Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

låner penge ud til en virksomhed er under 18

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hvad kan der ske hvis jeg låner penge ud til en virksomhed, og man er UNDER 18 år? kan der ske noget? altså hvis man er sikker på at få dem tilbage osv

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ligeblevet18år:
altså hvis man er sikker på at få dem tilbage osv

Bortset fra at noget aldrig er sikkert - så vil det være ulovligt for en virksomhed at låne penge af en under 18 år. Der kan ikke indgås en gyldig låneaftale unden at forældre/værge er indover med en underskrift.

Tilmeldt 7. Jun 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

hvordan kan man gøre det? :) min ven er under 18 og vil rigtig gerne låne mig penge, hvordan skal det gøres så?

Fra Gentofte
Tilmeldt 14. Nov 13
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville nok godt kunne fungere hvis i ikke så på det som et lån, men som en investering. Det burde godt kunne lade sig gøre selvom investor er 18. 

Men her går investor jo så ind for at det ikke er sikkert at pengene kommer igen.

Tilmeldt 7. Jun 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

kan ham under 18 låne pengene ud privat til den person som står for virksomheden som så skyder pengene ind?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil stadigt klart mene at en person over 18 ikke til virksomhedsformål bør / må låne penge af en under 18 uden dennes forældres udtrykkelige godkendelse. En person under 18 kan jo ikke indgå en skriftligt bindende aftale - så uanset det er til virksomheden (selskabet) eller til personen bag - skal man have dennes forældre på banen til at godkende den låneaftale der skal indgås

Banker må mig bekendt ikke engang sælge aktier til en under 18 uden forældres godkendelse

Værgemålslov

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2681#K7

Umyndige under 18 år

§ 1. Børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er mindreårige og dermed umyndige. Unge under 18 år, der har indgået ægteskab, er dog mindreårige og dermed umyndige, hvis statsforvaltningen ved tilladelsen til ægteskabet har fastsat vilkår herom.

Stk. 2. Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

En under 18 år kan hverken indgå aftale om at låne penge eller udlåne penge.

Mener også at dette blev svaret i anden tråd du oprettede :)

Tilmeldt 7. Jun 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

så jeg kan godt låne penge HVIS mine forældre godkender den? 

og hvordan ser sådan en kontrakt ud?

Men så forstår jeg ikke hvorfor folk bare må låne 1000 kr til hinanden osv, det her drejer dog sig om 20.000, men der må være et beløb der adskiller det

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis forældrer godkender - og ja der ses givet hårdere på når det er en over 18 og en under 18 (og ikke to unge der helt uformelt lige låner til lidt øl) og tilmed noget virksomhedsbehov som her - så jeg ville aldrig gå uden om forældrer - helt uanset beløb til det formål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Stk. 2. Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt.

citat:

§ 42. Umyndige råder selv over,

1) hvad de har erhvervet ved eget arbejde, efter at de er fyldt 15 år

Smile

Mvh. Karsten Sønderup

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)