Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til I/S - Gode råd søges!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederiksværk
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Kæft Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er egentlig ret simpel. Min kone og jeg har en Café sammen. Den er dog kun registreret i hendes navn og er en enkeltmandsvirksomhed. Nu har vi imidlertid fundet frem til at vi vil have en tredje partner ind. Så vi er tre personer der ejer caféen og deler overskud og forpligtelser.

I den forbindelse er vi i gang med at lave en ejer-kontrakt. Vi fandt en advokat gennem Agera, og det er jo egentlig gået meget smertefrit. Men nu viser det sig at selve omformning af enkeltmandsfirmaet til I/S, ja, det kan han ikke klare. Han fortæller os nu at firmaet skal værdisættes og at de er en revisor der skal klare værdisættelsen og omformningen. Og det koster ca 13000 kroner. Han kendte da en der kunne gøre det lidt billigere.

Jeg er bare ret sikker på at sådan en værdigsættelse ikke er nødvendig. Firmaet ejer ikke så meget. Vi lejer maskiner og lokale. At bruge så mange penge på noget vi ikke kan bruge til noget, er ikke sundt set med mine øgne.

Frygten er at vi får gjort noget forkert, og derved skal betale 50% af virksomhedens påståede værdi til Skat, når de opdager at virksomheden er forvandlet.

Er der nogle gode råd jeg kan tage med? :-) 

På forhånd tak!

Jarl

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vigtigt råd: Anvend ALDRIG I/S!
Det er ALDRIG godt - med mindre det fx er et I/S med udelukkende Kommuner.

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Kæft Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, men når der ikke er kapital til et Aps, så er der blot IVS tilbage. Eller hvad? :-)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jarl, 

Der er lidt forskellige muligheder; 

Når du har det som enkeltmandsvirksomhed - så er det kun den person som ejer det. Det er derfor umuligt at direkte bare få flere ejere ind - og en direkte konventering til I/S er ikke muligt. 

Den eneste mulighed, er ved et salg til I/S som er ny stiftet - hvor man så lukket enkeltmandsvirksomheden ned efterfølgende. 

Dog - så er der en anden mulighed, jeg syntes i bør overveje. Man kan få en skattefri-virksomhedsomdannelse fra enkentmandsvirksomhed til ApS - og derefter "sælge" ejer andele til dig og den 3. partner. Dette kræver naturligvis lidt kapital, og der skal stadig laves en værdiopgørelse af en revisor. Men er umiddelbart den bedste løsning set med mine briller. 

Tilmeldt 15. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Fra  BR Teknik Cph ApS - Secure4u Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

eneste rigtige løsning er et ApS og da det kun drejer sig om at skaffe en egenkapital på 50000kr burde det ikke være en hel umulig opgave. 

Det sikre også jer alle bedre samt at have et selskab give bedre muligheder i handler med leverandører, da de kan se jeres offentlige regnskaber - samt firmaet bliver ratet i forhold til disse, hvilke kan lette mange ting i fremtiden.

derudover er der de skattemæssige fordele i form af udbytte som er til lavere beskatning end ved bare at hæve løs af firmaet.

en korrekt ejerstruktur og forvandling giver også nogle muligheder for at en part kan komme ud af forhold på en ordentlig måde.

ved et i/s er man solidarisk bindende for hinanden og skulle i gå konkurs med en gæld på 1 mill og du har friværdi i dit hus på dette og de 2 andre kun har privat gæld. Så vil du skulle betale millionen og derefter kan du sagsøge dem for betaling.

ved anpart hæfter i de andele som i ejer med mindre i skriver under på andre aftaler såsom af være kautionist.

mvh Kim

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Kæft Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Så ud fra det jeg læser her er eneste vej ud til at være et ApS. Men vi har aldrig lånt penge firmaet, og det var en af de ting vi ikke har lyst til. Planen var at bygge virksomheden stille og roligt op og vokse/vækste naturligt. (Som en rådgiver kaldte den Jydske måde) 

Derved skylder vi ikke noget. Andet end noget ubetalt skat. 

Men reelt er vi så nød til at vente med tage en partner ind til vi har optjent kapital på 50.000, som vi ikke har andet at bruge til. 

Er det ikke rigtig forstået? 

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 114
Fra  Inca Copenhagen I/S Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke det er sådan du skal læse folks gode input.

De råd der er skrevet er baseret på hvad du skal være opmærksom på i forhold til I/S versus Aps. Særligt risikoen ved alle parter i et I/S hæfter personligt, mens I i et Aps kun hæfter med den indskudte kapital samt evt kautioner I måtte have stillet.

I/S kan benyttes til jeres formål, men er ikke nødvendigvis den rette form. Det kommer an på mange af de ting, der er skrevet tidligere i tråden. Du/I skal gøre op med jer selv om det er risikoen værd.

Evt tag et kig på Virk.dk og deres beskrivelser af forskellige virksomhedsformer, samt John Hannover har skrevet flere gode indlæg om dette emne.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det der i realiteten sker er at virksomheden bliver afhændet til tredjepart. Derfor skal der i princippet laves en vurdering af virksomhedens værdi.

Skattefri virksomhedsomdannelse til ApS kan være en ide, men det fordrer at der er værdier nok til at rejse den nødvendige kapital. Skattefriheden (eller rettere udsættelsen af skatten) er dog begrænset, da  efterfølgende overdragelse af anparter er skattepligtig.

I/S er stadig en mulighed, og gennemføres ved at enkeltmandsvirksomheden handles over til det nye interessentskab. Værdiansættelsen skal gøres, men hvorvidt der er behov for en revisorgennemgang eller det kan gøres med mindre, er svært at sige på baggrund af de givne oplysninger, men har enkeltmandsvirksomheden ikke genereret væsentlige overskud udover hvad der kunne dække en rimelig aflønning af ejeren for dennes arbejde så er goodwill af en begrænset størrlse.

Ønsker i at afgrænse den personlige hæftelse, men ikke får rejst kapital nok til stiftelse af ApS, så er IVS også en mulighed. Minimumskravet til kapitalstørrelse her er 1kr, men stift gerne med lidt højere kapital.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode svar og ja klart enig med Arguins hele vejen. Lidt om forskelle på personlig virksomhed og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html 

og om hvorfor man måske ikke skal stifte med kun 1 kr i kapital http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-hvorfor-ikke-stifte-for-1-krone.html 

og endeligt min E-bog eller paperback Selvstændig som har stiftelse, drift, skat, moms, ejeraftaler mm om I/S og IVS med mere http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html 

god vind med beslutningen - og prøv evt www.agera.dk for at finde en revisor eller økonomimand der kan udtale sig om bedste konkrete mulighed i forhold til goodwill, skat - salg af værdier - eller omdannelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 1. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Kæft Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

m for alle jeres gode input:-) Jeg kigger lidt på de virksomhedstormer igen. Vi troede vi kunne slippe for at handle virksomheden. Men det ikke rigtig tilfældet. Det kræver i hvert fald penge nok til at oprette et Aps. Et Ivs skal også oprettes fra bunden. Så der skal handles. Agera er prøvet, og vi har også en advokat på, som kun kan lave en samarbejdssftale interessenterne imellem. Tror jeg har nævnt at der så skulle en revisor ind over til fastsættelse af virksomhedens værdig. Men mange tak for hjælpen :-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)