Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Så kan jeg trække det fra"

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har nu flere gange oplevet, at folk der betaler i den forretning siger; "så kan jeg trække det fra - hehe".

Er der en venlig sjæl som vil forklare mig hvordan det hænger sammen? Jeg kan regne ud af de trækker det fra i et firma, men hvordan foregår processen? - kan man "bare" trække alt fra?

Takker på forhånd! 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

asdda:

Hej Aminoer.

Er der en venlig sjæl som vil forklare mig hvordan det hænger sammen? Jeg kan regne ud af de trækker det fra i et firma, men hvordan foregår processen? - kan man "bare" trække alt fra?

Nej, man kan bestemt ikke trække "alt" fra, selv om der muligvis er nogle, der prøver på det. Man kan trække ting fra, som man har brug for i sin virksomhed. Værktøj, driftsmidler, kontorforsyning osv. Men kun det, der skal bruges i virksomheden!

Og køber man eksempelvis en telefon eller en pc el.l., som man også regner med at bruge privat, kan man kun få fradrag for den del, som gælder forretningen. (I de nævnte eksempler vil man tit vælge en 50/50 løsning fordi det selvfølgelig kan være svært at måle, hvor meget man bruger tingen i hhv. forretnings- og privat sammenhæng).

Man trækker ting fra ved at man laver et regnskab, hvor man (meget kort fortalt) opstiller alle indtægter, man har og derefter fratrækker alle rimelige udgifter, man har haft. Det er beløbet, der bliver tilbage, man så betaler skat af. Hvis man trækker ting fra, som man ikke er berettiget til, er det skatte-unddragelse på linje med f.eks. sort arbejde.

Desuden er det værd at bemærke, at man jo først og fremmest skal tjene nogle penge, for overhovedet at kunne få et fradrag.

Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så man trækker virksomhedsrelevante produkter fra. Hvad er det man trækker fra - moms? Bliver det trukket fra virksomhedens egenkapital eller hvordan?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja kun ting der er nødvendige som en del af at skabe indtægt i et firma kan man trække fra. Også der er der en masse der ikke er fradrag for - eller ikke fuldt fradrag for efter lidt indviklede regler, repræsenation, bespisning, gaver og lignende - 

Nok ofte også noget folk siger for at være lidt morsomme.

Fradraget sker ved at man jo betaler skat af overskud, og det er indtægter minus FRADRAGSBERETTIGEDE omkostninger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Så man ender i sidste ende med at trække det fra således, at man ikke betaler skat af det købte produkt?
(Sorry hvis jeg er lidt tungnem)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, moms er et regnskab helt for sig og er ikke noget, man som sådan trækker fra, men noget man hhv. betaler og får retur alt efter omstændighederne.

Nej at trække ting fra kunne se sådan ud (MEGET simpelt sat op):

Du sælger

10 guldringe á kr. 800 = 8000
8 armbånd á kr. 100 = 800
I alt 8800

Du har købt varerne af en grossist for det halve, så din FORTJENESTE er kr. 4400

Men du har været nødt til at købe en stak poser at pakke dem i = kr. 200
En blok til at skrive kvitteringer på = kr. 80
Og du betaler husleje for den lille butik, du har lejet = kr. 2500
I alt FRADRAG for 2780

4400 - 2780 = 1620. Det er beløbet, du skal betale skat af.

Tilmeldt 27. May 15
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Så kunne jeg forestille mig at der er mange der før nytte af dette..
Super, mange tak for alle jeres forklaringer! Giver mere mening nu 😊

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MartinHansenxx:
jaa, man kan trække alt fra. det gør jeg.

Jeg har lidt svært ved at vurdere om du er en trold eller ikke har læst på lektien. Men man kan ikke trække alt fra.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er desværre en udpræget misforståelse, at bare fordi man har egen virksomhed, kan man trække alt fra. Jeg ser desværre også (alt for ofte) hos nystartede, at de tror at man bare kan lade dankortet rulle, for skattefar betaler jo halvdelen. Når de så har gjort det et par gange og får at vide, at det er private udgifter, ja så hænger skuffen jo, men det er trods bedre at blive stoppet i tide, end at SKAT gør det ved en efterfølgende kontrol.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)