Hej Kenneth,
Jeg har lavet websites siden 2009 i Wordpress og webshops i Woocommerce. Siden 2013 har jeg også været illustrator og designer på et strategi-brætspil, der nu er blevet til et computerspil. Vi har en prototype og er p.t. ved at prøve at udvikle den til undervisningsbrug. Så det er ud fra de erfaringer du får mine tanker her om hvad du skal gøre.
Allerførst - jeg er lidt usikker på om du nu kun søger en partner at forhandle dit spil, som Game Inventors, eller stadig søger gode råd til at producere, udgive og forhandle dit eget, eller begge dele. Nedenfor tager jeg udgangspunkt i at du vil selv - i hvert fald noget af tiden.
Så derfor:
1) Du skal ikke nødvendigvis bruge en hel webshop hvis du kun har et enkelt spil. Der er lidt som at skyde gråspurve med kanoner. Du kan fx få en plugin som Simple PayPal Shopping Cart og sælge med den:
https://wordpress.org/plugins/wordpress-simple-paypal-shopping-cart/
2) Wordpress er i min u-kritiske optik klart det software som er lettest at lære, som du selv styrer mest og som har flest udvidelsesmuligheder. Så lav et simpelt site i det til at starte med. Du kan se en ressource-liste her:
http://vita-via.dk/guider/hvordan-hjemmeside/
Jeg har også et step-by-step kursus liggende, men det er under udvikling for et forlag, så det vil jeg ikke linke til her. Men jeg vil godt sende dig en link privat hvis du er interesseret. (Det er gratis.)
Hvis du er villig til at investere tid i at lære softwaren til Wordpress - et par aftener til at starte, og måske en uge uden fjernsyn hver aften for at få rigtig godt styr på det, så er det billigt at lave din web-del og drive den. Du kan få hosting hos firmaer som One eller UnoEuro for omkring 20 kr. om måneden og 15GB lagerplads eller deromkring. Mere får du næppe brug for til at starte med.
3) Omkostningerne ved selv at producere og distribuere fysiske spil var en af de største årsager til at vi kastede penge efter at udvikle en computer-udgave, men jeg har hørt godt om print-on-demand game-sites som thegamecrafter.com. Så hvis ikke du allerede har overvejet det, så hav det inde over. Og hvis du skal have et lager af spil, og mangler kapitel til produktion, så kan du prøve at skaffe dette via en crowdfunding-kampagne på booomerang.dk og/eller Indiegogo.com, med mindre du selvfølgelig er så heldig at have investorer i ærmet!
4) Og så ender vi ved markedsføring, hvilket allerede er nødvendigt hvis og når du skal crowd-funde f.eks. Det er simpelthen alfa og omega at du bruger til på at vedligeholde og opdyrke et netværk af dem du tror kan være interesserede i at købe dit spil. Det ved du nok godt, men jeg understreger det bare her fordi hvis du kender f.eks. Wordpress kan du lave en pæn hjemmeside på en eftermiddag, så det er ikke det som nødvendigvis behøver at koste - med mindre du vil have prof hjælp til det. Og da slet ikke at vedligeholde sitet. Hvis du kan udvikle spil kan du også passe et website med eet produkt :-)
Vi valgte at prøve at lave en kombimodel hvor vi dels cuttede de løbende omkostninger ved produktion efter at computerspillet havde fået en prototype, og dels allierede os med netværk i undervisningssektoren for at kunne søge offentlige puljer med støtte kroner og lukrere på eksisterende markedsføringskanaler, som allerede sælger spil til aldersgruppen. Det har endnu til gode at kaste noget af sig, men er een farbar vej.
En anden er, ligesom med ethver andet produkt online, at finde de forskellige netværk hvor ens målgruppe agerer - hvad enten de er til amino eller til [indsæt genre]brætspil - og så rekruttere leads derfra, medlemmer til en mailingliste, og siden kunder.
Så kort sagt: Tag en hurtig beslutning omkring din hjemmeside, dediker en uges tid til at lave den selv, sæt en Paypal plugin på, og kom så igang med at markedsføre. Du kan altid overgå til dyrere og mere avancerede løsninger senere, som en stor webshop eller et andet betalingssystem. Sålænge du bare har besluttet dig for et domænenavn som er lig dit (spils) brand og holder ved det.
Slut på mine 2 cents. Håber de gav mening :-)
Ulrik