Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan omkostning trækkes fra inden start af virksomhed?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 82
Fra  castorolie.dk Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Alletiders. Tusind tak John.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Ja det gælder kun personlig virksomhed - enkeltmands, I/S - ikke selskaber. Der er der jo sammenfald mellem person og senere virksomhed men selskaber kan ikke købe noget før de eksisterer. Problemet er mest momsmæssigt - hvor enkeltmands og I/S kan trække momsen fra forudsat de ikke har solgt noget uden moms inden, ikke taget tingene i brug privat og max max 6 mdr inden


Lige netop på momsen er jeg ikke enig med dig. EU-domstolen har udtalt sig om spørgsmålet og der skelnes der ikke mellem den ene form for virksomhed eller ej. Der lægges det vægt på at udgiften er afholdt med henblik på brug til afgiftspligtig virksomhed. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Lige netop på momsen er jeg ikke enig med dig.
det er så en EU dom jeg ikke kender og imod hvad flere gode revisorer vi begge kender siger.

For at moms kan trækkes fra i selskab, skal regningen være udstedt til selskabet har været svaret for de to eller tre gode revisorer jeg har set det fra - Mener du et selskab kan tage regninger ind som ikke er udstedt til selskabet - med momsfradrag - op til 6 mdr inden stiftelsen - uanset regningen jo slet ikke er til selskabet?

Og at selskaber dermed generelt kan tage regninger udstedt til en stifter ind - efter samme 6 mdr praksis som personlig virksomhed-  moms og udgift (udgift kan de vel altid ved faktura fra stifter/ejer)

Omkostninger som så kunne bruges efter frit valg - i personlig virksomhed eller - en række af selskaber man siden stifter? (og let i flere samtidigt - vanskeligt at kontrollere i alle fald). Efter stiftelse - skal regninger være udstedt til korrekt selskab for fradrag moms og udgift - inden - skal det ikke ?

Erkender denne dom http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1832894 som godt nok nægter fradrag for moms - gør det fordi det ikke kan bevises, at det er til præcis det selskab, jo vel godkender, at HVIS beviset var klart, så kunne det. Det tager så ikke stilling til selve omkostningen, men enig i den bør følge alt andet lig

Kan sige jeg også spurgte skat skriftligt i en tidl debat om samme, og de svarede klart, at et selskab ikke kunne tage regninger ind - og dermed ikke med moms - hvis de ikke var udstedt til selskabet og fra inden stiftelse. Deres svar var helt klart men prøver igen med henvisning til EU dom evt?

Det var rart med et link til en sådan EU dom

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

John, skal se på det i weekenden.

Den sidste afgørelse som du linker til kender jeg. Der er pronlemet netop at der ikke var den fornødne sammenhæng mellem udgiften og den afgiftspligtige virksomhed. Det må selvsagt være en betingelse.

Kan godt huske dit svar fra SKAT i sin tid. Det byggede jo ikke på en lovhenvisning som du kalder det. Det var med henvisning til den juridiske vejledning, som blot er udtryk for SKATs tolkning af gældende regler. Den binder kun SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
John, skal se på det i weekenden. Kan godt huske dit svar fra SKAT i sin tid. Det byggede jo ikke på en lovhenvisning som du kalder det. Det var med henvisning til den juridiske vejledning, som blot er udtryk for SKATs tolkning af gældende regler. Den binder kun SKAT.

Ja ganske enig. Jeg tror - i forhold til mange revisorer, at det vil være en vis nyhed, at også selskaber kan trække udgifter inkl moms fradrag fra ( og moms er vel ikke en gang kun 6 mdr praksis) inden stiftelse

Det er nok smart hvis vi/du kan hitte noget der kan bruges i en evt overbevisning af skat, for som jeg forstår det, så godkender de i ren praksis, personlig virksomhed og moms og fradrag op til 6 mdr - men for udgifter - ikke selskaber der ikke er etablerede og dermed ikke står på regningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg finder afgørelsen i weekenden. Mobilen er ikke så velegnet til at skrive fortolkninger af EU-domme på.

