Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af computer/gadgets til private - er det en god ide?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg kommet men en lidt sjov ide, hvor jeg vil lease computere/gadgets til private kunder. Jeg vil fx lease en computer i mindst 12 måneder og så sælge den videre som brugt, evt. til et andet firma. Jeg tænker at målgruppen vil være folk som gerne vil have det nyeste teknologi. Så kan man lease den i 12 måneder, og så der kommer en ny model aflevere den tilbage og få den nyeste. Det er måske lidt et luksus behov jeg går ind og udfylder, men jeg kender et par stykker som bedst kan lide at have den nyeste.

Jeg har altid brændt for computere og gadgets så det ville være en drøm at arbejde med. Jeg tænker at det kunne være en sjov måde at gribe markedet an på, da der er så mange konkurrenter på alm salg

Hvad synes i om ideen? holder den eller har i forslag til forbedringer?

Alt konstruktiv kritik bliver modtaget med en kys hånd :D

/Mikkel

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel17:

Hej Amino

Jeg kommet men en lidt sjov ide, hvor jeg vil lease computere/gadgets til private kunder. Jeg vil fx lease en computer i mindst 12 måneder og så sælge den videre som brugt, evt. til et andet firma. Jeg tænker at målgruppen vil være folk som gerne vil have det nyeste teknologi. Så kan man lease den i 12 måneder, og så der kommer en ny model aflevere den tilbage og få den nyeste. Det er måske lidt et luksus behov jeg går ind og udfylder, men jeg kender et par stykker som bedst kan lide at have den nyeste.

Jeg har altid brændt for computere og gadgets så det ville være en drøm at arbejde med. Jeg tænker at det kunne være en sjov måde at gribe markedet an på, da der er så mange konkurrenter på alm salg. 

Hvad synes i om ideen? holder den eller har i forslag til forbedringer?

Alt konstruktiv kritik bliver modtaget med en kys hånd :D

Der er helt sikkert et marked, det er jeg ikke i tvivl om. Men kan der tjenes penge er nok sværere at svare på!

 

Nogle af største økonomiske risikoer er vel om du kan sælge de brugte computere til en høj nok pris, når du ser i forhold til hvor meget værdi de taber i den periode du udlejer?. Derudover, hvordan forestiller du dig at imødegå risikoen for tab, skal kunderne kreditvurderes og hvordan/hvor meget?. Hvordan skal udbedring af fejl foregå, vil du selv køre rundt og servicere eller? Skal du låne pengene til at købe computerne eller har du dem selv?

 

Markedsmæssigt, hvorfor skulle man vælge dig fremfor Leasy eller andre udbydere? Prøv at sætte dig i en potentiel kundes sted og stil dig selv samme spørgsmål. (Gør nu dig selv den tjeneste at være ærlig

 

Jeg siger ikke det er umuligt, men tør næsten godt garantere det bliver hårdt arbejde og ikke meget profit! Men på sigt, hvis eller du er dygtig til at afdække alle dine risikoer og sælge, så er der da potentiale.

But, don´t quit your dayjob! 

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Markedsmæssigt, hvorfor skulle man vælge dig fremfor Leasy eller andre udbydere?

Leasy tilbyder ikke leasing til private. Kun til erhverv.

Mon ikke årsagen er at der er mange flere penge at tjene på forbrugslån.

---

Jeg vil tro det bliver meget svært at genudleje eller sælge produkter til den afskrevne værdi ved en kort leasingperiode på 1 år.

Især hvis der er tale om produkter som har stået i et rygerhjem.

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du skal også huske du ikke må binde en kunde i mere en 6 månder

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup:

Jesper_nl:
Markedsmæssigt, hvorfor skulle man vælge dig fremfor Leasy eller andre udbydere?

Leasy tilbyder ikke leasing til private. Kun til erhverv.

Mon ikke årsagen er at der er mange flere penge at tjene på forbrugslån.

Leasing eller afbetalingskøb er i mine øjne ligegyldigt, i hvert fald når man ser det fra forbrugerens synspunkt. Man får et materielt gode, og skal så løbende betale en ydelse. 

 

For en jurist eller kværulant er der selvfølgelig forskelle, men helt ærligt så tror jeg de fleste forbrugere ikke hæfter sig ved om man køber på afbetaling eller lejer! Så min pointe er stadig den samme, hvorfor skulle kunden vælge lige præcist vælge trådsstarters produkt i forhold til alternative konkurrenter (afbetaling eller ej)

Karsten Sønderup:

Jeg vil tro det bliver meget svært at genudleje eller sælge produkter til den afskrevne værdi ved en kort leasingperiode på 1 år.

