Kære Iværksættere Vi er en lille nystartet webbutik og fysisk butik på Sjælland, der sælger kvindetøj til Plus Size kvinder. Nu har vi været i gang i ca. en mdr. - og har nok haft mellem 25-35 nethandler. (Det går faktisk ret godt). Vi har nu oplevet, at ca. 5-6 (måske 7) af disse, har sendt deres varer (tøj) retur - er det normalt? Er det bare et vilkår, når man har netbutik? - Er der andre, som har prøvet dette? - hvordan forholder I jer til disse kunder. Senest har jeg fået en kjole retur, som tydeligvis er prøvet (Kunden har været lidt en for stor størrelse) og nu er stoffet strukket i syningerne. I vores fysiske butik går kunderne tilfredse ud af døren - og vi har ikke haft en eneste klage eller retur i den forbindelse. - derfor undrer det os, at folk sender deres tøj retur, som de har købt på nettet. - det er jo ret omkostningstungt for os med de returomkostninger, når vi bare er en lille butik. Håber, I vil bruge lidt tid på at svare, hvis I har oplevelser i den forbindelse. - Gode råd modtages gerne. Mvh Christina |
Det er almindeligt ved e-handel med tøj at en stor procentdel sendes retur.
Hvis kunden har beskadiget produktet er du selvfølgelig ikke forpligtiget til at tage varen retur, men hvis der er tale om et billigt produkt, kan det sjældent betale sig at afvise at tage varen retur, da det ofte medfører dårlige anmeldelser online. F.eks. på trustpilot og/eller facebook.
Du bør indregne et buffer i dine priser, så du har råd til yde en god service over for dine onlinekunder.
Det er også vigtigt ikke at hænge sig for meget i resultatet af den enkelte handel. Det vigtigste er at din webshop som helhed giver et tilfredsstillende resultat.