Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar eller faktura?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg yder konsulentbistand til mine kunder.

Jeg har lavet en aftale med en kunde henover sommeren, hvor vi er blevet enige om 100 timer til et fast beløb.

Jeg skrev i aftalen (aftalt over mail), at jeg ville sende faktura via mit firma.

Nu har de så lavet en NDA til mig, der samtidig beskriver vores aftale, hvor der står, at pengene bliver udbetalt som et honorar.

Som jeg forstår det, bliver honorarer udbetalt til et CPR-nummer og fakturaer til et CVR-nummer - skal jeg være ligeglad, eller skal jeg kræve, at det bliver via faktura?

Jeg går ud fra, at moms spiller en rolle her.

Jeg er ret ny omkring alt det, der vedrører at drive forretning, så bær over med dumme spørgsmål, tak :-).

På forhånd tak!

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes ikke lige det giver nogen mening hvorfor de vil udbetale det som honorar.

Hvis det var mig ville jeg heller have fremsendt en faktura på det fra dig, fordi. 1 så skulle jeg ikke indberettet honorar betalingen til SKAT. jeg skulle ikke have forsikring på dig. jeg kunne medregne købsmomsen i min salgsmoms.

men hvis de vil udbetale det som honorar skal du være opmærksom på at du får det fulde beløb som du efterfølgende skal betale SKAT af. (så lige noget til side (ca 50%))

Tilmeldt 23. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Jeg synes også det lyder meget nemmere for mig at sende en faktura og så afregne moms og skat som sædvanligt.

Det skal siges, at det er en meget stor virksomhed, så jeg vil formode, at de ikke bryder nogle regler. Måske jeg bare skal tage en åben snak med dem om det, jeg ville bare være sikker på, at der ikke var ugler i mosen.

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en meget stor virksomhed giver det endnu mindre mening.

Moms og skat er jo dit problem, der er jo ikke deres. derfor ville en faktura også bare være det nemmeste for dem.

Tilmeldt 23. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det være for at slippe for at betale moms? Det beløb vi aftalte kommer der jo moms oveni, men det beløb de foreslår som honorar er det samme.

Selvom de betaler, får de så ikke momsen tilbage igen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke en fritvalgsordning. Enten er det firmaet-  som aftalen jo er indgået med - som udfører momspligtigt arbejde, og så må sådan et firma jo ikke bare vælge at sende en faktura fra personen som CPR uden moms. Aktiviteten bestemmer

Jeg tror klart du skal fastholde moms og så iøvrigt - hvis det var uden moms og virkeligt var honorar til person, så skal betaler indberette til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)