Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs af aps, Ret og pligt mm - råd ønskes

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg står for at skal i skifteretten vedr. gæld til det offentlige (afgifter) og i den forbindelse er en konkurs af selskabet (aps) uundgåelig, ser det ud til.

I det store hele ser det ud til at være den eneste kreditor der ikke vil få sit tilgodehavende, jeg forsøger at afvikle efter bedste evne.

Så spørgsmålene om hvad der sker under og efter en konkurs melder sig. Jeg har ikke fået noget information om hvad jeg skal medbringe til skrifterettet. Har man blot sine nøgler med og aflevere man dem, sådan groft sagt?
Eller bliver man sendt retur til sin virksomhed for at afvikle den?
Efter 20 års drift vil der naturligvis være en større oprydning ect. Jeg kunne naturligvis bruge tiden nu på at rydde op, men jeg har valgt at gå efter at klare så mange kundeopgaver som mulig få at nedbringe gælden.

Og hvad sker der bagefter?, jeg er er naturligvis nød til at tænke på mit efterfølgende erhvervsliv. Jeg har så høj en alder at jeg er rimelig sikker på der ikke kommer nogen og blot stikker mig et job i hånden. Så mit bud er jeg at nok nød til at lave et enkelmandsselskab og agere freelancer eller tilsvarende ind for mit fag. Og i den forbindelse har jeg jo nogle gamle kunder at starte på.
Så få ikke at forvirre dem mest muligt og for heller ikke at starte fra bunden af, kan jeg så genbruge mit gl. firmanavn???
Jeg har lagt mærke til at de af mine kunder der går konkurs aldrig hedder det oprindelige kundenavn de papirer jeg har fået af advokaterne men skifter navn fra ”Byggemands Bob Byggeservice Aps” til ”Aps af 21092009” osv osv.
Er sagen den man skifter navn fra ”MitFirma ApS” til ”Mit Firma Under Afvikling ApS” og efterfølgende udtager ”MitFirma” under nyt CVR nr?
Og de forsætter typisk med samme hjemmeside, telefonnummer og fysisk adresse.

Ligeledes har jeg også forskellige udlægninger om at gæld til det offentlige ikke terminers sammen med selskabet, men bliver overført på ejeren efterfølgende – øhh hvad er så lige ideen om en selskabsstruktur om man ikke kan isolere mennesket vs. Firmaet.

Er der nogen der har nogle gode råd ?

Mvh e.h

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

elhansen:

Så spørgsmålene om hvad der sker under og efter en konkurs melder sig. Jeg har ikke fået noget information om hvad jeg skal medbringe til skrifterettet. Har man blot sine nøgler med og aflevere man dem, sådan groft sagt?

Ligeledes har jeg også forskellige udlægninger om at gæld til det offentlige ikke terminers sammen med selskabet, men bliver overført på ejeren efterfølgende – øhh hvad er så lige ideen om en selskabsstruktur om man ikke kan isolere mennesket vs. Firmaet.

I og med det er et ApS vi snakker om, så skal du i skifteretten i form af din rolle som direktør. Der er som sådan ikke noget specifik formkrav til hvad du skal medbringe, men et godt råd vil være at have overblik over selskabets økonomi, det kunne være i form af seneste bogføringsbalance og regnskab. Ligeledes en opgørelse over alt af værdi i selskabet; driftsmateriel, tilgodehavender etc.

Hvis det ender med en konkurs (kommer self an på hvordan det møde du er indkaldt til ender), så skal du groft sagt aflevere "nøglerne" til selskabet. Du vil blive fjernet som direktør og skifteretten vil indsætte en kurator i stedet.

 

Nu tænker du nok på din egen personlige situation (går jeg ud fra)? I forhold til om du kommer til at skylde penge personligt afhænger af hvordan du hæfter for gælden i selskabet. Så det er umiddelbart lidt svært at svare på.

Gæld til det offentlige følger som udgangspunkt ikke med over til dig som privatperson, med mindre du på en eller anden måde hæfter.

elhansen:

Og hvad sker der bagefter?, jeg er er naturligvis nød til at tænke på mit efterfølgende erhvervsliv. Jeg har så høj en alder at jeg er rimelig sikker på der ikke kommer nogen og blot stikker mig et job i hånden. Så mit bud er jeg at nok nød til at lave et enkelmandsselskab og agere freelancer eller tilsvarende ind for mit fag. Og i den forbindelse har jeg jo nogle gamle kunder at starte på.

Så få ikke at forvirre dem mest muligt og for heller ikke at starte fra bunden af, kan jeg så genbruge mit gl. firmanavn???
Jeg har lagt mærke til at de af mine kunder der går konkurs aldrig hedder det oprindelige kundenavn de papirer jeg har fået af advokaterne men skifter navn fra ”Byggemands Bob Byggeservice Aps” til ”Aps af 21092009” osv osv.
Er sagen den man skifter navn fra ”MitFirma ApS” til ”Mit Firma Under Afvikling ApS” og efterfølgende udtager ”MitFirma” under nyt CVR nr?
Og de forsætter typisk med samme hjemmeside, telefonnummer og fysisk adresse.

Der er som sådan ikke noget til hindre for at du kan fortsætte med en virksomhed der ligger tæt op af hvad dit nuværende selskab hedder. Det kan dog være du er nød til at købe hjemmeside, tlf, evt. lejemål af konkursboet, det afhænger meget af situationen hvordan og hvorledes rent praktisk, men udgangspunktet er jo at alle aktiver (materielle samt immaterielle) tilhører konkursboet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig i de tidligere svar, men vil lige tilføje 2 forhold.

Du skriver at du gerne vil anvende den mellemliggende tid til st nedbringe gælden. Vær opmærksom på at du ikke forfordeler dine vare- og tjeneste kreditorer urimeligt i forhold til Skat. Dels kan der blive tale om omstødelse af dispositioner, og dels er der risikoen for at Skat går efter dig personligt (ved væsentlige forfordelinger). Anvender du momsen på de nye fakturaer til at nedbetale øvrige kreditorer, så ikke alene forfordeler du, men øger også gælden til Skat.

Det andet forhold er, at du bør søge rådgivning såfremt du agter at videreføre aktiviteterne i andet selskab. Her kan du,efter at have redegjort mere konkret for din situation, få råd til hvordan dette evt kan gennemføres

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)