Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse i IVS og ændring af anparter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. May 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino! :)

Jeg har fornyligt startet et IVS selskab med en selskabskapital på 7000 kr. Nu bliver jeg nød til at forhøje selskabskapitalen og har to spørgsmål i den forbindelse:

1) J gerne vil en kapitalforhøjsele således at jeg ender på 25.000 kr. i selskabet (dvs. 18.000 mere skal indskydes) -> Hvordan gør jeg dette nemmest? Kan jeg evt. gøre dette ved en "egen erklæring" eller skal jeg have en ekstern part indover til bekræfte kapitalen?

2) Samtidigt har jeg sat mine anparter i selskabet til at være på 7000 kr. i mine vedtægter. -> Kan jeg bare ændre dette til f.eks. 5000 kr. per anpart? Og hvordan ændre jeg det helt lavpraktisk?

Håber i kan hjælpe! På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

fredz:
J gerne vil en kapitalforhøjsele således at jeg ender på 25.000 kr. i selskabet (dvs. 18.000 mere skal indskydes) -> Hvordan gør jeg dette nemmest? Kan jeg evt. gøre dette ved en "egen erklæring" eller skal jeg have en ekstern part indover til bekræfte kapitalen?

Du skal afholde en generalforsamling, hvor kapitalforhøjelsen skal vedtages. Der er en del formalier som skal overholdes. Dem finder du i selskabslovens kapitel 10.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=174205#id29b896ec-6cb5-4c78-8a4e-0f4efe9c492e

fredz:
2) Samtidigt har jeg sat mine anparter i selskabet til at være på 7000 kr. i mine vedtægter. -> Kan jeg bare ændre dette til f.eks. 5000 kr. per anpart? Og hvordan ændre jeg det helt lavpraktisk?

Kræver også en generalforsamlingsvedtagelse. 

I stedet for en stykstørrelse på 5000 - så over  evt. 1, 100 eller tilnød 1000 kr. Det gør det lettere for sig, hvis du på et tidspunkt skal have eksterne investorer med.


Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor er du nødt til at forhøje din selskabs (egen)kapital?

Hvis du reelt ikke er nødt til at forhøje egenkapitalen, kunne du jo overveje at låne din virksomhed beløbet. Selvfølge ved skriftlige aftale og på arms-længde-vilkår . Altså på markedsvilkår. (Når man handler med sit eget selskab, så skal det altid være på markedsvilkår og ved skriftlig aftale).

Fordelen ved det er, at når du engang skal trække penge ud, så er det tilbagebetaling af lånet fremfor for enten udbytte eller løn, som skal enten personbeskattes eller udbyttebeskattes.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)