Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videoproduktion - Det med småt:

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Laasby
Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 3
Fra  ISOfilm Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du skal vælge et produktionsselskab til din videoproduktion er der mange ting at tage med i overvejelserne- ikke alt handler om pris……

 

Efterhånden som teknikken, hurtige computere og kameraer i høj opløsning bliver mere og mere tilgængelige, skyder der flere og flere små produktionsselskaber op.

Nogle af dem er yderst kompetente, og laver et virkelig flot stykke arbejde. Desværre er der her, som i alle andre brancher brodne kar imellem-.

Jeg har her 3 områder sder især er gode at undersøge, før du vælger et firma til din videoproduktion:

 

Pris, kompetencer, referencer…..

 

Pris:

Den kan være for høj og den kan være for lav. Det vigtigste at være opmærksom på, er hvilken værdi du får for dine penge.

De fleste produktionsselskaber kører med en ”engangs pris” desværre findes der dem, der i deres ”det med småt” har klausuler, hvor der står at rettigheder ikke er ubegrænsede. Når vi har at gøre med skuespillere og rettigheder til musik, er der ofte et højere beløb- eller betaling for forlængelse af brugen. Dette behøver dog ikke påvirke produktionsomkostningerne. Jeg har hørt om ”kolleger” i branchen, der efter 6 mdr. brug af filmen skal have et gebyr for at forlænge brugen af filmen, eller endda kræver et fast månedligt gebyr, uden at have oplyst det klart ved indgåelse af aftalen. 

Kompetancer:

Næste vigtige område, er at undersøge din leverandør er i forhold til deres faglige og tekniske kompetencer. Som jeg skrev tidligere kan alle gå ud og købe et kamera i høj kvalitet , og flere slipper også heldigt af sted med optagelser og klipning. Det at være kameramand og klipper er ikke en beskyttet titel – på trods af at der findes en uddannelse til dette bl.a. på medieskolerne i Viborg. En uddannelse der tager intet mindre en 4 ½ år + grundforløb. Jeg kan godt lide at drage sammenligningen med en kok….. Alle kan købe lækkert dyrt kokkeudstyr, hvis de laver lidt research. De fleste kan også slippe heldigt af sted med at skaffe råvarer (indhold) i en ok kvalitet. Men når det kommer til det håndværk som en gourmet kok kan, så kræver det en uddannelse- også for at kunne handle under pres, hvis forudsætningerne ikke er som forventet, og det brænder på.

Referencer: 

Sidste sted du skal være opmærksom - gerne MEGET opmærksom er når det gælder produktionsselskabets referencer.  I forhold til referencer er der 2 niveauer:

1: Hvordan har forløbet med deres tidligere kunder været. Er disse kunder glade og tilfredse, og ville de anbefale dig at få produceret med dette produktionsselskab – Eller er tidligere kunder ”one-night-stands” der enten ikke har haft glæde af filmene, eller simpelthen kørte trætte i processen.

2: Hvordan er kvaliteten og budskaberne i tidligere produktioner? Er der styr på det tekniske, og ved selskabet hvad de taler om, i forhold til indhold f.eks på tværs af medier. Er produktionerne brugbare og sender de de rigtige budskaber med afsender, modtager og CTA for øje.

 

Rigtig god fornøjelse med at finde DIT produktionsselskab- og har du spørgsmål, eller ønsker sparring, er du altid velkommen til at kontakte mig eller en af mine kolleger ved ISOfilm. http://www.isofilm.dk

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)