Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af domæne - Erhverv eller Privat?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg købte for 2 år siden et super godt .com domæne, som jeg nu er tæt på at sælge for mange gange det beløb, som jeg selv betalte for det. Jeg har CVR nummer og har levet af online markedsføring. Nu har jeg dog fået fået fuldtidsjob med meget overtid i en virksomhed og overvejer om jeg ikke burde lukke ned for mit CVR nummer, for at satse på en karriere i fremtiden i virksomhed og køre mine forskellige online markedsføringsprojekter som en hobby ved siden af.

Domænet jeg nævner har jeg aldrig brugt til erhverv, men haft det sammen med en del andre som en samling og formål at bruge på forskellige projekter, da jeg selv kan lave programmering og grafisk design.

Hvordan skal salget af domænet indberettes, hvis det skal indberettes? Går det som Erhvervssalg med moms. Eller går det som privatsalg? Det er købt af mig hos Godaddy for 2 år siden i mit eget navn uden CVR. Jeg har dog i løbet af de sidste par år solgt flere danske online projekter med domæne, hvor jeg har betalt moms og taget med i overskud af virksomhed, da jeg var i tvivl om det gik som privat eller erhverv uanset om det blev brugt som erhverv eller som et hyggeprojekt.

Jeg er meget i tvivl og håber nogen kan komme med en god forklaring. Jeg har tidligere set indlæg herinde, omkring salg af domæne fungerer som en frimærkesamling og derefter går som privatsalg. Mens andre siger at det er Erhverv hvis man har CVR nummer? Der er jo en ret stor forskel i udfaldet om det er privatsalg eller erhverv

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville klart sige erhverv - Du har købt og solgt med moms og domænet er i dit CVR så det skal ind regnskabsmæssigt med moms osv - da dit CVR jo skal tømmes helt for alle værdier inden du kan lukke det. 
Jeg ville tage fat i en revisor - Om at lukke virksomhed eller selskabhttp://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

John, domænet er netop købt af trådstarter privat . I relation til moms må der jo så ses på om der blev handlet i egenskab af afgiftspligtig person eller ej. Med andre ord hvad var den oprindelige tanke med købet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ah -som jeg selv har betalt = købt inden CVR og ikke i CVR - ja vist så - skattemæssigt vel samme sag - skat af fortjeneste vel - men momsforskel - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvor går grænsen over en 4 årig periode om det er erhverv, privat og skattepligtigt. Jeg har læst at domæner kan sammenlignes med frimærker? Lad os antage at jeg har solgt domæner således:

2012, solgt 2 stk

2013, solgt 5 stk

2014, solgt 14 stk

2015, solgt 8 stk

Lidt som en frimærke samling. De er købt i mit navn privat og ikke med mit firma eller CVR, fordi jeg har set en fremtidig værdi i dem. Jeg har haft mange domæner, som jeg bare har slettet igen/foræret væk, da jeg mistede blikket for værdien i dem. Nogle har været brugt til erhverv, mens andre aldrig har været brugt eller kun brugt privat til lidt hygge grafisk arbejde og design. Nogle er således solgt uden moms, mens andre er solgt med moms. Kan SKAT godt komme i 2015 og vurdere at mine salg af domæner er erhverv som "varelager" og der skal trækkes moms af alle solgte domæner, uanset om de er faktureret eller ej og faktureret med moms eller ej? I forhold til min egen vurdering om domænet var til erhverv eller en domænesamling/privat hyggeprojekt?

Jeg har haft CVR før jeg købte mit første domæne. Men startede ikke CVR nummer mod at tjene på domæner, men derimod levede jeg af online markedsføring og salg af hjemmesider.

Er det ikke ret svært at vurdere? Samt vurdere værdien af de domæner ved lukning af virksomhed? F.eks. har jeg bud på 30.000 på et domæne, som jeg selv kun har købt for 1000 kroner på en auktion. Så hvad er værdien af domænet ved lukning? Lidt ligesom hvad er værdien af det frimærke med en ubestemt Dronning som tema, som en person har købt for 4 år siden for 1000 kroner på en auktion, når den helt rette køber måske vil give 50.000 for dette frimærke?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal da mene, at hvis du har købt en ting privat, som du har brugt erhvervsmæssigt, og efterfølgende sælger tinge, skal du da helt klart personligt beskattes af gevinsten. Du kan ikke sammenligne med frimærker; det er sjældent, at man bruger sin frimærkesamling erhvervsmæssigt. Det ser endda ud til, at du har lavet en god lille forretning, hvor du løbende har solgt 29 stk. Fortjenesten her må være erhvervsmæssig og derfor skattepligtig. Jeg ville spørge Skat om et bindende svar, det skulle ikke være så dyrt.

Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

29 stk over 4 år, som er langt beløb under som en person kan leve for. Nogle solgt til under 500 kroner. Nogle har aldrig været brugt erhverv. Rigtig mange køber domæner uden CVR nummer, da de ikke har et. Her står jeg med lorten da jeg har CVR, og så skal smide 25% oven i prisen og miste kunden, eller trække 20% af prisen og selv gå glip af de penge?

Feks. har jeg en dansk privatkunde som vil betale 10.000 for et domæne og nævner at han ikke ønsker faktura med moms, da han ikke er CVR. Vi aftalte prisen 10.000 før jeg vidste at han ikke var CVR. Hvad gør man lige her?

Hvis køberen var fra uden for EU, så var der jo ingen problemer med moms m.m. og jeg kunne sælge og omsætte for de 10.000. Da køberen er fra DK, er jeg så nødsaget til at sælge til 12.500, som han ikke vil gå med til. Eller sælge til 8000 (+2000 moms) og selv sluge tabet på 2000 kroner?

Så handlen kan evt foregå gennem en Domæne-broker ala DomainNameSales.com som kun tager 5% provision for at være broker i handlen? Altså handler jeg her med broker og ikke den oprindelige køber.

Tilmeldt 9. Sep 15
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg sælger det som privat for 10.000 dkk uden moms på købskvittering. Kan SKAT så godt komme bagefter og sige at det var erhverv, og jeg skal betale moms af de 10.000, så det bliver 8000 til mig og 2000 til moms og heraf også skat?

Hvis jeg både har en dansk køber som vil give 10.000 kroner og en køber uden for EU som vil give 10.000 kroner. Så vil alle danske sælgere jo vælge den udenlandske køber. For ved valg af den danske køber, bliver det jo så 8000 kroner + 2000 moms. Eller 10.000 kroner + 2500 moms altså en pris på 12500 for køberen. Det hænger ikke rigtig sammen synes jeg?

Hvorfor skal man straffes for at være dansk køber eller sælge til en anden dansker?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

intraman:

1

Hvis jeg sælger det som privat for 10.000 dkk uden moms på købskvittering. Kan SKAT så godt komme bagefter og sige at det var erhverv, og jeg skal betale moms af de 10.000, så det bliver 8000 til mig og 2000 til moms og heraf også skat?

2

Hvis jeg både har en dansk køber som vil give 10.000 kroner og en køber uden for EU som vil give 10.000 kroner. Så vil alle danske sælgere jo vælge den udenlandske køber. For ved valg af den danske køber, bliver det jo så 8000 kroner + 2000 moms. Eller 10.000 kroner + 2500 moms altså en pris på 12500 for køberen. Det hænger ikke rigtig sammen synes jeg?

1 ja ud fra det du beskriver vil jeg mene det er en klar risiko - i værste fald + bod - Du bør enten høre skat skriftligt (evt bindende svar) eller en revisor til konkret vurdering

2 forstår ikke hvad du mener? Du skal da lægge moms på til en EU køber privat - kun til en momsregistret skal du ikke - men så skal denne jo selv angive momsen og hvis du sammenligner med sælge til en dansk køber som er momsregistret, så kan du jo sælge tilsvarende for 12.500 kr og køber får jo så momsen på 2.500 retur som købsmoms

Du får i begge dele 10.000 - den private betale moms - den momsregistrerede får momsen han betaler retur og er ligeglad med den.

Til privat i EU skal du tilmed momsregistres i det EU land idag for at sælge ydelsen, via skat onestop shop system.


Du sammenblander salg til momsregistret køber i DK eller f.eks. EU  - og så salg til privat 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du sammenblander salg til momsregistret køber i DK eller f.eks. EU  - og så salg til privat 

Gør han ? 

Han sammenligner med det at sælge til en privat i Danmark med en uden for EU....

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)