Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg garanterer for underskud i et aps. Hvordan får jeg fradrag?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to, der har et fælles drifts-aps, der giver underskud. Jeg ejer min del gennem et holding-aps, der ikke har andre aktiviteter.

Driftsselskabet er insolvent, vi kan ikke lukke det uden store tab, og desværre hæfter vi personligt for gælden.

Vi har begge tilført driftsselskabet store beløb som lån og vil fortsat skulle dække underskuddet i nogle år. Hvilke muligheder er der for fradrag for disse penge?

Mit holdingselskab er ikke insolvent. Skal jeg ændre mit lån, så jeg først låner pengene til holdingselskabet, som så låner dem videre til driftsselskabet?

Er det en løsning herefter at konvertere lånet til forhøjelse af anpartskapitalen i holdingselskabet, overtage driftsselskabet til personligt eje og lukke holdingselskabet som insolvent? Kan det give fradrag for hele tabet?

Vil vi stå bedre, hvis vi omdanner driftsselskabet til et I/S?

På forhånd stor tak for alle kloge svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

fat i en revisor. Du kan godt lave lån til holding -. mod at dette betaler markedsrente til dig. OM det så får fradrag for at låne til datter hvis det ved - og det gør det - at datter er insolvent, er nok det første du skal spørge om - Umiddelbart kunne dit holding jo godt være insolvent også - hvis det bare ejer drift og ikke andet - for så har drift jo negativ værdi

Om konvertible lån hjælper - vil nok have samme problemstilling -. dels skal det ligge i vedtægter - dels tvivler jeg på det til en insolvent selskab

Jeg hænger ikke med i overtage driftsselskabet til personligt ejer - du mener købe det af holding - til hvilken pris osv - igen ikke noget der bare lige gøres

Omdanne til I/S kan jeg slet ikke se muligt

Måske I skulle slippe det frem for at smide gode penge efter dårlige som det er - med mindre I virkeligt tror på, at det retter sig og giver overskud inden for overskuelig tid.

Det er så tilpas meget at jeg ikke tror du får det dækket helt herinde - så jeg ville bruge lidt penge på en god rådgivning af en der så sidder med alle regnskaber og tal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Brormand:
Vi har begge tilført driftsselskabet store beløb som lån og vil fortsat skulle dække underskuddet i nogle år. Hvilke muligheder er der for fradrag for disse penge?

Der vil ikke være direkte mulighed for tab på de lån som I personligt har ydet datterselskabet. Det er omfattet af begrænsningen i kurstgevinstlovens § 14 om hovedaktionærer (det omfatter også situationen hvor I indirekte kontrollerere datterselskabet via jeres holdingselskab).

Den rette vej havde været at lave lånene som konvertible fra starten af.

Måder at rette op bør drøftes med en rådgiver men muligheden kunne måske være at gælden til jer konverteres til anparter.......

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. De bekræfter mig kun i, at der ikke findes nogle lette løsninger. Driftsselskabet har desværre indgået en kontrakt, der endnu i nogle år ikke kan ophæves uden tab, og vi hæfter personligt for selskabets gæld. (ja, man kan sagtens være bagklog)

Vi har en beslutning om, at ejer-lån til driftsselskabet kan konverteres til ansvarlig kapital, hvis man ønsker det. Har det nogen betydning, og betyder det noget, om det er en generalforsamlingsbeslutning eller skrevet ind i vedtægterne?

Vi har investeret i en virksomhed. Vi skal betale skat af et eventuelt overskud. Så er det vel også logisk, at vi bør kunne trække et underskud fra. Spørgsmålet er blot hvordan?

Vil vi kunne fratrække den del af driftstabet, som vi er forpligtet til at dække, hvis vi forærer driftsselskabet til tredjemand?

Hilsen Brormand

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Brormand:
Vi har en beslutning om, at ejer-lån til driftsselskabet kan konverteres til ansvarlig kapital, hvis man ønsker det. Har det nogen betydning, og betyder det noget, om det er en generalforsamlingsbeslutning eller skrevet ind i vedtægterne?

Selskabsretligt er det en generalforsamlingsbeslutning og skal også være indarbejdet i vedtægterne.


Brormand:
Vil vi kunne fratrække den del af driftstabet, som vi er forpligtet til at dække, hvis vi forærer driftsselskabet til tredjemand?


At give det væk vil SKAT formentlig ikke acceptere. Omend at jeg ved at for få år siden var der nogle som havde gjort det til en forretning at - mod betaling at overtage nødlidte selskaber for at den oprindelige ejer kunne realisere et tab. Men et salg til tredjemand vil give ret til fradrag for evt. tab i aktieindkomst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Brormand:
Vi skal betale skat af et eventuelt overskud. Så er det vel også logisk, at vi bør kunne trække et underskud fra.
Ud over Whiskeys altid gode svar - vil jeg lige sige at nej, det er ikke naturligt. Det er netop en af de bagdele der er ved at stifte et selskab, at har man kun tab, så fremskrives det til fremtidige overskud, men tabene, så længe det er akkumulerede tab, de kan ikke udnyttes skattemæssigt. Det kan man i personlig virksomhed, men ikke i et selskab, og din tanke blander jo så - kva lån - personlig og selskabsøkonomi, så Nej - man har ikke fradrag for underskud i selskaber - de kan kun udnyttes mod fremtidigt overskud

Det fradrag man får i et selskab er, når det lukker - med tab som jeres kunne gøre, så er der fradrag for den tabte anpartskapital, hvad den end er (idag ofte 50t tidl ofte 80 t og inden da 125 t oftest) Den kapital kan, når tabet er konstateret ved lukning, trækkes fra med den værdi den har som tab på aktieindkomst

Jeg synes stadigt en god revisor skal se alle jeres kontrakter - hvor nagelfaste de personlige kautioner er, i hvor høj grad det er godt at køre selskabet videre for at opfylde kontrakten og hvor nagelfast I personligt hæfter over for den kunde ved selskabets brud på kontrakten - og sikkert en del andet.

Konvertible gælds breve - er ikke sådan bare lige at oprette - og slet ikke bagud - men se BDO med god gennemgang også om kravene http://www.bdo.dk/services/PageToPdf.ashx?nodeid=19940

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for kompetente og klare svar.

Hilsen Brormand

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)