Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb af domæner hos Namecheap

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 12. May 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har købt en række domæner hos Namecheap. Af fakturaen fremgår ikke moms, så jeg har ikke betalt moms. Men hvordan skal købet af disse domæner bogføres? Skal jeg på nogen måde beregne dansk moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal altid kun trække moms fra hvis den fremgår af fakturaen fra dansk momsregistreret leverandør

Jeg ved ikke hvor Namecheap hører hjemme - Er det i DK må det være en ikke momsregistret konto for køb af ydelse uden moms - absolut ingen dansk moms

Er det en fra udlandet så skal det bogføres med ydelsesmoms som ydelseskøb EU eller uden for EU (to forskellige konti) med bogføring af importmoms som er 25% af ydelsenspris under salgsmoms, og når det er til momspligtigt brug - samme beløb under købsmoms - og de kommer så med i momsindberetningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du skal altid kun trække moms fra hvis den fremgår af fakturaen fra dansk momsregistreret leverandør

Jeg ved ikke hvor Namecheap hører hjemme - Er det i DK må det være en ikke momsregistret konto for køb af ydelse uden moms - absolut ingen dansk moms

Er det en fra udlandet så skal det bogføres med ydelsesmoms som ydelseskøb EU eller uden for EU (to forskellige konti) med bogføring af importmoms som er 25% af ydelsenspris under salgsmoms, og når det er til momspligtigt brug - samme beløb under købsmoms - og de kommer så med i momsindberetningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John Hannover

Hej John!

Tusind tak for svaret. Jeg mener at Namecheap har adresse i USA, men det får jeg undersøgt. Der var lige nogle småting jeg blev i tvivl om ved dit link

Dvs. hvis jeg køber et domæne (en ydelse) til 10 kr. fra USA uden momsangivelse på fakturaen, skal jeg som det første importregistreres inden. Så skal jeg beregne importmoms på 25%, dvs. 2,5 kr men BÅDE PÅ SALGSMOMS OG KØBSMOMS. Er det korrekt forstået? Forstår bare ikke meningen med at man skal bogføre det samme under købsmoms og salgsmoms. Skal Skat ikke have deres momspenge da? Eller er køb af ydelser neutral for mig, fordi det er B2B

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Thomsen:
Dvs. hvis jeg køber et domæne (en ydelse) til 10 kr. fra USA uden momsangivelse på fakturaen, skal jeg som det første importregistreres inden. Så skal jeg beregne importmoms på 25%, dvs. 2,5 kr men BÅDE PÅ SALGSMOMS OG KØBSMOMS. Er det korrekt forstået? Forstår bare ikke meningen med at man skal bogføre det samme under købsmoms og salgsmoms. Skal Skat ikke have deres momspenge da? Eller er køb af ydelser neutral for mig, fordi det er B2B? 

ja som erhverv skal du momsregistreres for at kunne købe ydelser fra uden for DK. Det er årsag til mange der ikke er momsregistrerede holder sig til Danmark

Med varer behøver man det ikke, for de kommer til told, og der lægges moms på som man så betaler, men med ydelser opstår der momsregistrerings pligt ved købet her.

Hvis det ikke er til momspligtig aktivitet (du kunne jo være tandlæge eller musiker) så er det kun 25% af beløbet under importmoms/salgsmoms MEN - hvis din aktivitet er momspligtig (du er alm webshop f.eks) så må du lægge samme beløb under købsmoms, så det ikke koster dig noget

Derved er der moms på for ikke momspligtig aktivet men ikke fradrag - det er der kun hvis aktiviteten er momspligtig - derfor det lidt kringlede. Dertil kommer at skat kan se, at du har moms under importmoms, hvilket forklarer det samlede moms billede for dem

SÅ ja købet er neutralt for dig hvis du er momsregistret som du skal OG domænet bruges til noget momspligtigt (webshop f.eks hvor salget er + moms - modsat en tandlæge der ikke har moms)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Andreas Thomsen:
Dvs. hvis jeg køber et domæne (en ydelse) til 10 kr. fra USA uden momsangivelse på fakturaen, skal jeg som det første importregistreres inden. Så skal jeg beregne importmoms på 25%, dvs. 2,5 kr men BÅDE PÅ SALGSMOMS OG KØBSMOMS. Er det korrekt forstået? Forstår bare ikke meningen med at man skal bogføre det samme under købsmoms og salgsmoms. Skal Skat ikke have deres momspenge da? Eller er køb af ydelser neutral for mig, fordi det er B2B? 

ja som erhverv skal du momsregistreres for at kunne købe ydelser fra uden for DK. Det er årsag til mange der ikke er momsregistrerede holder sig til Danmark

Med varer behøver man det ikke, for de kommer til told, og der lægges moms på som man så betaler, men med ydelser opstår der momsregistrerings pligt ved købet her.

Hvis det ikke er til momspligtig aktivitet (du kunne jo være tandlæge eller musiker) så er det kun 25% af beløbet under importmoms/salgsmoms MEN - hvis din aktivitet er momspligtig (du er alm webshop f.eks) så må du lægge samme beløb under købsmoms, så det ikke koster dig noget

Derved er der moms på for ikke momspligtig aktivet men ikke fradrag - det er der kun hvis aktiviteten er momspligtig - derfor det lidt kringlede. Dertil kommer at skat kan se, at du har moms under importmoms, hvilket forklarer det samlede moms billede for dem

SÅ ja købet er neutralt for dig hvis du er momsregistret som du skal OG domænet bruges til noget momspligtigt (webshop f.eks hvor salget er + moms - modsat en tandlæge der ikke har moms)

vh John Hannover

Okay, jeg er momsregistreret allerede, men skal så importregistreres kan jeg forstå.
I mit tilfælde køber jeg domæner som jeg bruger til at lave hjemmeside, hvor jeg så tjener penge på reklamer på dem. De penge jeg tjener på reklamer er jo momspligtig. Så her ville momsen altså så være neutral for mig, hvis jeg forstår rigtigt. 
Hvordan i alverden bogfører man sådan et køb i f.eks. Dinero? Hvis jeg vælger køb, har jeg her mulighed for at vælge Ydelseskøb verden, men så siger den at jeg bogfører med forkert momstype. Formentlig fordi Dinero siger at man køber fra DK. Kan et sådan køb overhovedet bogføres i Dinero?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Thomsen:
Okay, jeg er momsregistreret allerede, men skal så importregistreres kan jeg forstå.
nix kun for varer - ydelser kun momsregistrering krævet

I Dinero opretter du leverandøren som USA - så ved Dinero at det er fra USA og så bruger du netop ydelssskøb verden og den kører det korrekt. Det er bare at oprette leverandøren som USA

Samme hvis du sælger - du skal oprette kunden i ret land for at kunne få momsen korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)