Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brud på patent - hvordan skal jeg reagere?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Kort spørgsmål.
Hvis et firma har et patent på et produkt som en anden webshop sælger, er det så muligt for firmaet med patentet at udstikke en bøde med det samme til den anden webshop. Eller skal de tage en i retten og bevise at man har solgt det osv.?

Jeg har en person som siger at han har fået en bøde på 1000 kr. pr. ordre han har solgt at produktet med patent på. Men skal sådan noget ikke foregå i rettens gang før man kan idømmes en bøde?

Fortsat god dag :-)

Find de bedste apps her!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil ofte være lagt op til at finde en "frivillig" aftale om en erstatning for brud af patent/varemærke.

Det sker som regel via advokat, som på dine vegne kontakter den virksomhed som har krænket dine rettigheder. Udgangspunktet vil ofte være et krav om erstatning med trussel om retssag, såfremt sagen ikke kan løses frivilligt.

Der er ikke tale om bøde, men om en erstatning for de krænkede rettigheder. Denne erstatning kan være baseret på antal krænkelser, eller som en sum.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo vist skal den via retten for at kravet kan fungere. Der er dog intet i vejen for at et firma kan stille krav om 1000 kr per ordre eller andet - som er solgt med brud på alt fra varemærke, designrettighed - patent osv.

Det er ofte den billige vej - den hurtige. Skal den via retten og den der er "snydt" kan påvise et regulært brud på en regulær patentrettighed, designrettighed, varemærkeret - så vil det nemt blive meget meget dyrt og tidskrævende (for den som begik fejlen) - så ofte vil man søge en udenretslig løsning = prøve sig frem med et beløb, forhandle lidt, og kan man ikke løse den, så trække man den "formastelige" i retten 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar.

Men hvad hvis personen (der har solgt produktet med patent) lukker ned lige så snart der bliver taget kontakt fra virksomheden der har patentet? Hvordan ville det så foregå?

Find de bedste apps her!

Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nemlig selv prøvet at sælge noget som andre havde patent på (vidste jeg ikke), men der fik jeg blot en mail om at jeg skulle lukke ned ellers ville de hive mig i retten.

Jeg troede det var normal kotume - at man ligesom fik en advarsel først?

Find de bedste apps her!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil naturligvis være et krav at den der har krænket dine rettigheder samtidigt stopper med det øjeblikkeligt.

Det kan ikke være et krav at du skal lukke din virksomhed, medmindre hele virksomheden bygger på denne krænkelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan jo ikke advare før de har konstateret det - men ja normalt skal de jo reagere så snart de ved det (eller er det passivitet og kan koste dem kravmæssigt)

De skal så reagere med krav om at det uretmæssige ophører omgående, men ofte med samtidigt krav om et beløb per omsætningskrone, ordre, brug af tekst osv.

De kræver ikke normalt lukning og den erstatning de vil få i retten, vil i høj grad rette sig efter det tab de kan påvise at lide, ved at en anden sælge det de har patent ellerdesignret til. Det kan være direkte tabt salg eller nedsat værdi af varemærke og meget andet skæg.

Det krav de stiller inden de evt går i retten skal jo derfor ikke være meget højere end de kan få igennem ved et retssag

Lukker et selskab, når det får et sådan krav, så vil kravet ofte jo være tabt for den der har fået sin ret brudt (skal være meget voldsomt for at give personlig hæftelsesgenembrud) men så er selskabet jo også tabt

Lukker en personlig virksomhed hæfter den personlige ejer forsat.

Ofte er det bedste, at tage en hurtig kontakt og forklare den uvidenhed der har ført til krænkelsen, lægger ting frem så modparten kan se rimelighed i krav eller ikke, og så forhandle erstatningen ned så langt mod 0 som muligt.

Visse brud mod visse af de helt store - type Apple, Disney - eller klare patentbrud som du taler om (tror nu mere det er design og lignende) er vanskelige at forhandle bort. De har ofte en 0 tolerance politik - da de ellers skaber præcedens for at nogen snylter på det som retsmæssigt er deres.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Halfdan

Den med "en advarsel først" holder bare ikke.

Vi høre de ret ofte i forhold til brud på ophavsretten. Men det holder bare ikke.
Man må som virksomhed sørge for at alle regler bliver overholdt. Man kan selvfølgelig som sælger have en smule svært ved at altid at overskue hvem der har hvilke rettigheder på hvad, specielt hvis man får et eller andet obskur produkt fra østen, men der er bare ingen undskyldning.

Men advarsel først eller den gode gamle, jeg var ikke i ond tro, holder bare ikke og det kan koste kassen at blive snuppet.

Fra Vejen
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Men ville en bøde ikke tilkomme firmaet? Og hvis firmaet er et IVS/APS osv. kan det vel bare lukke... Har jeg forstået korrekt?

Find de bedste apps her!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Halfdan Harring:

Men ville en bøde ikke tilkomme firmaet? Og hvis firmaet er et IVS/APS osv. kan det vel bare lukke... Har jeg forstået korrekt?

Som udgangspunkt jo, men selskabet har måske så også nogle værdier der skal realiseres når det lukker. Der kan blive tale om konkurs etc med heraf følgende omstødelser af dispositioner begået i ond tro.

Det er jo heller ikke nogen løsning at lukke ned, stifte nyt og igen gentage krænkelsen. Så kan der blive tale om krav mod ejer, direktør etc personligt.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)