Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ved ikke en skid om moms, hjælp

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige startet en virksomhed.

Vi betaler hæfter, papkasser, og diverse varer fra vores IVS selskab gennem leverandører. Vores leverandører pålægger 25% moms oveni alle tingene ved salg.

Vi køber fra firmaer og sælger til privatpersoner!

Når vi køber disse varer, har vi betalt momsen.  Er det en afgift til staten eller får vi de 25% igen? Ja, undskyld jeg spørger så dumt. 

Når vi så sælger de varer som vi i første omgang købte med +25% moms, skal der også pålægges moms, når vi sender pakker ud og vi har har solgt det gennem vores hjemmeside til "bare ren 349,-" - af vores salgspris?

Dvs. vi har købt for 300 kr i alt hos leverandør. Vi sælger ydelsen for 349. Skal vi så lægge 349 + 25% oveni når vi sælger, også gemme disse 25% til skat (kan forstå det er 3-6 mdr de skal ligge til udbetaling til SKAT?), dvs. vores kunder betaler de +25% oveni.

Hvis ikke, så har jeg da misforstået en del og så er der da ingen forretning i min model...

PLEASE HELP EN NOOBIE!!! :-)

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk meget simpelt.

Alt hvad du køber til videresalg og eget brug i virksomheden (IKKE PRIVAT) er pålagt indgående moms

Alt hvad du sælger skal du ligge udgående moms på. 

Udgående moms minus indgående moms skal du betale til Skat. 

Så hvis du køber varer eller tjenesteydelser for kr. 100,- plus moms altså kr. 125,- 

Og du i samme periode sælger varer for kr. 200,- plus moms altså kr. 250,- 

Så skal du betale kr. 50-25=25 til Skat i moms. 

Det her er meget forsimplet forklaring, og der er sikkert andre der kan give en mere grundig indførelse i emnet. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

momsidiot:
Dvs. vi har købt for 300 kr i alt hos leverandør. Vi sælger ydelsen for 349. Skal vi så lægge 349 + 25% oveni når vi sælger, også gemme disse 25% til skat (kan forstå det er 3-6 mdr de skal ligge til udbetaling til SKAT?), dvs. vores kunder betaler de +25% oveni.

I køber for 300 kr og forudsat at der fremgår dansk moms af regningen fra en dansk momsregistreret så er det = 240 kr i købspris + 60 kr moms som I får igen

I sælger for 349 og hvis det er inkl. moms (det skal fremgå helt tydeligt på hjemmeside og faktura til kunden) så er det salgspris 279,20 til kunden + 69,80 i moms som kunden betaler og I så skal af med til skat - tænk derfor altid KUN  priser uden moms når du tænker fortjeneste

Så har I salgspris 279,20 minus købspris 240 kr = fortjeneste 39,20 kr som bestemt ikke lyder af meget

Alternativt så kan I jo øge salgsprisen indtil den rækker - f.esk 349 + moms 87,25 = pris til privatkunden ialt 436,25 - SÅ har I salgspris 349 ex moms købspris 240 ex moms og fortjeneste 109 kr

Alt forudsat jeres køb er fra momsregistreret sælger

Husk så, at det jo så er en bruttofortjeneste for I har jo givet andre udgifter. Lad mig nævne f.eks udgift til erhvervskonto i banken - koster let 2000 per år- arbejdsskadeforsikring er lovpligt og skal så omfatte jer begge (2 ansatte) uanset løn og omsætning, koster let 3000 kr (bod 5000 for hver svigt) - regnskabet klarer I næppe selv når du er i tvivl om det med moms osv - økonomihjælp - inkl. årsberetning til det offentlige og selskabsselvangivelsen - I taler let 8-10.000 per år og så kommer jo ting som website - domæne, internet, reklamationer, manglende betalinger og meget andet - så se til at der der fortjeneste nok

Overvej stærkt at bruge 55 kr på min e-bog IVS som dette link - og som omfatter en masse af de pligter man SKAL huske og som mange glemmer - skat, moms, regnskab, huskelister og inspiration + afsnit om ejeraftale som er super vigtigt for jer, når I er mere end en ejer, ellers kan et IVS selskab blive et helvede rent ud sagt

God vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak. Er dette rigtigt forstået?

Vareinkøb:
* Varer - 2.184,55 + moms (2.730,69) - MOMSEN ER 546.14 kr.
* Hæfter: 489.5 + moms (611.87) - MOMSEN ER 122.37 kr.
* Leveringsomkostninger PostNord: 73,77 + moms (78,00) - MOMSEN ER 4.23 kr.

Køb: 25%
Salg: 20%

Hvis vi så sælger 11 kasser af 349 kroner. Så er momsen vi skal betale "tilbage" 11 * 69.8 = 767.80 kroner?
Men vi får så refunderet (?) 672.74 kroner da det er købsmoms og ikke salgmoms.

Det vil sige 767-672.74 = vi skal tilbagebetale -94.26 kr.? Altså trække 94.26 kroner fra omsætningen udover de 349 * 11 kasser (3839 kroner)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

momsidiot:
Altså trække 94.26 kroner fra omsætningen udover de 349 * 11 kasser (3839 kroner)?
nej  - du bør hitte en online bogholder og et regnskabsprogram I kan ikke drive IVS på amino spørgsmål men NEJ fordi omsætning slet ikke har moms med - omsætning er som tidl. skrevet salg eksl. moms minus køb ekskl. moms

Det er for spinkel viden til at drive IVS du viser, og risikoen for at du har andre fejl og forglemmelser er for stor . 

v John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1752
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

 Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)