Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af løn/udgift til freelancer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføringsspørgsmål,

Jeg har lige oprettet min egen virksomhed, og er derfor i tvivl omkring stort set alt. Mit spørgsmål er: jeg har et par freelancere ansat, og jeg skal bogføre udgifter i forbindelse med dem. Skal jeg bare bogføre det som et køb. Hvorefter jeg så trækker købsmomsen fra?


Med hensyn til moms. Hvornår får jeg henholdsvis udbetalt min købsmoms og hvornår skal jeg indbetale min salgsmoms?

*Jeg bruger Dinero

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

martinmadsenb:

Bogføringsspørgsmål,

Jeg har lige oprettet min egen virksomhed, og er derfor i tvivl omkring stort set alt. Mit spørgsmål er: jeg har et par freelancere ansat, og jeg skal bogføre udgifter i forbindelse med dem. Skal jeg bare bogføre det som et køb. Hvorefter jeg så trækker købsmomsen fra?


Med hensyn til moms. Hvornår får jeg henholdsvis udbetalt min købsmoms og hvornår skal jeg indbetale min salgsmoms?

*Jeg bruger Dinero

Hej Martin.

Jeg synes ærligt du skal overveje Dinero Pro, hvor du kan spørge vores support 9-22 hver dag :)

Så kan du få styr på alle dine grundlæggende spørgsmål på ingen tid. Prøv bare en måned også kan du se om det noget du kan bruge!

Omkostningerne afhænger af om du får en faktura eller udbetaler det som løn. Det står ikke helt klart.

Købs- og salgsmoms afregnes samtidig. Når du logget ind i Dinero kan du se næste betaling på forsiden.

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Hvis udgifterne er køb til dine freelancer, såsom kamera de skal bruge (hvis det var en fotograf virksomhed) så skal det bogføres under driftomkostninger alt efter om det er over eller under afskrivningsgrænsen. Er det under 12.600,- så er det almindelige drift og så finder du bare den konto der passer til udgifter. Er det over, skal det afskrives alt efter om det er inventar osv.

Med hensyn til moms, så er der forskel på om du halvårligt eller kvartals afregnes. Frister kan du se her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1977930

Din købsmoms og salgsmoms afregnes samtidig. Det er de to tal trukket fra hinanden, der viser om du skal have moms tilbage eller betale moms.

Håber det gav svar på din udfordring :) Ellers skriver du bare til mig så hjælper jeg gerne med hvad jeg kan. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Theilsø Madsen:
Omkostningerne afhænger af om du får en faktura eller udbetaler det som løn. Det står ikke helt klart
Ikke så vild med det svar. Man kan jo sagtens få faktura fra en CPR

Momsen afhænger af, om du får en faktura med MOMS fra et momsregistreret firma

Er det rene freelancere som ikke har firma med moms men arbejder som CPR personer, så kan du udbetale som honorar og bogføre på konto B honorar 3080 (kan hedde andet i enkeltmands - men B-honorar) MEN:

Du skal så altid ind i skat.dk og under ansatte - e-indkomst - indberette beløbet som bidragspligtig B-indkomst på modtagers CPR nummer. Det skal du gøre, også selv om det er firma freelancer - hvis ikke det er momsregistreret - det er momsen der afgør, om betaling af honorar skal indberettes til skat. Gør du ikke det, så er der ikke fradrag men bod i stedet (du kan også bruge lønsystemer om du vil)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Rasmus Theilsø Madsen:
Omkostningerne afhænger af om du får en faktura eller udbetaler det som løn. Det står ikke helt klart
Ikke så vild med det svar. Man kan jo sagtens få faktura fra en CPR

Momsen afhænger af, om du får en faktura med MOMS fra et momsregistreret firma

Er det rene freelancere som ikke har firma med moms men arbejder som CPR personer, så kan du udbetale som honorar og bogføre på konto B honorar 3080 (kan hedde andet i enkeltmands - men B-honorar) MEN:

Du skal så altid ind i skat.dk og under ansatte - e-indkomst - indberette beløbet som bidragspligtig B-indkomst på modtagers CPR nummer. Det skal du gøre, også selv om det er firma freelancer - hvis ikke det er momsregistreret - det er momsen der afgør, om betaling af honorar skal indberettes til skat. Gør du ikke det, så er der ikke fradrag men bod i stedet (du kan også bruge lønsystemer om du vil)

vh John Hannover

Hej John.

100% enig - jeg ville egentlig bare gerne spore mig lidt tættere på hvad han mente. Synes ikke det står helt skarpt :)

De bedste hilsner

Rasmus

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)