Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge: Opsigelse af funktionærstilling for at blive (helt) selvstændig

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer 

Jeg har været funktionæransat gennem en årrække i et selskab. Jeg har gennem de sidste par år haft et konsulentfirma, hvor der nu er plads til at stoppe min funktionæransættelse og satse (endnu) mere på konsulentfirmaet. 

I forbindelse med min opsigelse, har jeg følgende ferie til gode:

25 dage optjent i perioden 01.01.2015-31.12.2015

12,5 dage optjent i periode 01.01.2016-30.06.2016

Er det korrekt forstået, at jeg får de 25 dage udbetalt ved ansættelsens ophør (eller kort efter) og de 12,5 dage udbetalt til maj 2016 via feriekonto?

Og blot for at være sikker: Er der nogle hindringer for, at jeg kan få feriepengene udbetalt ved endt ansættelse? Udover, at jeg naturligvis ikke må have brugt ferien :)

1000 tak for hjælpen. 

/Lasse

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan håndterer du ferieopgørelse for en fratrådt medarbejder, læs med her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

ja bortset fra nok en skrivefejl - de 12,5 dage til maj 2017

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret: Jeg mener maj 2017.

1000 tak for hjælpen...! :)

/Lasse

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt får du ikke feriepengene udbetalt ved opsigelse - derimod skal de indbetales til feriekonto, hvorfra du kan få dem udbetalt ifb. med afholdelse af ferie.

De eneste forhold jeg kender, hvor de udbetales, er virksomheder der selv administrerer feriepenge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:

Mig bekendt får du ikke feriepengene udbetalt ved opsigelse - derimod skal de indbetales til feriekonto, hvorfra du kan få dem udbetalt ifb. med afholdelse af ferie.

De eneste forhold jeg kender, hvor de udbetales, er virksomheder der selv administrerer feriepenge.

jo da - feriepenge for 25 dage optjent i perioden 01.01.2015-31.12.2015 som der står - er jo til udbetaling 1/5-2016 og dermed - ved opsigelsen her hvor de jo undbetales fra netop feriekonto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har heller aldrig hørt om at feriekontp udbetaler i forbindelse med opsigelse. Mig bekendt kan de kun udbetales i forbindelse med afholdelse af ferie, eller hvis man er forhindret i at afholde ferie. Så vidt jeg husker fra da jeg havde barselsorlov i hoverferieperioden, står de undtagelser hvor man kan få udbetalt uden at holde ferie i ferielovens paragraf 5 :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du gå selvstændig får du udbetalt feriepenge ved blot at meddele borgersevice at du holder ferie - når det er efter 1/5 året efter indtjeningen. Havde du job et andet sted - ville du også få dem ud - når du afholdt ferie - men som selvstændige kan man bare holde ferien fra 1/5 og frem - hvordan skulle man ellers få dem ? Det er ren standard

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 03:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er vi enige, det var bare slet ikke sådan jeg læste trådstarters spørgsmål. Jeg læste det som at det var noget der skulle ske af sig selv i forbindelse med opsigelsen alá udbetaling af afspadsering.

Men husk så også at holde dine 5 ugers ferie hvis du får dem udbetalt :)

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hej hej

Håber i også har tid til at løse mit problem.? Big Smile

Jeg er også netop stoppet, 1. juni efter mange år samme sted, for at starte mit eget.

Nu skal vi så afregne feriepenge efter aftrædelse, hvor jeg mener jeg har 12.5 % til gode af min indkomst i det forgange ferieår.

Jeg har i den tid jeg har været ansat aldrig fået 12.5% - jeg er provisions lønnet og ingen fast løn, så jeg er blevet spist af mellem 6-8.000 kr. pr afholdt uge.

Jeg har flere gange sagt til min (tidl.) chef at jeg ønskede mig de officielle 12.5%, men fået samme svar hver gang - "Sådan gør vi ikke her.."

Nu mener jeg jo bare, eftersom jeg ikke længere er under kontrakt, men for mig selv, så er jeg berettiget til 12.5% af min opsparede indkomst fra 2015 til ferien der er lige om hjørnet, hvor min tidl. chef mener at jeg stadig kun skal have 5 x 6-8.000 kr. for det stod der i din kontrakt mens du optjente disse..

Hvad skal jeg gøre? Har jeg ikke ret til mine 12.5% som er ca. dobbelt op af det han vil betale mig. (tror ikke han har indbetalt noget til feriekonto, selvom der står på mine lønsedler fra dataløn hvor meget jeg har tilgode)

Det skal siges at jeg altid har været ekstrem glad for at arbejde sammen med ham og som skrevet været der i mange år. Jeg er en af dem der mener jeg aldrig ville få behov for en fagforening, men kan nu godt se hvad min (kloge) kone mener - "ha´styr på aftalerne, ellers tilmeld dig en fagforening"! :)

Hjæææælp - pft.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)