Kære alle
Dejligt at mange gider engagere sig i virksomhedsbørsen og jeg får meget brugbart ud af jeres indlæg her i debatten.
Først og fremmest som Martin også fremhæver, er det et fåtal der er utilfredse med at skulle betale honoraret. Langt de fleste er glade og tilfredse med deres investering og med at betale et honorar for formidlingen.
Jeg sætter gerne en tidsbegrænsning på i betingelserne for vi ville jo heller aldrig i dag efterfølge et honorar for en handel der var sket for flere år siden. Det ville jo være vanvittigt, og vi er altså fornuftige mennesker :-)
Det er rigtigt at der står i betingelserne at man også bliver bundet af at klikke på en annonce, men det er faktisk ikke noget vi registrerer eller nogen sinde har brugt. Det vi kigger på er, hvem der har kontaktet hvem, hvornår.
Grunden til at vi er nødt til at skrive sådanne ting ind, er at mange faktisk gør sig meget umage med, at forsøge at snyde os. I ville blive overrasket hvis I vidste om nogle af de krumspring der bliver lavet for at undgå at betale et honorar. Vi vil gerne være fair overfor alle, men vi er også nødt til at kunne få pengene hjem, hvis vi skal blive ved med at yde denne service. Derfor er der ting som dette i betingelserne, men vi kigger på hver eneste sag individuelt og bruger meget tid på at undersøge og sikre os at vi rent faktisk kan påvise at handlen er sket gennem os og ikke udenom inden vi opkræver et honorar.
I tilfælde som dette med Mads er det meget nemt, da Mads har skrevet med sælger gennem vores hjemmeside og derefter har købt webshoppen, så der er ikke så meget at tage fejl af.
Mht. salgsprisen og hvorvidt den bør udregnes ud fra den annoncerede eller den aktuelle salgspris så er det samme snak. Vi ville rigtig gerne gøre sådan at det var den aktuelle handels pris der blev regnet med, men desværre oplever vi igen at så er virksomhederne kun solgt til en krone selvom de er annonceret til 500.000.
Det er faktisk utroligt svært at få bevis for handelssummen og ville kræve meget administrativt arbejde hos os og det er simpelthen ikke rentabelt, når de virksomheder der handles ikke er større end de er.
Indtil vi kan lave en løsning hvor selve transaktionen faciliteres gennem os er vi derfor nødt til at gøre det på denne måde. Netop derfor får alle vist en stor pop-up inden de kontakter en virksomhed hvor honoraret bliver regnet ud for dem og de får at vide at det er dette beløb de vil blive faktureret hvis de køber virksomheden. Denne pop-up skal man klikke videre fra før man får lov at skrive en besked. Så hvis man synes at beløbet er urimeligt, kan man lade være med at skrive til sælgeren.
Nu er der mange der har kommenteret noget i retning af "hvis kunderne ikke er glade bør man lave forretningen om" og vi er helt enige i dette. Vi opvejer hele tiden de glade og de utilfredse kunder og indtil videre har vi bare så mange flere glade og tilfredse kunder at det ikke vil give mening at ændre forretningsmodellen ud fra de få der er utilfredse.
I øvrigt er det jo sådan at vi hjælper alle der køber en virksomhed gennem os, ved at skrive et blogindlæg om dem hvori de får links til webshop eller hjemmeside, vi markedsfører dem bredt i vores eget netværk og flere af disse historier har vi også fået i pressen. Der følger også en flaske champagne med til køberen. Når alt er regnet sammen her har vi en forretning der lige præcis kan løbe rundt, fordi vi gør så meget for både køber og sælger, samt bruger så meget tid på at undersøge om vi er berettiget til honoraret, inden vi sender en faktura.
Blot for at understrege at vores fokus er ikke at score kassen på finurlige betingelser, vores fokus er på at yde en god service og hjælpe folk med at finde hinanden så de kan handle sammen.
Vi kan hele tiden blive bedre og det er debatter som denne der gør os klogere på vores forretning, så jeg vil takke alle også Mads for at deltage. Vi tager alle jeres kommentarer til os.
Hav en fortsat rigtig dejlig sommer!