Hej! Jeg har 2 dilemmaer, i forbindelse med optimering af et eksisterende website, som jeg arbejder lidt på. 1. For et flersproget website, hvilken af følgende konstellationer ville i vælge: eller website.com Personligt kan jeg forestille mig, at den nederste vil give de bedste resultater, da der gives linkjuice fra mange forskellige domæner. Jeg har samtidig en idé om, at man vil ranke højere på lokale søgninger, samt have højere CTR, og reduceret bounce rate ifht. .com/land, som jo også vil påvirke udfaldet i SERP. Nogen af jer der har erfaring på dette område, og ved om det er arbejdet værd? Samtidig vil jeg gerne ranke bedre, på meget produkt bestemte keywords. Vi har ikke et stort udvalg, men hele vores udvalg vises på én side. Vi kan kalde det website.com/products - her er der en lille beskrivelse af alle vores produkter. Jeg forestiller mig, at jeg kunne beholde denne side, da den giver et let overblik over hvilke varer vi har. Dog vil jeg gerne tilføje en underside, med yderligere informationer - f.eks. website.com/produkt-nummer-1 og website.com/produkt-nummer-2. Det er pt. ikke noget vi har, da det ikke er en webshop, men vores hjemmeside mere eller mindre blot bruges som udstillingsvindue for interesserede købere. Ved at lave separate links til hvert produkt, er mit håb at få en lang række produkt bestemte keywords, som vi pt. ikke har, op i søgemaskinerne. Er der nogen der har erfaring med dette, og vil dele ud af jeres oplevelse? Er det "besværet" værd? Med venlig hilsen, Claus |
Hej Claus
Kan sagtens forstå din frustration. Det er også noget af en opgave, du er ude i.
Generelt vil jeg anbefale hvert sit domæne - altså .it, .nl osv. osv. - skal siges, at der ikke er stor forskel på hvilken metode rent SEO mæssigt - der er dog andre fordele og ulemper ved det hele.
Hvert sit domæne med ccTLD’s er Google best practice, og vil hjælpe dig på mange måder, herunder:
- nem geotargeting til hvert individuelt domæne
- dit content og din valuta kan nemt tilpasses
- root domains er generelt meget “region friendly”
- user-bias - en dansker shopper hellere på .dk end .com - britte fra .uk end .com, osv.
Problemet er bare den mængde af vedligeholdelse der skal til, for at opretholde en god infrastruktur. Det kræver mange muskler, men er klart hvad jeg vil anbefale, hvis det er muligt for dig økonomisk. - I øvrigt vil det give dig nogle fordele, da hver ccTLD vil modtage al autoritet fra indgående links.
Den mere økonomiske og “lettere” version for dit vedkommende, er som du selv nævner domæne.com/it, /nl osv. - Dette vil dog muligvis skabe forvirring hos brugeren, da de altid vil foretrække ccTLD’s.
Ydermere er det mere besværligt at geo-target de forskellige subfolders, end det vil være med et .it og .nl domæne. Fordelen og ulempen ved sub-folders er, at linkjuice og autoritet til dit root-domæne vil blive fordelt ud på dine subfolders, men samtidig vil hver enkelt subfolder så tage væsentligt længere tid at ranke, og kræve langt højere linkflow, da autoriteten fordeles.
Mht. produkterne vil jeg anbefale dig at køre seperate produktsider til hvert produkt, og så skrive noget killer content med dine primary og semantiske keywords i mente - på de forskellige sprog vel og mærke.
Håber det var til at finde hoved og hale i - ellers er du velkommen til at skyde mig en e-mail: o.lonstrup@gmail.com
Held og lykke med det!