Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af transferservice, som tilbagefører et gebyr?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål, så jeg tillader mig igen med et bogføringsspørgsmål, i håb om jeg kan få lidt hjælp.

De fleste af mine leverandører er placeret rundt omkring i EU, og for at komme gebyrer og langsomme banker til livs bruger jeg Transferwise til at overføre penge til min leverandører. Når jeg betaler faktura ved overførslen, trækker Transferwise et gebyr som er større end det de skal, for at have garanti for at vekselkursen går hjem for dem. Fx. overfører jeg 10.000kr tager de måske 250kr i sikkerhed og tilbagefører dem så til kontoen når transferen er gjort. Gebyret er inkluderet i overførslen og er ikke en seperat post.

Men hvad gør jeg lige ved den efterfølgende post med det tilbageførte gebyr? Opretter jeg en kreditnota hver eneste gang jeg har modtaget penge tilbage eller hvad?
Jeg tør ikke rigtig gemme mængden af poster til leverandører til revisoren, så vil gerne have bogført det her på den bedst tænkelige måde.

Any help?

mvh
Christian

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Dela:

De fleste af mine leverandører er placeret rundt omkring i EU, og for at komme gebyrer og langsomme banker til livs bruger jeg Transferwise til at overføre penge til min leverandører. Når jeg betaler faktura ved overførslen, trækker Transferwise et gebyr som er større end det de skal, for at have garanti for at vekselkursen går hjem for dem. Fx. overfører jeg 10.000kr tager de måske 250kr i sikkerhed og tilbagefører dem så til kontoen når transferen er gjort. Gebyret er inkluderet i overførslen og er ikke en seperat post.

Bare lige for at være sikker på det svar du skal have.

Du får faktura på eksempelvis 10.000 fra leverandør, du betaler 10.250 til Transferwise og modtager en refusion/tilbageførsel på 150 ? 

 

Når du bogfører et varekøb i dag, hvordan gør du så? Hele beløbet (10.250) på varekøb eller deler du op og bogfører 10.000 på varekøb og 250 på gebyrer eller lign.?

 

For umiddelbart ville jeg blot bogføre refusionen tilbage samme vej som den er bogført ind. Hvis hele beløbet bogføres på varekøb vil jeg modregne refusionen her også, og hvis der deles op så bogføre tilbage på gebyrer.

Der er (efter min opfattelse) ikke noget rigtig eller forkert i forhold til om du gør det på den ene eller anden måde. 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Undskyld det sene svar, men har været udenlands på arbejde.

Lige nu har jeg haft små fire måneders indkøb hvor jeg har brugt transferwise der har hobet sig op, så har ikke bogført nogle af de indkøb endnu. Men jeg mangler at bogføre hele puljen her inden der skal betales moms jo, bare for at være sikker på det hele er up to date!

Jeg ville gerne bogføre så det passede med fakturaen, men så kommer det overførte beløb ikke til at passe med det der er faktureret. Så det kan være jeg bare skal droppe den tanke og gøre som foreslået, nemlig at bogføre hele beløbet som varekøb og så oprette returbeløbet fra transferwise som kreditnota fra leverandøren. Burde pengene så ikke passe?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)