Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende indsendelse af årsregnskab, konsekvens hvornår?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Fristen for indsendelse af årsregnskab til erhvervsstyrelsen var for de fleste A/S og ApS den 31/5.
Jeg går og holder øje med et bestemt selskab, som jeg har et udestående med, der ikke har indsendt årsregnskab endnu, selv om fristen er overskredet.

1. Hvor lang tid går der før ledelsen bliver idømt bøder for manglende indsendelse af årsregnskab?

2. Hvor lang snor får selskabet før, tvangsopløsning kan komme på tale?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

https://erhvervsstyrelsen.dk/forsinket-indsendelse-af-aarsrapport

Jeg tror dette giver svaret. Der er et godt eksempel. :)

Eksempel:
- Fristen for modtagelse i Erhvervsstyrelsen udløber den 31/5 2014.
- Afgiften beregnes fra den 1/6 2014.
- Årsrapporten modtages i Erhvervsstyrelsen den 29/6 2014.
- Afgiften udgør da 500 kr.
- Modtages årsrapporten i stedet den 1/7 2014, udgør afgiften i alt 2.000 kr. pr. ledelsesmedlem.

EDIT:

8 dages frist

I påkravsbrevet angives en frist på 8 hverdage fra påkravsbrevets datering. Modtager Erhvervsstyrelsen virksomhedens årsrapport eller undtagelseserklæring inden udløbet af fristen, foretager styrelsen sig ikke yderligere. Modtager Erhvervsstyrelsen årsrapporten eller undtagelseserklæringen efter udløbet af fristen, pålægges der afgift.

4 ugers frist

I påkravsbrevet angives desuden en frist på 4 uger fra påkravsbrevets datering.
Hvis virksomhedens årsrapport eller undtagelseserklæring ikke er modtaget i Erhvervsstyrelsen inden udløbet af denne frist, kan Erhvervsstyrelsen uden yderligere varsel anmode skifteretten om at tvangsopløse virksomheden.

For regnskabspligtige interessentskaber, kommanditselskaber og filialers vedkommende kan Erhvervsstyrelsen slette den pågældende virksomhed i styrelsens register uden yderligere varsel.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Afgiften bliver først sendt til ledelsesmedlemmerne efter at årsrapporten er indsendt, eller når selskabet er så langt bagud at tvangsopløsning indledes. Afgiften er dog allerede på nuværende tidspunkt begyndt at rulle, og afleveres årsrapporten inden udgangen af denne måned er afgiften 500kr pr person. Sker indlevering først i juli stiger afgiften til i alt 2.000kr pr ledelsesmedlem. Afgiften kan højst udgøre 3.000kr pr ledelsesmedlem.

Du skal påregne at der går lidt tid endnu inden tvangsopløsning er en realitet. De fleste anmodninger om tvangsopløsning sker normalt i juli og august måned, men sidste år var der en del forsinkelser i disse som følge af IT- problemer

Tilmeldt 2. May 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik-N

Tak for dit svar :-)

Det link havde jeg også selv fundet, men det besvarer kun delvist mit spørgsmål
Jeg mangler stadig svar på hvor længe der går fra indsendelsesfristen den 31/5 og til Erhvervsstyrelsen sender påkravsbrevet.

Fristerne for de 2 konsekvenser regnes fra påkravsbrevets datering

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Af min erfaring går der cirka 14 dage før man modtager påkravsbrevet. Altså det vil sige den 14. juni. :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

MicroTec:

Hej Frederik-N

Tak for dit svar :-)

Det link havde jeg også selv fundet, men det besvarer kun delvist mit spørgsmål
Jeg mangler stadig svar på hvor længe der går fra indsendelsesfristen den 31/5 og til Erhvervsstyrelsen sender påkravsbrevet.

Fristerne for de 2 konsekvenser regnes fra påkravsbrevets datering

Det første brev med 8 dages frist, sendes umiddelbart efter fristen for aflevering af årsrapporten. Dvs umiddelbart efter den 31/5

Tilmeldt 2. May 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

 Jeg ville bare vide om der gik måneder fra indsendelsesfristens udløb til Erhvervsstyrelsen sender påkravsbrevet, det lader ikke til at være tilfældet, så i proicippet kan en tvangsopløsning ret hurtig komme på tale.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

MicroTec:

Tak for jeres svar.

 Jeg ville bare vide om der gik måneder fra indsendelsesfristens udløb til Erhvervsstyrelsen sender påkravsbrevet, det lader ikke til at være tilfældet, så i proicippet kan en tvangsopløsning ret hurtig komme på tale.

Tvangsopløsning vil typisk ske i juli eller august. De sendes løbende til domstolene i denne periode. Som sagt var der IT-problemer i 2015, hvilket forsinkede henvendelserne til domstolene, men mig bekendt er der ikke meldt ud om sådanne problemer i år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

og så har styrelsen meldt ændret praksis ud, hvor man tidligere, ved OMG indensendelse af årsrapport OMG man fik besked om tvangsopløsning, kunne få trukket den tilbage fra skrifteretten - Den praksis er ændret, så ER den sendt til skrifteretten fra styrelsen, kan den ikke trækkes tilbage - men man skal via revisor erklæring om kapitalen og regnskab

En del kan overse rykkere også, da de mig bekendt kommer til selskabets elektroniske brevkasse -som visse slet ikke har kontrol på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

og så har styrelsen meldt ændret praksis ud, hvor man tidligere, ved OMG indensendelse af årsrapport OMG man fik besked om tvangsopløsning, kunne få trukket den tilbage fra skrifteretten - Den praksis er ændret, så ER den sendt til skrifteretten fra styrelsen, kan den ikke trækkes tilbage - men man skal via revisor erklæring om kapitalen og regnskab

En del kan overse rykkere også, da de mig bekendt kommer til selskabets elektroniske brevkasse -som visse slet ikke har kontrol på

vh John Hannover

Korrekt, tidligere blev tvangsopløsningen annuleret såfremt årsrapporten blev registreret modtaget samme dag som styrelsen tog afgørelse (registrerede) om tvangsopløsning. Dette er ændret således at er beslutningen (registreringen) først foretaget, så kan den ikke trækkes tilbage udenom en genoptagelsessag.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)