Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varer udtaget til markedsføring og eget forbrug

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Med hjælp fra Google ser jeg at min holdning er på linie med SKATs.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

den kom du også med sidst - Men den omhandler jo gaver til den nærmeste familie .- ikke til bloggere i markedsførings øjemed som jeg læser det

Jeg kender ikke undtagelse for at skulle indberette betaling for ydelser givet til CPR personer - men i alle fald kan blogger så selv anføre i rubrik 20. Jeg ville ikke som registreret firma betale ydelser til private CPR uden indberetning som honorar - og det har jo ingen betydning for bloggeren. At de er skattepligtige (og ikke gaveafgift) er jeg ikke et sekund i tvivl om ud fra rigtigt mange netop google søgninger

En mere her - med den - i mine øjne helt korrekt tekst - til forskel fra familiegaver https://nailnewbee.com/tag/skat-og-blogger/ lille klip - 

I Danmark skal du nemlig betale skat, af gaver der ikke er lejlighedsgaver eller kommer fra nærtstående.

Om du skal betale skat, har derfor intet at gøre med, om du bruger produkterne privat eller ej udenfor din blog

mit forrige link var måske nok så godt beskrivende for det at det er skattepligtigt og ikke lejligheds gave til familien  http://www.compell.dk/jeg-er-blogger-skal-jeg-virkelig-beskattes-af-gaver

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra mit Link og som har overskriften gaver fra andre end nærmeste familie.....


"Gaver, der altid er skattepligtige

En gave som tak for undervisning eller et foredrag er skattepligtig. Gaver, du får tilsendt, og som du kan anmelde på en blog, er skattepligtige, også selvom du vælger ikke at skrive om dem.

Hvis gaven er et gavekort eller en kontantgave, skal du betale skat af beløbet. Ved tingsgaver skal du kun betale skat af den værdi, gaven har for dig.

Du skal selv indberette værdien af gaver. Det gør du ved at skrive værdien på din årsopgørelse, rubrik 20."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Du skal selv indberette værdien af gaver. Det gør du ved at skrive værdien på din årsopgørelse, rubrik 20."
erkendt Big Smile Sjovt man må betale ydelser med varer og ikke indberette men ikke med penge - men ja det står sådan

john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg efter aftale med dig giver dig en flaske vin for at skrive om den på din blog, give med et link mv. så er der tale om et honorar (og indberetninspligt).

Hvis jeg sender dig en flaske vin og håber at du vil skrive om den så er det en gave. For der er ingen forpligtigelse fra dig til at skrive om den. (Du selvangiver "brugsværdien" for dig).

Det er også sådan jeg læser dit link fra Cambell. Så man er nødt til at se på aftalen for at se om det betaling for en ydelse/vare eller ej.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Hvis jeg efter aftale med dig giver dig en flaske vin for at skrive om den på din blog, give med et link mv. så er der tale om et honorar (og indberetninspligt).

Hvis jeg sender dig en flaske vin og håber at du vil skrive om den så er det en gave. For der er ingen forpligtigelse fra dig til at skrive om den. (Du selvangiver "brugsværdien" for dig).

Det er også sådan jeg læser dit link fra Cambell. Så man er nødt til at se på aftalen for at se om det betaling for en ydelse/vare eller ej.

OK så gives det til blogger efter aftale om, at der skrives om vinen eller andet - så skal det indberettes som honorar.

Du mener så også, at uanset man giver det som en gave uden forpligtelse, så kan man bare trække det fra som markedsføringsudgift? (i forventning om xxx) for det er jo nok vigtigt?

Eller skal man så se det som gave selv også, og dermed ikke have moms osv fradrag?

Jeg ville - uden at være spor ekspert, knytte det lidt sammen som - give som gave = gave fradragsmæssigt - give som betaling for indlæg - indberetning - men du mener man kan "aftale" sig bort fra pligten til indberetning ved bare at give gave i forventning om - og det er sikkert korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du mener så også, at uanset man giver det som en gave uden forpligtelse, så kan man bare trække det fra som markedsføringsudgift? (i forventning om xxx) for det er jo nok vigtigt?

Ja, Mener at SKAT bruger formuleringen om vareprøver, at den gives for at fremme en vares omsætning.

Cookie - John Hannover:
men du mener man kan "aftale" sig bort fra pligten til indberetning ved bare at give gave i forventning om

Man kan jo ikke omdøbe bare for at slippe for en pligt. Men for at blive i vinens verden - så er der ingen af de seriøse vinsider, der garanterer at bringe en anmeldelse af din vin. Det er overvejende sandsynligt at de vil bringe en anmeldelse, men du har ingen garanti. Sender du vin og får ingen omtale - så sender man ikke en anden gang....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Giver god mening - for hvorfor - hvis ikke for markedsføring - skulle man give en fremmed blogger en flaske vin - så tak for forklaring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat giver så ikke meget hjælp i et meget kort svar under kommunikation. Jeg spurgte tidligt i tråden:

hvis jeg som firma betaler en blogger kontant for en ydelse, så skal jeg indberette bidragspligtig B indkomst på dennes CPR nr
Hvis jeg i stedet giver bloggeren 3 flasker vin eller anden "gave" for at få denne anmeldt, så ser jeg det i skat som, at det er bloggeren der selv skal angive i rubrik 20.
Hvorfor mon den forskel i indberetningspligt mellem kontant at betale, og give en gave som man trækker fra som markedsføringsudgift?

Kan det være sådan, at hvis man giver vinen uden pligt til at blogger skal skrive om det, så er det blogger der skal indberette men så må man også selv bogføre som gave uden moms osv
og
hvis man giver vinen som betaling for at blogger lover at skrive om den, så skal man firmaet indberette honoraret og kan tage som markedsførings udgift med fuldt fradrag?

og skat svarede:
Hej John
Uanset hvordan du betaler for den givne ydelse er der oplysningspligt. - Det er ikke pligten der umiddelbart afgør hvad der skal indberettes. 
Vh 

så de tog ikke stilling til at det ikke altid er betaling for ydelse men chancetagning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)