Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig håndværker opstart

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. May 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg står med planer om at starte op selvstændigt som teknisk isolatør. Jeg har førhen bare været ansat på vil nu prøve at være "min egen herre" hvor jeg skal lejes ind i andre firmaer.

Mine tanker går på: løn, jeg får lige pt 190 kr i timen. Og det skal jeg som minimum have. Hvordan regner jeg slutløn ud? Jeg skal købe en firmabil, det skal vel også indberegnes i løn mht vedligeholdelse og diverse? Og som det sidste, hvor finder man det bedste/billigste sted at få en start finansiering til opstart af firma.? Jeg tænker 50-100000. Det skal være til bil og værktøj. Og det skal være i firma navn. Ikke privatlån.

Mvh Christian Hansen

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke inddrage noget "privat" burde stiftet et selskab ... stifter du et selskab , burde du overveje et holdingselskab da det har en del fordele .

Angående. Med låne beløb .

Det er meget svært medmindre du har noget unikt. Men du kan prøve banken eller privat investor . Eller vækstfonden.

Der er mange muligheder .. problemet er bare om din ide er holdbart eller har noget fremtid i sig.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 06:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Punkt et må være at prøve at få nogle forhånds tilkendegivelser fra nogen af de firmaer du kender godt, om de vil bruge dig og til hvilken pris de vil betale. Du skal i dit tilfælde konkurrere med vikar bureuerne, med den fordel at du selv har bil og værktøj med, hvad de typisk ikke har. Plus at de kender dig i forvejen og ved præcis hvad du kan. Med et vikar bureu er det sommetider lidt et lotto game. Prøv at opsnuse hvad en isolatør vikar koster og så udregn et tillæg for bil og værktøj.
Hvis du vil ind som direkte leverandør direkte under de store/mellem store NCC, Casa, Højgård, er det lidt mere tricky men det er typisk projekt cheferne (ikke den administrerende direktør :-) ) eller hvis du kender nogle bygge lederer fra tidligere. De kan dels selv notere sig at du er en mulighed, dels guide dig til hvem du skal henvende sig til, højere oppe i systemet.
Good luck.

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ps, nu nævner du selv 190, det vil sige at 300 i meget runde tal vil være det der ligestiller dig økonomisk hvad angår ferie penge pension arbejdstøj osv. Så læg omkring 50 kr til pr time til bil og værktøj. Så er resten et spørgsmål hvor markedet ligger og hvor højt du kan presse den inden du bliver valgt fra.

Tilmeldt 29. May 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Men jeg tænker bare, er der ikke et standard tal man siger der er indberegnet i løn. Altså, jeg får 190 kr i timen som lønmodtager. Hvor mange procent af dem er til pension, sygedag, sh penge osv.?

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bjørn Hansen:

Tak for svar. Men jeg tænker bare, er der ikke et standard tal man siger der er indberegnet i løn. Altså, jeg får 190 kr i timen som lønmodtager. Hvor mange procent af dem er til pension, sygedag, sh penge osv.?

Du burde kunne finde en del af disse tal på din lønseddel. Men jeg synes du starter et forkert sted i dine beregninger, hvad forventer kunderne du tager i timen? Der ingen grund til at arbejde 200 kr. under alle andre håndværkere(betalte selv 450kr/t sidste gang). Start med at finde ud af hvad andre håndværkere tager for den samme ydelse som dig, og dernæst kan du så ligge dig i et prislag, som er passende i forhold til den værdi du kan levere til kunderne. Der findes en del "få 3 tilbud fra håndværkere" eller håndværkere med timepris på deres website, det kan måske give dig nogle ideer til hvor du skal ligge dig prismæssigt. 

Jeg vil mene at hvis du på et tidspunkt regner med at have medarbejdere, ville jeg nok sige 2x medarbejder timeløn = faktureret timepris, altså 380 i dit eksempel. Når du ikke er lønmodtager skal du kunne holde til dage/perioder uden nok arbejde, du skal dække en masse udgifter til administration, materialer, udstyr/værktøj, og sikkert en masse vedligehold af samme, eller hvis der sker en fejl og du må arbejde gratis for at rette op på den. Det skulle jo helst være sådan, at når du sidder og laver papirarbejdet får du også løn, selvom du ikke direkte kan fakturere kunden for det. 

Tilmeldt 29. May 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg helt med på. Men hvis siger f eks 400 i timen. Så skal jeg vide hvor meget af de 400 er de egentlige procenter, pension feriepenge sh penge osv.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian!


Du skal finde din kostpris.

Dvs. hvad koster det dig at betale dig selv 190 kr. i timen... Her skal du have fat i feriepenge, pension, forsikringer osv. osv.

Da jeg havde tømrerfirma brugte jeg en tommelfinger-regel der hed at kostprisen var 1,45 x timelønnen...

Spændet mellem din kostpris og din virksomheds timepris er det din virksomhed tjener.

Held og lykke med det hele, Håber du kommer godt fra land :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)