Personalepleje er et vidt begreb i dag og mange virksomheder har også politik derom i forskellig grad. Jeg har ikke selv nogen ansatte, men jeg har efterhånden igennem mange forskellige arbejdspladser (på trods af min unge alder ;) ), prøvet lidt af hvert og altid haft interesse for det.
Jeg oplever, at mange virksomheder bruger det til at motivere de ansatte til at yde lidt ekstra og skabe bedre resultater, fremfor at fokusere på, at medarbejderne synes det er fedt at komme på job. Det var blandt andet én af årsagerne til, at jeg startede mit eget op, for det konkurrencer, bonusordninger, gratis frokost osv. motivere ikke mig. Og sådan er vi jo heldigvis forskellige. Derfor mener jeg heller ikke, at man som virksomhed kan bruge én overordnet politik omkring personalepleje. Det være med afsæt i hvad der skal til, for at dine medarbejdere trives. :)
Oh well, har man 100 ansatte, så kan jeg godt se, at det kan blive en udfordring, men de små ting som f.eks. flextid, gode dialoger med sin leder, søde kollegaer (som med næsten bliver ens anden familie) kan være afgørende faktorer (blandt andre) for at ens medarbejdere trives. Når dine medarbejdere trives, så vil jeg også vove den påstand, at de vil gå en ekstra mil, for at løse opgaverne med bedre resultater.
Jeg har tidligere været ansvarlig for en bunke ungarbejdere mellem 15-17 år. De har selvfølgelig andre prioriteter end os, der har været på arbejdsmarkedet en del år og ret grønne i forhold til hvordan de opfatter arbejdsglæde. MEN, jeg så det stadig som en vigtig opgave, at de følte, at det var mere end blot et fritidsjob, som skulle finansiere biografture, hygge med vennerne osv. Her er hvad jeg gjorde:
- Gik foran og viste at vejen. Jeg tog altså også de kedelige arbejdsopgaver.
- Lod dem lave de sjove opgaver, fremfor at blot lade dem stå ved kassen i 4 timer. De fik altså lov til at lave udstillinger, skilte, udvikle nye ideer, bestille varer osv.. En af dem fik endda ansvar for egen afdeling. En anden fik medansvar for sommermarked osv.
- Vi afsluttede altid dagen, når butikken lukkede med en halv times snak om løst og fast, mens vi fik en tår at drikke. Det gjorde, at jeg faktisk kendte dem rigtig godt og vidste hvad der rørte sig i deres liv.
- Jeg samlede altid alle medarbejderne én gang om måneden, hvor de kunne komme med nye in-put til ting, der kunne blive bedre. De blev også informeret om, hvordan vi fra ledelsen oplevede butikkens drift, deres indsats og hvad der skulle ske i fremtiden.
- Stor fleksibilitet i deres arbejdsplan, så de altid kunne få fri, hvis det var nødvendigt. Sjældent det skete, men de vidste, at det var muligt. og det var faktisk aldrig et problem, at få en anden ind.
Resultat: Top engagerede medarbejdere, der faktisk elskede deres arbejdsplads og kom dumpende på deres fridage - Bare lige for at få en snak eller se hvordan det gik. De tog ansvar og under kyndig supervision, så løste de altid deres opgaver med en gejst, som er uvurderlig. Kunderne pointerede, at det var fornøjelse, at komme i butikken og se glade medarbejdere - Uanset hvem de mødte.
Jeg tror på, at jeg har givet dem noget med videre i fremtiden, som de har meget glæde af - De fandt ud af, at et job ikke bare giver penge på kontoen, men også godt sammenhold og glæde. Det mener jeg er god medarbejderpleje, nemlig at integrere sine medarbejdere og lade dem vide, at de er en vigtige for virksomheden og kollegaerne. Er det ikke sådan vi alle gerne vil føle, når vi står op om morgenen?
Okay, den blev lidt lang, men lige præcis medarbejderpleje er noget af det vigtigste, for at skabe gode resultater. :)