Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kontakte virksomheder pr mail?

Side 6 ud af 11 (104 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 153
Fra  Riis Media Skrevet kl. 15:37 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Fatter bare slet ikke, at man vil bruge masse udsendelse som Emails bruges til, uden at have kontakt inden

Det er naturligvis også en pointe! Dog har telefonsælgere også skabt en hvis skepsis hos dem der ringer.

Men jeg kan godt se, at hvis det udelukkende er et samarbejde man ønsker, vil en telefonsamtale være at foretrække.

Men at det ligefrem skulle være ulovligt at skrive emails til en anden virksomhed om et samarbejde, kan jeg ikke se. Det har vi vist også fået styr på nu, at det ikke er, men at man skal passe MEGET på med ikke at komme til at sælge noget og dermed overtræde loven i emails.

Laver systematisk leadgenerering med LeadMotoren - til B2B SaaS, konsulenter og IT virksomheder der vil skalere op.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Om en mail omkring et samarbejde er lovligt eller ej, kan man ikke svare på uden at kende de specifikke forslag til samarbejde.

Hvis jeg ønsker at samarbejde med en anden virksomhed om at lave en webløsning til en af mine kunder, så må jeg gerne skrive en mail til dem da samarbejdet reelt set handler om at de skal levere en ydelse til mig og min kunde.

Hvis samarbejdet på nogen som helst måde går ud på at jeg vil sælge en ydelse til dem eller evt. deres kunder som en fælles ydelse er det ulovligt at sende en mail.

Man kan ikke bare sige at man må, eller man ikke må sende en mail vedr. samarbejde, uden at kende til det specifikke samarbejde der foreslås.

Et samarbejde mellem to virksomheder vil altid have et kommercielt snit, men lovligheden afgøres af om du er køber eller sælger når du sender mailen. Hvis du er begge dele er det også ulovligt.

Det er kun hvis du udelukkende er "køber" hos det firma du sender til, at det er lovligt at sende en mail.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

INRI:
Så fortæl mig hvor i spamvejledningen der står at man ikke må foreslå et samarbejde pr. email.

Hvis man kan forestille sig forslag om et samarbejde mellem to virksomheder, som ikke på nogen måde har afsætning som formål - så må jeg give dig ret. Det kunne f.eks. være at en virksomhed kontakter nabovirksomheden for at aftale, hvornår de i fællesskab skal klippe hækken og efterfølgende dele to øl.

Det er ikke mit indtryk, at det er den type aftale, trådstarter ønsker at indgå.

INRI:
Som jeg allerede har skrevet er det underordnet hvad samarbejdet handler om.

Og når det er dig, der skriver det, må det jo passe - selvom der intet står i loven om, hvem der skal afsættes til?

Så må læsere af tråde jo vurdere, om de helst vil tro på en anonym, som argumenterer mod lovens tekst, eller én som står ved, hvem han er, og som har mange års erfaring på området.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 2. Feb 14
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 08:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke hvorfor erfarne hoveder diskuterer formuleringen af trådstarters spørgsmål, i stedet for at bede trådstarter om en dybere forklaring på, hvad trådstarter har i sinde?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Johera:

Jeg forstår ikke hvorfor erfarne hoveder diskuterer formuleringen af trådstarters spørgsmål, i stedet for at bede trådstarter om en dybere forklaring på, hvad trådstarter har i sinde?

som udgangspunkt enig - (trådstarter kunne jo også selv være med) men det skyldes nok to ting. Et at trådstarter i paraleltråd har fortalt han vil sælge e-mail lister og To at han hedder e-mail marketing

Det endte nok ikke så meget i svar til trådstater som i generel bekymring over, at ordet "samarbejde" kan dække over meget - og på den måde fik emailmarketing jo klart svar - at hvis det omfatter nogen form for ønske om salg, så går den ikke, og i den anden grøft - hvis det er 100% kun samarbejde eller køb, så går den

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

clauskc.dk:

