Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varer udtaget til markedsføring og eget forbrug

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 26. May 16
Indlæg ialt: 3
Fra  La Viña Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i marts 2016 startet egen virksomhed med import og videresalg af vin og forskellige delikatesser. Jeg vil bl.a. introducere vinene ved at levere prøver uden beregning til udvalgte vinklubber samt prøvesmagninger i foreninger mv. Herudover vil jeg naturligvis i et vist omfang udtage vine til eget forbrug. Jeg er registreret som varemodtager og afregner punktafgiften hver måned, men hvordan bogfører dette vareforbrug, der ikke er et egentligt salg? Jeg går ud fra der er forskel på den del, der er til markedsføring og det, der er til eget forbrug. Jeg anvender Dinere starter.

Håber I kan hjælpe, så jeg gør det korrekt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

eget forbrug sker som køb via mellemregning til indkøbspris + moms - helt alm faktura til dig selv

Vine til prøvesmagninger vil jeg mene normalt kan bogføres som markedsføringsomk. mod vareforbrug - men gives de til blogger og andre der nyder vinen selv mod at skrive pænt om den, så vil det skulle indberettes som betaling til bloggeren som honorar - lige som bloggeren er forpligtet til klart at beskrive at vinen er modtaget med det formål

vær omhyggelig med dokumentation og sandsynliggørelse af værdi af markedsføringen så skat ikke tror du selv drikker det eller giver til venner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt enig med John. Jeg mener at flasker givet til vinklubber, vinsmagninger mv. skal håndteres som vareprøver uden moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
men gives de til blogger og andre der nyder vinen selv mod at skrive pænt om den, så vil det skulle indberettes som betaling til bloggeren som honora

Her skal der skelnes mellem om vinen er en betaling for at den pågældende blogger efter aftale omtaler den eller om vinen er sendt i håb om at den bliver omtalt. I første tilfælde kan man tale om et honorar (indberetningspligtigt) ellers er der tale om gaver som modtageren selv skal angive beløbet af i rubrik 20 på selvangivelsen.

Tilmeldt 26. May 16
Indlæg ialt: 3
Fra  La Viña Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtigt svar på mit første Amino-indlæg Smile

Som helt "grøn" vil jeg tillade mig at spørge ind til detaljerne. Jeg er ikke helt skarp på det med mellemregning, men en almindelig faktura, det kan jeg finde ud af! Så som jeg forstår det, udsteder jeg bare en faktura til mig selv (eget navn og privatadresse) og betaler den fra egen privatkonto (?).

Skal indkøbsprisen (der beregnes moms af) være inkl. hjemtagelsesomkostninger og punktafgifter eller er det den rene indkøbspris (prisen i € gange aktuel kurs på den aktuelle leverandørfaktura)? Til almindelige kunder tillægger jeg jo punktafgiften i salgsprisen, og denne beregnes der så moms af.

Jeg afventer lige debatten omkring markedsføringsomkostningerne - tak for jeres indlæg her. Havde det været søm og skruer, tænker jeg også det ville være en vareprøve, men netop da der er tale om vin, skal jeg være lidt påpasselig, så det netop ikke ser ud som om, jeg bare drikker det hele selv! Smile

Venlig hilsen Lars

Tilmeldt 26. May 16
Indlæg ialt: 3
Fra  La Viña Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der vil være tale om at sende vine uden beregning til en "smage-aften" i vinklubber eller lignende i håb om, at deltagerne synes om det og køber yderligere vine selv (samt spreder det gode budskab i deres netværk!).

Vh Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Andersen:
Skal indkøbsprisen (der beregnes moms af) være inkl. hjemtagelsesomkostninger og punktafgifter eller er det den rene indkøbspris (prisen i € gange aktuel kurs på den aktuelle leverandørfaktura)?

Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Andersen:
men netop da der er tale om vin, skal jeg være lidt påpasselig, så det netop ikke ser ud som om, jeg bare drikker det hele selv! Smile


I stedet for at bogføre dine udtag af vine til privat forbrug kunne du overveje at bruge nedenstående mulighed......

http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_2_1_4_2.htm

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Andersen:
Skal indkøbsprisen (der beregnes moms af) være inkl. hjemtagelsesomkostninger og punktafgifter eller er det den rene indkøbspris (prisen i € gange aktuel kurs på den aktuelle leverandørfaktura)? Til almindelige kunder tillægger jeg jo punktafgiften i salgsprisen, og denne beregnes der så moms af.

ja - helt som til alle andre kunder med moms og alt - baseret på indkøbsprisen - Bruges de faste satser som Whiskey pegede på, så må det også være + moms - Det kan Whiskey be eller afkræfte

Uanset søm eller vin - så er kriterierne som de samme for markedsføring. Hvis du kan sandsynliggøre, at du giver det til andre virksomheder alene for at skabe mersalg, så er det markedsføring - Giver du vin til private er det mere kompliceret - måske Whiskey som både kender skat og vin faktisk - kan kommentere - men giver man ting til private - bloggere og andet - så skal det som udgangspunkt opgives til skat. Det har vi godt nok diskuteret før - hvorvidt giver skulle indberette eller det bare var modtager der skulle gøre det - men jeg fastholder, at man som den der betaler for en ydelse (giver vin til en privat mod at få skrevet om det) skal indberette

Også i tråd med denne http://www.compell.dk/jeg-er-blogger-skal-jeg-virkelig-beskattes-af-gaver hvor der står modtageren er pligtig til at kontrollere årsopgørelsen.

Det er kun hvis du giver til nogen der ikke har CVR du behøver den overvejelse - alle firmaer du giver vareprøver til, og hvor du kan sandsynliggøre det er for at skabe mersalg, kan du bare trække fra

Mellemregning er en konto i status hvor dine private hævninger og indskud sker - Hvis du ikke kender regnskab - så få fat i en online bogholder, for ellers kan du få bøvl. Du kan evt læse Introduktion til regnskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
men jeg fastholder, at man som den der betaler for en ydelse (giver vin til en privat mod at få skrevet om det) skal indberette


Med hjælp fra Google ser jeg at min holdning er på linie med SKATs.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721

EDIT: En læsning af dit link fra Campell synes jeg nu også understøtter mit synspunkt, hvor der der netop ses på betingelserne omkring vareprøven. Herunder om det er en del af en betaling for en aftalt ydelse (som kan være omtale mv) eller modsat at du bare sender en vareprøve til blogger i håb om omtale.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)