Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kontakte virksomheder pr mail?

Side 3 ud af 11 (104 indlæg)
Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

fred med det INRI - det du ikke forstår er at Jesper og jeg mener at trådstarter som hedder "Emailmarketing" kan bruge ordet samarbejde om noget som i hør grad ønsker et promoverings/salgs ønske

ER det rent samarbejde er det ufarligt - men man må jo forstå, at mange vil mene, at "Jeg tilbyder dig et samarbejde, hvor du kan købe mine xxx - eller stå for yyy for at øge xxxx af min zzzz" er forslag om "samarbejde"

Du synes ikke selve navnet for trådstarter "Emailmarketing" kunne indikere de to ord email  og  marketing som jo er salg/promotion (marketing) og fred da med det, for vi er enige om, at er det rent samarbejde så er det OK - og er det e-mail marketing - så er det ikke,

vh John H

TS indlæg handler udelukkende om hvorvidt han må sende en mail til en virksomhed for at foreslå et samarbejde, og det er det jeg svarer på. Hvis samarbejdet så viser sig at medføre ulovlig markedsføring, så får de et problem – til den tid. Men det er ikke det TS spørger om, og det er ikke det jeg forholder mig til. I forhold til Markedsføringslovens § 6, stk. 1 er der intet forbudt i at sende en mail til en virksomhed, for at foreslå et samarbejde. Og hvis du mener der er en anden lov der forbyder det, vil jeg opfordre dig til at henvise til den relevante paragraf.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

INRI:

Hvad samarbejdet handler om er fuldstændigt ligegyldigt i forhold til Markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det eneste der betyder noget er formålet med mail’en, som paragraffen kalder det ”med henblik på”, og formålet er at foreslå et samarbejde, ikke at sælge noget til modtageren af mail’en.

Det svarer ikke til, hvad Forbrugerombudsmanden skriver i sin Spamvejledning stk. 2.3:
Henvendelser, der ikke nævner konkrete produkter eller tilbud, er imidlertid også omfattet af § 6, hvis de har til formål før eller siden at afsætte den erhvervsdrivendes produkter. Se fx U.2007.2905H, hvor en e-handelsbutik blev dømt for pr. e-mail at udsende invitationer til en computermesse, hvortil der var gratis adgang. Mailen indeholdt ikke oplysning om konkrete produkter eller om den erhvervsdrivendes virksomhed – bortset fra virksomhedens navn - men det var oplyst, hvilke producenter der udstillede. Højesteret begrundede sit resultat således: ”[Den erhvervsdrivende], der sælger edb-udstyr, var arrangør af computermessen, hvor en række virksomheder udstillede produkter, som i et vist om fang blev forhandlet af [den erhvervsdrivende]. I hvert fald under disse omstændigheder tiltræder Højesteret, at afsendelsen af e-mailen til de pågældende kunder skete med henblik på afsætning af varer mv.”. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også meddelelser, der har til formål at opbygge den erhvervsdrivendes omdømme (”branding”) er omfattet af forbuddet, da det sker med henblik på efterfølgende afsætning. Højesteret synes i dom af 12. april 2013 (Post Danmark-sagen) at være på linje hermed.
Forbrugerombudsmanden er særdeles restriktiv i sin tolkning af §6, og det kan være temmelig svært at sandsynliggøre, at et forslag om samarbejde IKKE på langt sigt er tiltænkt at føre til afsætning, da det jo ellers ikke giver mening for en virksomhed at etablere et samarbejde - altså med mindre, man vil købe ét eller andet.
VH Hans
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:06 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Desuden er det da tåbeligt at anvende en kontaktform, som - selvom den måtte vise sig at være lovlig - bliver OPFATTET som spam af de fleste modtagere. Det er da et dårligt grundlag for etablering af et samarbejde.

VH Hans

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

INRI:

Hvad samarbejdet handler om er fuldstændigt ligegyldigt i forhold til Markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det eneste der betyder noget er formålet med mail’en, som paragraffen kalder det ”med henblik på”, og formålet er at foreslå et samarbejde, ikke at sælge noget til modtageren af mail’en.

Det svarer ikke til, hvad Forbrugerombudsmanden skriver i sin Spamvejledning stk. 2.3:
Henvendelser, der ikke nævner konkrete produkter eller tilbud, er imidlertid også omfattet af § 6, hvis de har til formål før eller siden at afsætte den erhvervsdrivendes produkter. Se fx U.2007.2905H, hvor en e-handelsbutik blev dømt for pr. e-mail at udsende invitationer til en computermesse, hvortil der var gratis adgang. Mailen indeholdt ikke oplysning om konkrete produkter eller om den erhvervsdrivendes virksomhed – bortset fra virksomhedens navn - men det var oplyst, hvilke producenter der udstillede. Højesteret begrundede sit resultat således: ”[Den erhvervsdrivende], der sælger edb-udstyr, var arrangør af computermessen, hvor en række virksomheder udstillede produkter, som i et vist om fang blev forhandlet af [den erhvervsdrivende]. I hvert fald under disse omstændigheder tiltræder Højesteret, at afsendelsen af e-mailen til de pågældende kunder skete med henblik på afsætning af varer mv.”. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også meddelelser, der har til formål at opbygge den erhvervsdrivendes omdømme (”branding”) er omfattet af forbuddet, da det sker med henblik på efterfølgende afsætning. Højesteret synes i dom af 12. april 2013 (Post Danmark-sagen) at være på linje hermed.
Forbrugerombudsmanden er særdeles restriktiv i sin tolkning af §6, og det kan være temmelig svært at sandsynliggøre, at et forslag om samarbejde IKKE på langt sigt er tiltænkt at føre til afsætning, da det jo ellers ikke giver mening for en virksomhed at etablere et samarbejde - altså med mindre, man vil købe ét eller andet.
VH Hans