Især hvis der er tale om produkter som har stået i et rygerhjem.

Jeg er fuldstændig enig, men om trådstarter kan få det til at lykkedes ved jeg ikke.

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Sommerfyr hvad er det for noget vrøvl.. Leasing er ikke det samme som abonnement.. Du leaser også en bil lige fra 6 måneder til 48 måneder..

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror kun at den forretningsmodel virker på få typer produkter. Jeg har set flere teleselskaber gøre det med iPhones, men de holder jo også værdien rimelig godt, der er jo kunder nok til en 1 år gammel iPhone i god stand.

Jeg tvivler lidt mere når det kommer til computere. En Mac vil nok være nemmere at sælge brugt end en PC, men værditabet er nok rimeligt stort det første år. Så det værditab + omkostning til klargøring til gensalg + avance ved gensalg skal i princippet dækkes af den første ejer. Så det bliver et dyrt år kunden vil få med dette produkt.

Der er jo stort set ingen avance ved nysalg af computere og gadgets. En komplet PC er der sjældent ret meget mere end 50-100 kr. at tjene på hvis man bare nogenlunde skal matche markedet på pris.

Jeg tror også at denne type service tilbud tiltrækker dem der reelt ikke har råd til at skifte deres computer/gadget ud hvert år. En vis procentdel vil uden tvivl have problemer med betalingen. Jeg har tidl. solgt IT udstyr også til private, og der er en del der køber dyrer end de har råd til...

Hvis du vil have succes med denne forretningsmodel skal du nok være meget selektiv med hvilke produkter du tilbyder. Vælg produkter som du med sikkerhed kan afsætte igen brugte. Vær meget opmærksom på hvad du har af omkostninger ifm. salg til første kunde, ifm. at tage produktet retur og klargøre det til salg igen, garantier og RMA procedurer etc. Tænk også på lagerbindinger og tab på brugte varer der aldrig bliver solgt, eller bliver solgt med tab (du har sikkert kort tid til at sælge de brugte computere før de har tabt yderligere i værdi).

Jeg tror at du skal have rigtigt meget fokus på de rigtige produkter, og have styr på økonomien i alle led. 

 

Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen :D

Mange tak for de fantastiske svar, som lige fik nogle flere gode pointer som jeg ikke har tænkt over. 

Jeg kan se som i selv skriver at det kan være svært at sælge produkterne igen, og at det kun er meget få produkter jeg kan gøre det godt med. Som en er jer skriver kan det vil løses på at lave forbrugslån til produkter alle produkter. og ligge sig ind som konkurrent til leasy som har meget dyre priser. Og de produkter man kan være sikker på kan sælges igen fx iphone, kan man tilbyde leasing. Men jeg kan forstå at det er risikabelt, uden jeg skal kreditvurdere alle. Kan det lade sig gøre at lease de "sikre" produkter?

Så jeg vil tilbyde et billigere forbrugslån end leasy og lease de "sikre" produkter. Lyder det som en bedre ide? eller har i andre forslag?? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel17:

Men jeg kan forstå at det er risikabelt, uden jeg skal kreditvurdere alle. Kan det lade sig gøre at lease de "sikre" produkter?

Selv med en kreditvurdering er du ikke garanteret tab, det minimerer kun risikoen! "Sikre" produkter tror jeg ikke der er noget som hedder, uanset hvad dine kunder lejer ved dig så er det vigtigste at de kan og vil betale.

Og nu nævner du det selv; Leasy (eller andre konkurrenter) er dyre, men du skal huske ikke bare at kigge isoleret på selve den enkelte leasingforretning. Du skal også have dækket dine timer, du skal have forsikringer, service- og reklamation, andre administrationsomkostninger osv.  

Mikkel17:

Så jeg vil tilbyde et billigere forbrugslån end leasy og lease de "sikre" produkter. Lyder det som en bedre ide? eller har i andre forslag?? 

Lige inden du går for langt ind i den tanke, så skal du tænke på at udlånsvirksomhed er omfattet af krav om godkendelse hos Finanstilsynet, hvilket igen medfører både økonomiske og administrative pligter. Så vil nok anbefale dig at holde forretningsmodelen simpel i første omgang og "kun" lease dine produkter ud, ellers tror jeg du vil få en følelse af mere bureaukrati end virksomhed.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Lige inden du går for langt ind i den tanke, så skal du tænke på at udlånsvirksomhed er omfattet af krav om godkendelse hos Finanstilsynet, hvilket igen medfører både økonomiske og administrative pligter

Det er nu ikke nødvendigt at stå for selve leasingen selv. Der findes virksomheder som tilbyder at tage den finansielle del af sagen, det kaldes vist forhandlerleasing. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)