Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskydelse af værdi i virksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. May 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 02:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Amino.

jeg mener at have læst at hvis man opretter et ApS istedet for at ligge de 50.000 kontant, kan ligge nogen aktiver som værdi istedet, som garant for konkurs. Mit spørgsmål er om man kan oprette et selskab ikke nødvendigvis ApS. Hvis man f.eks har værdier for 300.000 i ikke likvidide midler. Kan dette så lægges i virksomheden uden at dette skal sælges. Men blot ligge som sikkerhed hvis noget går galt kan man så bruge de 300.000 til at handle fra sin virksomhed altså så virksomheden i princippet er 300.000 værd. Ved ikke om jeg fik forklaret mig helt korrekt her. Håber nogen kan svare :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

bogger:

hej Amino.

jeg mener at have læst at hvis man opretter et ApS istedet for at ligge de 50.000 kontant, kan ligge nogen aktiver som værdi istedet, som garant for konkurs. Mit spørgsmål er om man kan oprette et selskab ikke nødvendigvis ApS. Hvis man f.eks har værdier for 300.000 i ikke likvidide midler. Kan dette så lægges i virksomheden uden at dette skal sælges.

Når du stifter et ApS kan du i stedet for kontanter bruge aktiver til at stifte selskabet, det har du forstået helt rigtigt. Det kaldes et apportindskud.

Dog skal du være opmærksom på du skal have en godkendt revisor (statsautoriseret eller registreret) til at lave en vurderingsberetning som bekræfter værdien af dine aktiver. Du kan evt. kigge på selskabslovens §§ 35 - 38, hvor reglerne fremgår.

 

Så i dit tilfælde, du kan godt stifte et ApS med de 300.000 i illikvide midler, så længe du kan få en revisor til at skrive under på værdien. 

bogger:

jeg mener at have læst at hvis man opretter et ApS istedet for at ligge de 50.000 kontant, kan ligge nogen aktiver som værdi istedet, som garant for konkurs.

Men blot ligge som sikkerhed hvis noget går galt kan man så bruge de 300.000 til at handle fra sin virksomhed altså så virksomheden i princippet er 300.000 værd. Ved ikke om jeg fik forklaret mig helt korrekt her. Håber nogen kan svare :)

Jeg ved ikke om du er klar over det, men det man bruger, aktiver eller kontanter, til at stifte et ApS eller andet kapitalselskab er ikke noget man ligger til sikkerhed, de kan frit bruges i selskabet. Tanken med værdierne er jo netop at de skal bruges til at forrente egenkapitalen og ikke gemmes væk som sikkerhed. 

Lidt firkantet sagt, er der som sådan ingen garanti mod konkurs. Hvis et selskab går konkurs, så deler kreditorerne det der er af værdi.

Tilmeldt 23. May 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar

kan helt sikkert bruge det til noget :) der er lidt læsestof ihvertfald. dine svar er meget brugbare. Vidste godt det med revisoren, det jeg var i tvivl om var netop om det kunne bruges til noget i selskabet, og efter hvad du skriver kan det. Mange tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

synes måske det er flot at skrive at den man skyder ind slet ikke står som sikkerhed og bare kan bruges. Det er klart JA det må bruges og kan blive negativt - og det giver ikke sikkerhed mod konkurs men omvendt så er der jo en såkaldt bundet kapital i det. Stifter man, forenkelt sagt med 50.000 kr som kapital, så er det lidt en sikkerhed for kreditorer, at der er lidt kapital i selskabet og kommer denne kapital under halv (falder til en værdi af under 25 t i tilfældet) så skal der afholdes XO generalforsamling som skal tage stilling til hvordan og lidt om hvornår, man forventer kapital genetableret.

Det kan sagtens ske kapitalen forsvinder (underskud) og man går konkurs, men som udgangspunkt bør man søge at holde sin selskabskapital vil jeg sige

Apport stiftelse kan du læse mere om her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/apportindskud.html - Er det fra personlig virksomhed bør du kontakte en revisor for at se om evt virksomhedsomdannelse, skattefri muligvis er løsningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for svar. Nu til lidt mere konkret.

Jeg står overfor at skulle starte virksomhed med en ven. Har igennem de sidste 10år af mit liv købt mange guldsmykker og diamanter. Istedet for at skulle låne i bank. Eller sælge mit guld. Var det dette jeg tænke at få smidt ind som kapital i virksomheden. Guld holder en god værdi og det er en god sjat penge værd. Skal en guldsmed vurdere det og revisor godkende vurdering eller hvordan foregår det? Vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

bogger:
Guld holder en god værdi og det er en god sjat penge værd. Skal en guldsmed vurdere det og revisor godkende vurdering eller hvordan foregår det?
Ja en revisor skal stå inde for værdien og afgive forpligtende erklæring. Han vil selv tage sig af at finde guldsmed til vurdering

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar John :) ønsker dig en fortsat god dag og 1000tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Må indrømme at jeg ikke umiddelbart ser ideen med at smide guld ind som ansvarlig kapital i et selskab. Hvorfor betale en revisor for at vurdere noget som man formentlig bedre kan prissætte selv? For mig ville det umiddelbart logiske være at sælge guld og skyde menneskepenge ind i et nyt selskab....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Må indrømme at jeg ikke umiddelbart ser ideen med at smide guld ind som ansvarlig kapital i et selskab. Hvorfor betale en revisor for at vurdere noget som man formentlig bedre kan prissætte selv? For mig ville det umiddelbart logiske være at sælge guld og skyde menneskepenge ind i et nyt selskab....

Yes enig _ hvis det er noget der skal handles med siden giver det mest mening at sælge og kontantstifte

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hej igen.. Har nu været ude og få et foreløbig estimat på mine værdier der ca vil kunne omsættes til 250.000kr. Mit spørgsmål er nu hvis jeg får revisor til at lave apportinskud og opretter ApS til 50.000' så er der jo reelt 200.000 tilbage som virksomhed er god for. Så kan jeg jo bruge det overskud, evt købe en ejendom til udlejning for de 200. Men hvem dækker så det beløb da de jo reelt kun eksistere på papir. Det er ikke sådan at mine værdier pludselig kan forlanges solgt. Kun ved konkurs ikke? Fordi de 200.000 mangler jo princippet da jeg stadig ejer værdierne

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)