Det er ikke relevant her, det du skriver, da et forslag om en aftale intet har at gøre med afsætning af produkter til modtageren af mail’en. Og det er kun evt. afsætning i forhold til modtageren der er relevant.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:23 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

INRI:
Det er ikke relevant her, det du skriver, da et forslag om en aftale intet har at gøre med afsætning af produkter til modtageren af mail’en. Og det er kun evt. afsætning i forhold til modtageren der er relevant.

Jeg leder og leder, men er ikke i stand til at finde formuleringen "til modtageren af mailen" i §6, som du jo selv tidligere i tråden har gengivet helt korrekt.

Skulle trådstarter alligevel have fundet en smutvej, ville det alligevel være dumt at kontakte sin kommende samarbejdspartner på en måde, der hos de fleste vil blive opfattet negativt.

Hans

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:

INRI:
Det er ikke relevant her, det du skriver, da et forslag om en aftale intet har at gøre med afsætning af produkter til modtageren af mail’en. Og det er kun evt. afsætning i forhold til modtageren der er relevant.

Jeg leder og leder, men er ikke i stand til at finde formuleringen "til modtageren af mailen" i §6, som du jo selv tidligere i tråden har gengivet helt korrekt.

Skulle trådstarter alligevel have fundet en smutvej, ville det alligevel være dumt at kontakte sin kommende samarbejdspartner på en måde, der hos de fleste vil blive opfattet negativt.

Hans

Nej det står ikke direkte i paragraffen, men når man læser loven fremgår det klart af konteksten at det er det der er betydningen.

Og det har ikke noget med smutvej at gøre. Det er virkelig meget simpelt. Det er ikke forbudt at sende et forslag om en aftale til anden virksomhed. Punktum.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

INRI:
Det er virkelig meget simpelt. Det er ikke forbudt at sende et forslag om en aftale til anden virksomhed. Punktum.

Det er meget let at sige "Du tager fejl - jeg har ret".

Vil du ikke være venlig at komme med et realistisk eksempel, hvor en virksomhed kontakter en anden virksomhed pr. mail med henblik på at indgå en aftale, som IKKE på kort eller langt sigt handler om at afsætte noget. 

Selv hvis den lokale købmand skriver til den lokale bager om, hvorvidt de skal indgå en aftale om i fællesskab at købe nye trøjer til det lokale fodboldhold, vil det falde ind under beskrivelsen af ulovlige henviendelser i Spamvejledningen, som du tydeligvis ikke har læst - eller forstået.

Så hør her:

Det er virkelig meget simpelt: Det er sandsynligvis forbudt, hvis du uopfordret og elektronisk sender et forslag om at indgå en aftale til en anden virksomhed. Og det er under alle omstændigheder næsten altid dumt.

Hans

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 10:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:

Det er virkelig meget simpelt: Det er sandsynligvis forbudt, hvis du uopfordret og elektronisk sender et forslag om at indgå en aftale til en anden virksomhed. Og det er under alle omstændigheder næsten altid dumt.

Hans



Du har helt sikkert ret Hans, og selv branding (ikke salg) falder ind under paragraffen som tolkes MEGET bredt.

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

INRI:
Det er virkelig meget simpelt. Det er ikke forbudt at sende et forslag om en aftale til anden virksomhed. Punktum.

Det er meget let at sige "Du tager fejl - jeg har ret".

Vil du ikke være venlig at komme med et realistisk eksempel, hvor en virksomhed kontakter en anden virksomhed pr. mail med henblik på at indgå en aftale, som IKKE på kort eller langt sigt handler om at afsætte noget. 

Selv hvis den lokale købmand skriver til den lokale bager om, hvorvidt de skal indgå en aftale om i fællesskab at købe nye trøjer til det lokale fodboldhold, vil det falde ind under beskrivelsen af ulovlige henviendelser i Spamvejledningen, som du tydeligvis ikke har læst - eller forstået.

Så hør her:

Det er virkelig meget simpelt: Det er sandsynligvis forbudt, hvis du uopfordret og elektronisk sender et forslag om at indgå en aftale til en anden virksomhed. Og det er under alle omstændigheder næsten altid dumt.

Hans

Som jeg allerede har skrevet er det underordnet hvad samarbejdet handler om. Det der betyder noget er at mailen ikke har til formål at sælge noget til modtageren af mailen.

Så fortæl mig hvor i spamvejledningen der står at man ikke må foreslå et samarbejde pr. email. Dine sidste citater havde jo, som allerede fastslået, ikke noget med sagen at gøre.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom nu med det eksempel på en mail vedrørende samarbejde, som ikke falder ind under paragraffen som Hans bad om. Alt andet er ligegyldigt ordkløveri.

Side 3 ud af 11 (104 indlæg)