Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

D-vitamin fra solarier (UVB stråling)

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej. I vinterhalvåret har jeg været i gang med at eksperimentere med solarier og deres UVB-stråling i forhold til kroppens produktion af D-vitamin, når huden påvirkes af UVB stråling. Jeg mangler dog mere info på området, alternativt forskere eller lignende, som kan hjælpe mig på vej.

Kender I nogen, som jeg kan kontakte, eller andre geniale forslag?

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes et hav af information om D-vitamin, faktum er dog at forskerne ikke kan sige noget med sikkerhed om hvor mange D-vit. man skal have. 

I det danske fagblad Biozoom (udgivet af biokemisk forening)  var der for sidste eller forrige år en stor artikel om den videnskabelige status vedr. D-vitamin forskningen, en meget interessant artikkel.  Alternativt tag en tur på statsbiblioteket hvor de har adgang til alverdens videnskabelige fagtidsskrifter/ artikler. Få evt. hjælp af en fagbibliotekar til at finde de relevante artikler. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret.

Jeps, jeg har læst tykke bøger om emnet.


Jeg ønsker at der er nogen, som hjælper mig med at undersøge UVB-bestraling og dannelse af D-vitamin i kroppen. Min undersøgelse viste nemligt at jeg ikke fik D3 fra solarietesten og jeg kun havde D2 fra D-vitamintilskud. Jeg vil blot vide, om jeg gjorde noget forkert i forhold til solarietesten. Eller om det blot var nogle skodrør, selvom jeg brugte lang tid på at undersøge hvilke rør der bestråler med tilstrækkelige mængder UVB-stråling. Her er lidt info:

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Spørgsmålet er nok mere om dine laboratorie tests har været forkerte, Der er meget stor forskel på hvilke analytisk metode der bruges.  En ordenlig D-vitamin analyse er en rimelig krævende analyse som kræver meget sofistikeret udstyr (LC-MS)

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er muligt.

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved du noget om hvad metode der er anvendt til analysen?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej desværre. Det jeg ved er, at jeg synes det er skræmmende at D3 niveauet ikke er målbart. Resultaterne:

21. januar 2016:

25-Hydroxy-Vitamin D2;P = 55 nmol/l
25-Hydroxy-Vitamin D3;P = <10 nmol/l
25-Hydroxy-Vitamin D(D3+D2);P = 55 nmol/l (50 <> 160)

Jeg synes også det er sygt, at man isoleret i få danske medier advarer mod niveauer over 100 nmol/L selvom ideal-niveauet er mellem 100 og 250 nmol/L ifølge forskeren der fandt frem til D-vitamintet (hormon) Dr. Holick.

http://drholick.com/

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved anbefaler lægemiddelstyrelsen i dag at alle danskere tager en eller anden form for D-vitamin tilskud ligesom at jeg mener at have hørt at man har droslet end på advarslen om for meget D-vitamin, da det ikke er helt så farligt som først antaget..

Men det lyder som om du selv har sat dig langt mere ind i det end jeg har :)

Var selv til lægen for nogle år siden hvor jeg fik konstateret en niveau på 11 nmol/L - Jeg blev basically beordret til at spise d-vitamn med mælk på til morgenmad :D

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har også været nede i den lave ende og skulle spise dobbeltdosis i nogle måneder. I dag tager jeg ofte dobbeltdosis, da jeg har tendens til et lavt d-vitamin-niveau.

Jeg har brugt en del tid på at finde frem til noget brugbart info om d-vitamin. Det eneste jeg savner er en billig og eller tilgængelig metode til at måle niveuaet i blodet.

Jeg ville ikke drikke mælk til mit d-vitamin, da det skader mere end det gavner. Mælk indeholder animalsk protein, hvilket den uafhængige forskning har på sin "no go for humans" liste.

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)