Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

D-vitamin fra solarier (UVB stråling)

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med mælken var selvfølgelig en joke, og jeg er nu i øvrigt ret overbevist om at hele mælkehysteriet er en and.. Mig bekendt er det i hvertflad slet ikke noget den uafhængige forskning er enige om.. Folk som tror på "The China study" (bogen, og ikke studiet) er helt klart af denne overbevisning, men den bygger på data der ikke er videnskabligt signifikant, og i øvrigt modsiges af en masse andre studier.

Mht. D-vitamin niveau forstår jeg godt din trang til at kunne måle dit niveau.. men altså.. Hvis du indtager normalt anbefalet dosis er det nok godt nok - det er jo ingen grænser for de ting vi kunne måle på dagligt og samtidig er vi alle forskellige hvorfor anbefalede doser typisk er statiske overslag :)

Tænker du i øvrigt en forretningside ud i en måde let at måle D-vitamin eller er det bare for din egen skyld?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Undlader at kommentere mere på mælken, da det blot vil bevæge denne tråd i en uhensigtsmæssig retning.

D-vitamin er noget jeg ikke kan få fra planter, hvorfor jeg er meget opmærskom på det. Især fordi jeg bor i Danmark, hvor huden ikke kan producere hormonet halvdelen af året.

Jeg gør det for at lære og informere andre levende væsener.

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Fair nok.. Den debat behøver vi ikke at gå ind i for min skyld.. havde ikke lige gennemskuet at vi var så langt fra hinanden :)

- Men hvad er der galt med bare at tage d-vitamin piller i vinterhalvåret (eller nok hele året rundt i en eller anden grad)?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi ved ikke nok om d-vitamin-piller, men det er sikkert helt fint. Det fede ved solarier er, at de emulerer solen og mange er blevet raske på grund af korrekt solariebrug. Nogle mennesker kan ikke optage d-vitamin via piller. Det store spørgsmål er også, hvor meget skal man have. Det afhænger af, hvor smadret kroppen er i forvejen.

Der er ingen der kan fortælle mig, hvor meget tilkskud jeg skal tage, hvis jeg vil opretholde 100 nmol/L d-vitamin i blodet året rundt (plus minus).

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. Jeg har ikke fulgt med i udviklingen af solarier men før i tiden var disse jo typisk udskældt for at være alt for kraftige og derfor, kombineret med for hyppigt brug, været skyld i hudkræft.. Mig bekendt stimulerer traditionelle solarier i øvrigt heller ikke D-vitamin, omend det sagtens kan stimuleres med kunstigt lys.

Men igen, her er du nok langt på forkant af mig.. Måske moderne solarier benytter nye typer rør der kan stimulere produktion af D-vitamin, samtidig med at de er milde nok til at man kan bruge dem uden øget risiko for hudkræft?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

jæ ligesom solen....

Det handler ikke om moderne rør, det handler om UVB. Det er blot ikke lykkes mig at eftervise det, hvorfor jeg søger hjælp fra nogen, der ved noget om det.

Det er dette jeg har forsøgt at efterprøve og jeg dækker altid mit ansigt til med en t-shirt. Det er rørene der er gode og de runde lamper giver kun UVA stråling:

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved afgiver langt de fleste solarier stort set kun UVA stråler, da det er dem der gør huden brun. Men der er altså forsket en hel del i kunstigt lys der kan stimulere kroppens produktion a D-vitamin, det burde være muligt at kunne finde noget om på nettet. Jeg læste for nogle år siden om et norsk studie, jeg mener det var på videnskab.dk, der fandt at ganske lidt kunstigt sollys en gang hver anden uge skulle være nok i vinterhalvåret. Men som sagt tror jeg ikke at du kan bruge et standard solarie til noget i den sammenhæng.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

@Aprilstromphoto: I nedenstående video viser jeg, hvordan man undersøger solarierør og om de afgiver UVB stråler:

Videnskabelige studier med solarier er lavet, som viser at man kan få D-vitamin via solarie UVB. Det Jeg ved, at man kan bruge solarier, men jeg forstår bare ikke hvorfor dem jeg brugte ikke virker. Det var jo heller ikke Wolff System (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1011134408000444).

Hvor meget stråling man behøver afhænger af mange parametre.

@Ravn: tak for links. Problemet er blot, at der ikke er enighed om grænseværdierne. I Danmark har vi typisk meget lavere grænseværidier end resten af verden. Medicinalindustrien er stærk her (de vil gerne have at folk bliver syge). Se for eksempel grænseværdierne for saltindtag og B12-vitamin, som er syrlige i forhold til mange andre steder i verden.
Biokemi.org linket er lækkert. :-)

Men er der der nogen der kender nogen, hvor man kan blive forsøgsperson eller lignende. Derudover som kan forklare, hvorfor de UVB-rør jeg blev bestrålet med ikke virkede? :-)

God vind!


IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I vintermånederne er det utrolig vigtigt med vitaminer! DayDose har en utrolig smart pakke med alle slags vitaminer, man har brug for, såsom mælkesyrebakterier og D3 vitaminer, som er gode om vinteren.

KH Lise

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)