en uvildig 3. part det kan afgøre tvisten for jer. Det vil være langt det billigste. Vedkommende kan også afgre hvad der skal ske efterfølgende, hvilket begge selvfølgelig skal acceptere på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Korsager:
Firmaet har ingen formel direktør, og vi ejer firmaet ligeligt. Jeg har godt nok indskudt mere kapital end ham, men har ikke større rettigheder og bestemmelser end ham. Måske jeg skal starte med at få redegjort for hvem det er der sagsøger hvem? Er det ham som privatperson der sagsøger mig eller om det er mit firma han sagsøger osv.??
enig med Whiskey - det må jo så være et I/S i strides i. Det er ham personligt der sagsøger dig i så fald. 
Om han så kan bruge I/S penge på at få undersøgt, om der er illoyalitet fra partneren ved jeg ikke - måske kan han det vil jeg sige - men igen . ejeraftalen burde ideelt set regulere det.

Det er en dyr og besværlig ting at strides om, så hvis I på nogen måde kan klare det uden retssag er det godt - enten du "køber" din partner ud eller omvendt og det så forsætter som enkeltmandsvirksomhed hos den der kører det videre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der er tale om et IVS

Der er tale om en strid på 15.000 kr, som jeg har fået i konsulent bistand. Han er vidst af den opfattelse, at der er tale om 100-200.000kr.

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et IVS vi har sammen.

Ejeraftalen siger ikke noget om hvordan firmaets penge skal/kan bruges. I hvert fald ikke i tilfælde af at man rager uklar. 

Vores revisor havde faktisk udarbejdet en aftale, hvori min partner overtog mine anparter i selskabet og han var egentlig klar til at købe mig ud. Men efter en uges stilhed på mailen, kom mailen med konkurrenceklausen idag. 

Som nævnt ovenfor er det et beløb på 15.000kr, som han mener firmaet er blevet snydt for. Så sagen virker ret åndssvag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Korsager:
Det er et IVS vi har sammen.
så er det nok lidt forkert at udtrykke det som at du har skudt 75% kapital ind - Enten har du skudt kapital ind og ejer - eller du har etableret et lån som du skal have lånebrev på og få markedsrente for

Det kunne så virke til, at din makker er direktør og du er anpartshaver - hvorfor han jo har en vis frihed til at disponere i det daglige (om jeg gætter ret regnskab)

Måske skulle du finde en måde, at sælge ham anparterne til en pris 15.000 under det i talte om i første omgang men så vil der jo også være dit lån der skal retur evt. Problemet kan jo så også være skuffethed - og andet -  men med 15.000 kr bør I tale jer til rette. I mangler formentlig den ret så nødvendige ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)