Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder vedr salg af billeder taget i det offentlige rum

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at opstarte en international webtjeneste med stock-photos som fotografer kan sælge billeder igennem. Billederne tages i det offentlige rum af mennesker der deltager i forskellige events og der er ingen aftale med eventholderne om samarbejde med min tjeneste. Køberne af billederne er disse mennesker der deltager. Jeg er kommet i tvivl om lovligheden af min tjeneste, skal jeg have tilladelse fra eventholderne selvom det foregår i offentligt rum? Og er der forskellige regler rundt om i verden?

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er et offentligt tilgængeligt sted - hvor alle har fri adgang - tror jeg ikke du behøver tilladelse fra eventholderen. Men det KAN være problematisk at offentliggøre billeder af enkeltpersoner - uden personens tilladelse - især hvis personen vises i en situation, som kan virke krænkende.

På et offentligt sted må man finde sig i at være med på oversigtsbilleder - men portrætter kan som sagt være noget andet. Jeg kan ikke lige finde lovteksten der hvor jeg synes den plejer at være - men det kan andre måske byde ind med.

Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Dirch, der er ikke tale om krænkende billeder, tværtimod.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)