Hej aminoer da jeg står og er ved at starte selvstændig tømrer i enkeltmandsfirma har jeg lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med. Min hovedpine handler om køb af værktøj som fx skruemaskiner, save og diverse andre ting som kan gå i stykker, blive væk, blive slidt op. Hvad sker der med sådan nogle ting hvis man må lukke sit firma, skal man så have regninger på alle sine indkøbte vare gennem tiden, og så derfra udregne skat og moms osv som skal betales? og er indkøb af værktøj også en del af udgiften i firmaet så det bliver modregnet i indtægter og derved bliver skatten af overskuddet indtægter - udgifter (her også regnet værktøj i) = overskud? Håber det giver mening, ellers spørg. og ja der kommer revisor på når det hele kommer op og køre. |
Værktøj er en udgift i din virksomhed og er det er der fradrag for.
At udstyr bliver væk, slidt op, og går i stykker er blot en del af det at være håndværker og det ændrer ikke på at der stadig er fradrag for det. Hovedpinen i det er blot at du skal have anskaffet noget nyt værktøj :) (som der så også vil være fradrag for)
Du skal gemme regninger mv. i 5 år i tilfælde af SKAT vil have dokumentation :)
Hvis værktøj er over t.kr. 13 pr. værktøj kan du ikke trække det fra med det samme, men i stedet få fradrag over nogle år i takt med du må afskrive på det.
Indtægter - udgifter = overskud og det du skal beskattes af, så husk at ligge til siden til den skat du skal betale. Det ville være træls at bruge alle pengene du har haft i overskud og så finde ud af du ikke har penge til at betale din skat.