Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

? om hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Fra  WeCount Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er så småt gået i gang med at starte en virksomhed, men jeg er i tvivl om den må drives som hobbyvirksomhed.

- Må en hobbyvirksomhed gerne sælge en ydelse, eller må den kun sælge en vare?

- Må en hobbyvirksomhed have en særskilt bankkonto og telefon nr. eller forventes der, at man benytter sit private?

- Er det kun indtægten der er afgørende for, om hvorvidt en virksomhed kan drives som hobby, eller er der andre faktorer, der har indflydelse på, hvorvidt den skal drives som erhverv?

De moms- og skattemæssige forskelle er jeg inde i, men ønsker helst, at drive virksomheden som hobby, i hvert fald til at starte med.

Takker på forhånd for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kira:
Må en hobbyvirksomhed gerne sælge en ydelse, eller må den kun sælge en vare?


Ja, der er ikke grænser for hvad der kan sælges.

Kira:
Må en hobbyvirksomhed have en særskilt bankkonto og telefon nr. eller forventes der, at man benytter sit private?

Ja

Kira:
Er det kun indtægten der er afgørende for, om hvorvidt en virksomhed kan drives som hobby, eller er der andre faktorer, der har indflydelse på, hvorvidt den skal drives som erhverv?


Indkomsten eller udsigten til indkomst er en væsentlig del. Blandt andet indgår elementer som hvor vidt virksomheden drives seriøst eller ej, udarbejdet budgetter, forretningsplaner mv. Der er tale om en vurdering og ser man på brancherne er der også forskel imellem disse på, hvad der lægges vægt på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

et muligt alternativ er Personlig Mindre Virksomhed PMV - hvor du får CVR som bliver det samme hvis du en dag registrerer alm moms og enkeltmandsvirksomhed. Det er lidt som "hobbyvirksomhed" som jo ikke er en virksomhedsform som sådan, men mere en skatteanskuelse der betyder - samme regnskab samme skat - men ikke fradrag for underskud. PMV ændrer i princip ikke på det hvis ikke det drives erhversmæssigt med overskud for øje men giver dig i alle fald til start et CVR

Mere om det i min ebog om personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Fra  WeCount Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Kira:
Må en hobbyvirksomhed gerne sælge en ydelse, eller må den kun sælge en vare?


Ja, der er ikke grænser for hvad der kan sælges.

Kira:
Må en hobbyvirksomhed have en særskilt bankkonto og telefon nr. eller forventes der, at man benytter sit private?

Ja

Kira:
Er det kun indtægten der er afgørende for, om hvorvidt en virksomhed kan drives som hobby, eller er der andre faktorer, der har indflydelse på, hvorvidt den skal drives som erhverv?


Indkomsten eller udsigten til indkomst er en væsentlig del. Blandt andet indgår elementer som hvor vidt virksomheden drives seriøst eller ej, udarbejdet budgetter, forretningsplaner mv. Der er tale om en vurdering og ser man på brancherne er der også forskel imellem disse på, hvad der lægges vægt på.

Og hvad, hvis der er lavet forretningsplan, og økonomisk plan, og den drives seriøst, men ikke med henblik på overskud? Jeg er uddannet inden for faget, men har ikke arbejdet med det i mange år, så min hobbyvirksomhed, skal kun have til formål at genopfriske min kunnen, fordi jeg synes det er sjovt. Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, så det er ikke en levevej - endnu i hvert fald. Har det nogle konsekvenser, hvis SKAT vurdere efter noget tid, at ens hobbyvirksomhed, mere er en erhvervsmæssig virksomhed, eller vil man blot blive bedt om at CVR-registrere sig?

Fra København
Tilmeldt 4. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Fra  WeCount Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

et muligt alternativ er Personlig Mindre Virksomhed PMV - hvor du får CVR som bliver det samme hvis du en dag registrerer alm moms og enkeltmandsvirksomhed. Det er lidt som "hobbyvirksomhed" som jo ikke er en virksomhedsform som sådan, men mere en skatteanskuelse der betyder - samme regnskab samme skat - men ikke fradrag for underskud. PMV ændrer i princip ikke på det hvis ikke det drives erhversmæssigt med overskud for øje men giver dig i alle fald til start et CVR

Mere om det i min ebog om personlig virksomhed

vh John Hannover

Tak, det var en gavnligt råd. Det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)