Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ny PC med privat mastercard - enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skal have mig en ny computer til virksomheden. Hvis jeg køber den med mit private mastercard Gold får jeg 4 års forsikring på den. Det kræver dog, at jeg køber den til mig selv.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal købe computeren. Jeg kan jo lave et privat udlæg for virksomheden, men det er nok ikke nok, hvis jeg vil have forsikringen til at dække.

Må jeg bestille den som privatperson, og bare få mit eget navn på kvitteringen (og så sælge den videre til firmaet for fuld pris)? På den måde kan jeg jo drage nytte af forsikringen. Eller SKAL jeg bestille som erhvervskunde, og få firmaets navn på fakturaen? Så er forsikringen jo nok ikke gældende, uanset om jeg laver et privat udlæg for virksomheden.

Jeg håber I kan hjælpe.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandheden er jo, at du spørger åbent om du må snyde sælger? Gør du virkeligt det med god samvittighed?

I alle fald - så er det korrekt at købe den i firmanavn - både i forhold til ikke at svindle sælger og i forhold til korrekt navn på momsregning til firmaet. Det andet er og bliver svindel. Er det et B2B køb så kan du ikke lade master betale 4 års forsikring hvis du kun har det kort til privat - og du kan heller ikke lade sælger hænge på 2 års reklamationsret - til private

Det er for mig ikke et bogføringsspørgsmål - men et spørgsmål om at drive virksomhed ærligt

Husk du ikke har fuldt momsfradrag hvis du kan forventes også at bruge den privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

...og du kan ikke overtale sælger til at give dig 3-4 års garanti når du køber den til firmaet? Måske noget med at fortælle at du kan købe en tilsvarende til samme pris hos konkurrenten?

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Snyde sælger? Det forstår jeg ikke. Forsikringen er knyttet til mit Master Card, og har intet med sælger (en forretning) at gøre. Er der noget jeg bør have dårlig samvittighed over ift. butikken?

Den 2-årige reklamationsret bortfalder vel, hvis den sælges videre til firmaet? Så dér snyder jeg vel heller ikke sælger?

Jeg kan godt købe i mit eget navn og samtidig anføre et firmanavn i den internetbutik det handler om. Mon det rækker til regnskabet? Momsbeløbet vil jo også fremgå.

Har jeg helt misforstået det? Så beklager jeg, og hvis der er tale om snyd er jeg naturligvis helt med på at lade være med at lave udlæg osv.

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg da undersøge - tak for tippet.

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jeg kan nu se, at forsikringen kun dækker genstande der udelukkende er købt til privat brug - så uanset, får jeg ikke noget ud af at købe med Mastercard Gold. 

Tak for svarene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:

Og jeg kan nu se, at forsikringen kun dækker genstande der udelukkende er købt til privat brug - så uanset, får jeg ikke noget ud af at købe med Mastercard Gold. 

Tak for svarene.

jep det er jo der der snydes - man køber som privat - bruger som firma med stort forbrug - og lader som om man er privat ved evt brug af forsikringen

Den er jo altid knyttet til kortets indehaver - Kan du ikke få et mastercard gold til virksomheden i stedet eller oveni?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jep det er jo der der snydes

Spørgsmålet gik jo ikke på, om man kunne "snyde sig" til forsikringen, men om man kunne købe som privatperson og udgiftsføre det i firmaet for derved at "udnytte fordele ved begge". Dét kan man jo ikke, og momsfradrag ville sådan set også gå "tabt". Det ses tit, at man som privatperson har større fordele, f.eks. har man max 6 måneders opsigelse på mobilabonnement osv. Jeg ville da ikke opfatte det som 'snyd' overfor selskabet, hvis nogen købte som privat og udgiftsførte det i firmaet - hvis man altså ellers måtte iht. reglerne. Det er da snarere snyd, at man omvendt bliver stillet værre som selskab end som privat forbruger. Og er forbruget størst som privat eller som firma?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Cookie - John Hannover:
jep det er jo der der snydes

Spørgsmålet gik jo ikke på, om man kunne "snyde sig" til forsikringen, men om man kunne købe som privatperson og udgiftsføre det i firmaet for derved at "udnytte fordele ved begge". Dét kan man jo ikke, og momsfradrag ville sådan set også gå "tabt". Det ses tit, at man som privatperson har større fordele, f.eks. har man max 6 måneders opsigelse på mobilabonnement osv. Jeg ville da ikke opfatte det som 'snyd' overfor selskabet, hvis nogen købte som privat og udgiftsførte det i firmaet - hvis man altså ellers måtte iht. reglerne. Det er da snarere snyd, at man omvendt bliver stillet værre som selskab end som privat forbruger. Og er forbruget størst som privat eller som firma?

den forstår jeg ikke. Hvis der er en regel - som siger EN type reklamationsret for forbrugere og man så vil ha den, selv om man er firma der køber, så snyder man da helt klart den leverandør. Det har da ikke i sig selv med bogføring at gøre - men med hvad loven siger om reklamationsret for forbruger kontra B2B

Det med at bruge privat master er jo ikke bogføringsmæssigt et problem - men igen - man tager jo så en forsikrings dækning som hænger sammen med privat master ind i firmasammenhæng - som jeg så også forstår mastercard betingelserne klart siger nej til - Man må ikke bruge privat mastercard og forsikring til firmakøb - så ja det er vel snyd hvis man gør det. Det ville jo i store firmaer kunne giver mastercard masser af udgifter uretmæssigt

Hvis man samtidigt overfor butikken køber som privat og dermed tager sig forbrugerret i forhold til B2 er det jo også snyd.

Bogføringsmæssigt er det intet problem - privat udlæg blot - og det gøres sikkert ofte - men vist er det da snyd

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Bogføringsmæssigt er det intet problem - privat udlæg blot - og det gøres sikkert ofte - men vist er det da snyd

100% enig. Vi ved bare ikke, om det var hensigten at snyde, og det var ikke dét, spørgsmålet gik på. I starten, når man bogfører i emv, kan det jo være en udfordring at holde privat og firma adskilt, så jeg valgte at tro, at det var et bogføringsmæssigt spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)