De 6 måneder er en praksis som SKAT har lagt fast. Den er uden direkte lovhjemmel og er formentlig fremkommet som resultat af nogle af de afgørelser, som domstolene tidligere har afsagt på området. Der har domstolene lagt vægt på at tiden mellem afholdelse af udgifter og opstart var så lang at man afviste at der var en direkte sammenhæng. Jeg mener, at det var 11 måneder i den ene sag. Så mit bud er - i lyset af dette - at SKAT har meldt 6 måneder ud.


Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det her er svar nok men det er interessant læsning:
Skat henviser til juridiske vejledning til C-385/09 og skriver følgende:

"Sagen omhandlede, hvorvidt et selskab havde ret til momsfradrag for varer, selskabet havde købt i en periode, hvor det ikke var registreret som momspligtigt.

EU-domstolen svarede, at en momspligtig ikke kan hindres i at udøve sin fradragsret på grund af, at han ikke har ladet sig momsregistrere."

Og endvidere:

"I sagen havde den afgiftspligtige person ladet sig registrere mindre end 6 måneder efter at have gennemført de transaktioner, der gav anledning til fradragsret.

EU-domstolen udtalte, at den afgiftspligtige person dermed havde ladet virksomheden momsregistrere indenfor en rimelig frist."

Det kunne således argumenteres for at selskabet har ret til momsfradrag hvis den indenfor seks måned bliver momsregisteret.

I dommen noteres det b.la.:

58 Domstolen har i øvrigt allerede fastslået, at det grundlæggende princip om momsens neutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for indgående moms, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser (jf. i denne retning dom Ecotrade, C-95/07 og C-96/07, EU:C:2008:267 præmis 63, Uszodaépítő, C-392/09, EU:C:2010:569, præmis 39, Nidera Handelscompagnie, C-385/09, EU:C:2010:627, præmis 42 og 43, og Idexx Laboratories Italia, C-590/13, EU:C:2014:2429, præmis 38).

Det store spørgsmål er om de "materielle" forhold er opfyldt for momsfradraget når selskabet er under stiftelse eller endnu ikke stiftet? Det er ihvertfald uvæsentligt at de formelle krav er opfyldt.

Anyway ser frem til at høre nærmere om emnet og især til henvisningen på den famøse EU-dom.




Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ikke uvæsentlig bemærkning til den afgørelse som John henviser og som Whiskey har kommenteret på er at selskabet var blevet nægtet momsregistering. Derfor er det naturligt som følge heraf at de ikke har fradrag for købsmomsen. Jf. Nedenstående:

Det fremgår af EU-direktivet, at fradragsretten er betinget af, at virksomheden er momspligtig, men ikke nødvendigvis momsregistreret, og at varen anvendes i forbindelse med de momspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms. Ordlyden i momsloven og EU-direktivet er således ikke identisk, men i den konkrete sag er det skattecentrets vurdering, at EU-direktivets mindre restriktive formulering er uden betydning.

Selskabet er nægtet registrering, hvorfor det hverken kan eller må opfattes eller agere som en momspligtig person. Da selskabet ikke kan have haft en forventning om at blive momsregistreret, kan det heller ikke have haft en forventning om at foretage momspligtige transaktioner.

(Bemærk da de blev nægtet registrering kunne de ikke opfattes som momspligtig person eller foretage momspligtige transaktioner. Dette er forskelligt for det vi diskutere i vores tråd hvor man netop må forvente at selskabet når det er stiftet kan momsregisteres. Under alle omstændigheder så synes jeg ikke at man kan anvende den afgørelse i vores tråd da det pågældende selskabet blev nægtet registrering og af den af Whiskey anførte grund.)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 3 (22 indlæg)