Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Funktionærloven

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Hvordan står jeg stillet når jeg gerne vil åbne mit eget møbel firma op og arbejder i møbelbutik i dag og har gjort det de sidste 6 år. Jeg er ansat som funktionær - Kan jeg bare åbne et firma op eller kan det firma jeg arbejder os i dag nægte mig det?? En af de leverandøre jeg havde tænkt bruger firmaet os i dag, kan jeg så bruge dem?

Håber der er nogen der give nogen gode råd og vejledning til hvad jeg kan gøre for at komme videre i min forretningsplan.

Har været inde og se under funktionærloven, men syntes det er lidt uoverskueligt

Mvh Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

det er din egen kontrakt du skal ind og se i. Står der ikke noget om konkurence eller leverandør klausul, så er det intet. Står du skal respektere noget i den stil, så vil det afhænge af hvordan det står, om det gælder og en kompensation i så fald for at overholde det indgår

De kan jo i alle fald måske gøre det lidt besværligt ved at sige til deres leverandør, at hvis han servicerer dig, så finder de en anden - men mon ikke også det kan have at gøre med om I ligger i samme distrikt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtigt svar. Jeg vil se nærmere på min kontrakt og vende tilbage hvis jeg har spørgsmål, hvis det er ok?

 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Vær opmærksom på at du ikke kan påbegynde noget, heller ikke indledende øvelser med leverandører, eller andre, før du er fratrådt.

Du har en loyalitetspligt overfor din arbejdsgiver, mens du er ansat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AnyFellow:

Vær opmærksom på at du ikke kan påbegynde noget, heller ikke indledende øvelser med leverandører, eller andre, før du er fratrådt.

Du har en loyalitetspligt overfor din arbejdsgiver, mens du er ansat.

fatter ikke nogen gav 1 stjerne for det - for det er da helt korrekt - kontakter man en leverandør man kender gennem det sted man er ansat - for at starte selv, mens man arbejder der - så kan man da få problemer med det-

Det er jo klart brud på en helt almindelige loyalitetspligt. Faktisk er det til en vis grad forbudt at anvende oplysninger man som evt betroet arbejder har fra sit arbejde, priser og aftaler osv - til egen fordel, men den er vanskelig at bevise Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
kontakter man en leverandør man kender gennem det sted man er ansat - for at starte selv, mens man arbejder der - så kan man da få problemer med det-

Jeg vil mene at det er underordnet om det er en leverandør man kender gennem sit nuværende arbejde eller ej. Det afgørende må være at man ikke kan arbejde på at starte konkurrerende virksomhed til sin arbejdsgiver mens man er ansat, uanset om leverandøren ikke benyttes af ens nuværende arbejdsgiver.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Som funktionær har du ret til et bijob, men det må ikke konkurrere med din arbejdsgivers virksomhed. 

Som jeg forstår dig, arbejder du for et møbel firma og du vil egentlig gerne starte dit eget møbelfirma ved siden af, er det forstået? Hvis det er de samme varer m.v. konkurrere i jo, og derfor vil din arbejdsgiver have ret til at nægte dig det.

Får du lov af din arbejdsgiver er der ingen problemer. 

Fra Odense
Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg i dag hverken sidder med indkøb af vare eller laver forhandlinger med leverandøren, syntes i så stadig det er dårlig skik hvis jeg skriver til dem?

Jeg kunne jo godt tænke mig at finde en leverandør der kunne tænke sig at lave et samarbejde ud fra det koncept jeg havde tænkt inden jeg bare sprang ud i det og sagde mit job op.

Hilsen Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Maden:

Da jeg i dag hverken sidder med indkøb af vare eller laver forhandlinger med leverandøren, syntes i så stadig det er dårlig skik hvis jeg skriver til dem?

Hilsen Anders

ja det vil jeg mene - og du risikerer jo leverandøren kender din arbejdsgiver bedre end dig - og tipper ham - "Du ved godt at din mand Anders skal starte konkurrent op ikke? Jeg har selvfølgeligt sagt pænt nej, men du skal da lige vide det"

Sådan kunne det gå - Jeg synes det er dårligt skik at starte konkurrence (og ulovligt muligvis  kræver lidt mere viden om din stilling) mens man får løn fra EN arbejdsgiver - og fik jeg en sådan opringning ville jeg sige op grunde illoyalitet og tage chancen for bøvl med fagforeningen - Jeg tror jeg ville kunne vinde den som arbejdsgiver der havde ansatte der startede konkurrence mens de var på min lønningsliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt er det dårlig skik at gå bagom ens arbejdsgiver, især når det drejer sig om konkurrerende virksomhed. 

Har du overvejet at snakke med din arbejdsgiver om det? det kan jo være i kan lave et samarbejde. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)