Cookie - John Hannover:

Fatter bare slet ikke, at man vil bruge masse udsendelse som Emails bruges til, uden at have kontakt inden - hvis det ER rent samarbejde. Det er da noget personligt - man starter i møder og telefon.

vh John H

Total offtopic, men som virksomhedsejer, bliver jeg ringet op mange gange om dagen af folk som prøver at sælge mig noget. Der er da ikke noget mere ireterende og useriøst. Send mig da en mail i stedet, så kan jeg læse den om aftenen, når jeg ikke har travlt med at arbejde. Det vil jeg da foretrække. Om det så er ulovligt eller ej. 

Jeg ville i tilsvarende fald ALTID anmelde en uopfordret email om at sælge ting. Jeg synes spam er noget forbandet svineri, og jeg er bestemt ikke interesseret i et system hvor enhver der har noget de vil sælge kan sende 100000 uopforderede emails om dagen.

Tilmeldt 1. Aug 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

INRI:
”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.”

Måske kan man omgå tvivlen, hvis man henvendte sig som privatperson, med forspørgelse om hvordan det pågældende firma, ville kunne synes om at indgå i et evt. samarbejde med et firma ( uden at sætte navn på dette), hvis firmaet har en bestemt viden / indhold .

Så på den måde formidler denne privatperson kun oplysninger.

/ Henrik

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 14:57 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De Røde Heste:

INRI:
”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.”

Måske kan man omgå tvivlen, hvis man henvendte sig som privatperson, med forspørgelse om hvordan det pågældende firma, ville kunne synes om at indgå i et evt. samarbejde med et firma ( uden at sætte navn på dette), hvis firmaet har en bestemt viden / indhold .

Så på den måde formidler denne privatperson kun oplysninger.

/ Henrik

Og du tror seriøse firmaer ville svare tilbage til en eller anden privatperson der skriver og spørger om samarbejder, uden at oplyse firma m.m.? Altså hvis vi bare lige antager det er lovligt.

Det du beskriver der, ville jeg som virksomhedsejer betragte som en så amatøragtig henvendelse, at jeg slet ikke ville besvare den.

Tilmeldt 1. Aug 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:30 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Og du tror seriøse firmaer ville svare tilbage til en eller anden privatperson der skriver og spørger om samarbejder, uden at oplyse firma m.m.? Altså hvis vi bare lige antager det er lovligt.

Det du beskriver der, ville jeg som virksomhedsejer betragte som en så amatøragtig henvendelse, at jeg slet ikke ville besvare den.

Jeg ikke alene tror men ved det da jeg selv har foretaget en sådan handling og min henvendelse var sågar en dansk skrevet tekst rettet mod Sverige.

Har man lavet sit forarbejde godt og kender til diverse fakta om evt. et firmas besværligheder og kan man så beskrive løsninger / muligheder, så ville det da være lidt dumt af en virksomhed, ikke at søge /ønske lidt dybere kontakt.

Et eksempel herpå er at jeg beskriver i en mail om nogle forskellige problemer, nogle brancher har i Sverige og OM hvorfor de har disse problemer. Jeg oplyser også lidt om løsningerne.

Slutteligt skriver jeg at hvis virksomheden på nogen måde kan genkende bare nogle af mine beskrevne problemer, så synes jeg at de skal tage kontakt.

2 timer efter fik jeg en positiv personlig mail fra chefen, med oplysning om at han lige nu var på ferie, men at jeg kunne kontakte ham når han kom tilbage.

/Henrik

 

Tilmeldt 1. Aug 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
Og du tror seriøse firmaer ville svare tilbage til en eller anden privatperson der skriver og spørger om samarbejder

For en god ordens skyld, vil jeg lige nævne at det var et firma med 20 årigt virke og som har 5 afdelinger fordelt i Sverige, hvor chefen svarede mig i sin ferie.

Så jo  :-)

/Henrik

Side 6 ud af 11 (104 indlæg)