Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugte ting fra privat (mig selv)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere,

Jeg har en problemstilling, som jeg håber, at I kan sætte lidt mere lys på! Jeg beklager meget hvis dette emne allerede er blevet afklaret, men jeg kunne simpelthen ikke finde et svar andetsteds på Amino.

For et par år tilbage købte min enkelmandsvirksomhed en computer til X antal kroner (lad os sige 10.000), af mig selv (privat person). 

Dengang gjorde jeg dette (GROVE træk): 
- Virksomhed købte computeren, 10.000 kr.
- Derefter trak jeg 10.000 ud af firmaet som løn --> svarer til at firmaet har betalt mig (privat person) for salget.
- Nu ejer firmaet computeren --> virksomheden får ikke noget moms tilbage af SKAT for dette køb, da det er en handel med en privat person.

Nu har jeg så fundet ud af (ret mig hvis jeg er forkert på den), at en virksomhed IKKE kan købe brugte genstande af en privat person, hvis genstanden har Y antal år på bagen? Nogen der kan fortælle mig hvor mange år det drejer sig om?

Hvis jeg nu gerne vil rette op på dette, hvad gør jeg så? Skal jeg tilbage at betale nogle penge tilbage til SKAT det pågældende år, eller kan man indberette skatten dette år?

Håber problemstillingen er klar! :) 


Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved er der ingen aldersgrænse. Du skal bare være opmærksom på, især hvis din virksomhed køber af dig selv som privatperson, at du ikke betaler mere end varen er værd. Hvis 10.000 kroner svarer til computerens nyværdi og den er 2 år gammel, så går den nok ikke helt. Det åbner jo en ret stor dør for unddragelse af skat.

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. :)

Hvad gør jeg så hvis jeg skal betale noget tilbage på dette køb? Kan jeg bare indberette skatten nu, eller skal den på en eller anden måde vedhæftes til det pågældende år?

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det håber jeg der er en anden der kan svare dig på :)
Men jeg vil skyde på at det skal rettes på det år det drejer sig om.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første du bør overveje er om hvorvidt købsprisen på 10.000 kr var rimelig vurdering af computerens værdi på købstidspunktet. Hvis man kan argumentere for at det var rimeligt nok så skal du jo ikke foretage dig noget. Jeg vil personligt mene at hvis prisen ikke er urealistisk højt fx at en ny koster 10.000 kr og din er to år gammel eller andre brugte kun koster 5000 kr så synes jeg du skal lade det være. Jeg går ud fra at du har straksafskrevet den og vil ikke forvente at Skat graver i det. Hvis de skulle grave i det på et tidspunkt og din vurdering ikke er stærkt overdrevet så vil der måske komme en efterregulering og så er det der du må betale eller indregne det i dit regnskab.

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar.

Jeg har fundet min vurdering ikke tilstrækkelig, og måske overdrevet. Er det muligt at imødekomme en sådan indregning i mit regnskab, og hvordan? Jeg har ikke lyst til at vente på, at SKAT (måske) graver i det :)

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er således så er der i dette tilfælde tale om fejl i regnskabsskøn og det skal rettes henover resultatopgørelsen. Kort sagt så indregner du det i dit regnskab næste gang du udarbejder den i samme konto som du omkostning førte den. Dvs du kreditere den omkostningskonto du påførte dit computerkøb på med det beløb du har vurderet for meget. Fx hvis den er bogført på konto for "små anskaffelser" hvor den er debiteret 10.000 kr og du finder ud af at den kun var 7000 kr værd så krediter du 3000 kr på samme konto i næste regnskabsår uden at gøre mere. Så vedlægger du bare et bilag hvor du skriver at det drejer sig sig om et fejlskøn med henvisning til computerkøbet året før.

Vh

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så det du siger er faktisk: jeg kan bogføre de 3000 (som ekstra overskud i virksomhed, da jeg har enkeltmandsvirksomhed), hvor jeg så bliver beskattet med X antal procenter, når jeg skal selvangive engang senere i år? Og så vedlægger jeg bare  et bilag i mit regnskab, som forklarer dette? 

Og jeg kan vurdere produktets pris ift. hvad andre sælger sådan en brugt maskine til? Måske ift. DBA-opslag og lignende?

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Altså i dit regnskab krediter du omkostningskontoen hvor du har indregnet dit køb første gang. I praksis betyder det at dit overskud stiger med 3000 så hvis fx har er overskud på 70.000 så ligger du 3000 til og selvangiver 73.000 og tilsvarende hvis du har underskud på -6000 så ligger du 3000 til så du selvangiver underskud på -3000. Og bilag gemmer du hvis skat spørger til dit regnskab. Da du har en enkeltmandvirksomhed så skal du ikke indsende noget regnskab men hvis skat forlanger det så skal du redegøre for det og deraf bare gemme et bilag.

Mht til vurdering så ville det bedst hvis du fx så hvad lignede computer koster på dba og så tager det som udgangspunkt for din vurdering. Det er vigtigt du gemmer en kopi af annoncen eller annoncerne så hvis Skat spørger så kan du dokumentere din vurdering med annoncen/annoncerne.

Vh

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for gode svar! :)

Et sidste spørgsmål. Hvordan laver man en god og fyldestgørende straksafskrivning?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)