Hej Jeg har lige startet en virksomhed. Vi betaler hæfter, papkasser, og diverse varer fra vores IVS selskab gennem leverandører. Vores leverandører pålægger 25% moms oveni alle tingene ved salg. Vi køber fra firmaer og sælger til privatpersoner! Når vi køber disse varer, har vi betalt momsen. Er det en afgift til staten eller får vi de 25% igen? Ja, undskyld jeg spørger så dumt. Når vi så sælger de varer som vi i første omgang købte med +25% moms, skal der også pålægges moms, når vi sender pakker ud og vi har har solgt det gennem vores hjemmeside til "bare ren 349,-" - af vores salgspris? Dvs. vi har købt for 300 kr i alt hos leverandør. Vi sælger ydelsen for 349. Skal vi så lægge 349 + 25% oveni når vi sælger, også gemme disse 25% til skat (kan forstå det er 3-6 mdr de skal ligge til udbetaling til SKAT?), dvs. vores kunder betaler de +25% oveni. Hvis ikke, så har jeg da misforstået en del og så er der da ingen forretning i min model... PLEASE HELP EN NOOBIE!!! :-) |
Det er faktisk meget simpelt.
Alt hvad du køber til videresalg og eget brug i virksomheden (IKKE PRIVAT) er pålagt indgående moms.
Alt hvad du sælger skal du ligge udgående moms på.
Udgående moms minus indgående moms skal du betale til Skat.
Så hvis du køber varer eller tjenesteydelser for kr. 100,- plus moms altså kr. 125,-
Og du i samme periode sælger varer for kr. 200,- plus moms altså kr. 250,-
Så skal du betale kr. 50-25=25 til Skat i moms.
Det her er meget forsimplet forklaring, og der er sikkert andre der kan give en mere grundig indførelse i emnet. :-)